MARITH ontdekt de taal van dieren

Talentvol meisje vindt hond terug
– MARITH ontdekt de taal van dieren –

Het verhaal

Marith krijgt nieuwe buren. Al snel blijkt dat ze hartstikke vriendelijk zijn en een heel lief hondje Rinze hebben. Marith mag steeds vaker en langer met Rinze wandelen. Daar genieten ze beide enorm van. Rinze kan heerlijk rennen door het park en spelen met andere hondjes en Marith leert veel van het apporteren trainen. Marith praat honderduit tegen Rinze, maar soms lijkt het alsof Marith antwoord krijgt. Kan dat wel?

MARITH ontdekt de taal van dieren

Op een dag komt buurvrouw Anita in paniek binnen. Rinze is weg. Marith helpt zoeken, maar hoe hard ze ook zoeken… Rinze is niet te vinden. Zou het nog goedkomen met Rinze? Zouden ze haar terug vinden? En wat hebben Mariths dromen daarmee te maken?

Recensie

Het verhaal is geschreven door Astrid de Heij. Zij is zelf dierentolk en wil graag dat kinderen hierover leren en weten dat het niet raar is als je met dieren kunt communiceren, maar dat heel veel kinderen dit juist kunnen. Het verhaal springt soms wat van de hak op de tak, maar is vanaf de vermissing erg spannend. Zal het wel goed komen? Soms zijn de zinnen iets te volwassen voor een kinderboek ‘hij is gek op dat joch en ze weet dat er geen kwaad zit in zijn plagerij‘. Maar voor kinderen die dol zijn op dieren en met name honden is dit een geweldig boek. Hoe gaaf is het als jij met jouw hond kan communiceren? Ik zou in ieder geval dolgraag met mijn hond willen communiceren, al heb ik soms al wel het idee dat hij me snapt na 11 jaar vriendschap 🙂

MARITH ontdekt de taal van dieren heb ik van Astrid de Heij ontvangen als exemplaar voor de leesopdrachten tijdens de Leeschallenge met Kinderboekenjuf. Ik heb dit boek tijdens week 2 van de leeschallenge gelezen.

Ideeën mini leeslessen MARITH ontdekt de taal van dieren

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek MARITH ontdekt de taal van dieren zijn: 

  • Marith is dol op dieren. Wie is er ook dol op dieren? Op alle dieren of juist op jouw huisdier? Lees bladzijde 7 ‘Twee kleine ronde…‘ t/m bladzijde 9 ‘…huis naast hen.‘ voor.
    Leesvraag: Spelen dieren in jouw boek een rol? Vertel hierover.
  • Marith krijgt nieuwe buren. Lees bladzijde 13 ‘Als ze…‘ t/m bladzijde 16 ‘…te helpen met verhuizen.’ voor. Hoe zijn jouw buren? Als je zelf je buren mocht kiezen, hoe zouden die dan zijn?
    Leesvraag: Wordt er in jouw boek gesproken over de buren? Hoe zijn de buren?
  • Lees bladzijde 47 ‘Met een verhit…‘ t/m bladzijde ‘…samen gaan.‘ voor. Rinze raakt vermist en dat zorgt voor paniek.
    Leesvraag: Welke gevoelens kom je in jouw boek tegen?

Overige ideeën

  • In het boek wordt Marith geinterviewd. Bedenk het interview voor Marith. Lees daarvoor het verhaal t/m bladzijde 90 voor. Of laat de kinderen als verwerking een interview voor de hoofdpersoon van hun eigen boek bedenken. Kunnen ze dit interview ook verwerken tot een krantenartikel?
  • Hou een dierendag. Breng je dier (of een foto van jouw dier) mee naar school en vertel waarom je zo dol op jouw dier bent.
  • Nodig een dierentolk uit in de klas om verder te praten over de ervaringen van Marith. Zijn er kinderen in de klas die ook met hun dier kunnen communiceren?

Vergelijkbare artikelen