Acht prinsessen en een toverspiegel

[DOOR RIGOBERTA] ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, slimste en beste spiegel van alle spiegels, wat maakt een prinses voorbeeldig? Maar de spiegel zweeg nog steeds. ‘Wat nú weer?’ riep de tovenares uit. ‘Ik vroeg het toch netjes, of niet soms?’’
– Acht prinsessen en een toverspiegel –

Het verhaal

Cover Acht prinsessen en een toverspiegel

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… hoe word je de beste prinses van het land?‘ In dit sprookjesboek maken we kennis met acht verschillende prinsessen. Verwacht geen meisjes die keurig wachten tot een prins ze komt redden. Nee, dit zijn prinsessen die stoer en dapper zijn en zichzelf kunnen redden als ze in de problemen komen.  

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Sprookjes waarin meisjes leren om vooral mooi en lief te zijn kennen we ondertussen wel. Hoe tof is het om eens een andere boodschap te horen. Alle verhalen in dit boek zijn verbonden met elkaar. De toverspiegel uit de titel is namelijk in elk sprookje aanwezig. Deze bundel is echt een voorleesboek; de verhalen zijn niet al te lang en de illustraties prachtig om samen te bekijken. Een meerwaarde van dit boek is dat de verhalen uit alle windstreken komen én uit verschillende tijdperken. Een mooi boek om in de klas te hebben liggen!

Met dank aan Uitgeverij Moon voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Acht prinsessen en de toverspiegel

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Acht prinsessen en een toverspiegel zijn:

  • Zoals vaak in sprookjes komt ook in het verhaal ‘De prinses en de ridders‘ een opdracht voor waarbij ridders de hand van een jonkvrouw kunnen verdienen. Lees bladzijde 27 ‘Ik heb een opdracht…’ tot bladzijde 27 ‘…nooit meer terugkeerden’. voor.
    Leesvraag: Komt er in jouw boek een speciale opdracht voor? Krijgen de personages daar een beloning voor?
  • In het boek komt de toverspiegel steeds in alle verhalen terug. In het verhaal ‘De prinses van volmaakte lieflijkheid’ praat de prinses rechtstreeks met de magische spiegel. Lees bladzijde 67 ‘Alleen in haar kamer…’ t/m bladzijde 68 ‘…in iets anders.’ voor. 
    Leesvraag: In dit boek is de toverspiegel een magisch voorwerp waarmee gesproken kan worden. Komt er in jouw boek een magisch voorwerp voor? Zo nee, kan je dan bedenken welk magisch voorwerp passend zou zijn bij het verhaal?
  • In dit boek staan verschillende illustraties. Ze passen heel goed bij het verhaal. Lees bladzijde 94 ‘Een lichtblauw…’ tot bladzijde 94 ‘…aan de roeispanen’. voor. 
    Leesvraag: In dit zinnetje lees je een mooie omschrijving van de boot waar de prinses in zit. Dat zie je ook terug in de illustratie op bladzijde 95. Staan er in jouw boek illustraties? Zijn dit illustraties ter versiering of vertellen ze meer over het verhaal? Staan er in de tekst zinnen die je vertellen wat er te zien is in de illustraties?
  • Sprookjes zijn vaak gebaseerd op volksverhalen, verhalen die alle mensen in een bepaalde streek kennen. Lees bladzijde 126 ‘De dorpsbewoners…’ tot bladzijde 126 ‘…het water glijdt.’ voor.
    Leesvraag: In het verhaal ‘De prinses en de krokodil’ wordt het verhaal van de reuzenkrokodil uitgelegd. Staat er in jouw boek een sprookje of volksverhaal?
  • In het verhaal De Verhalenprinses ontdekt het meisje dat ze eigenlijk en prinses is. Lees bladzijde 149 ‘Mijn naam is niet…’ tot bladzijde 150 ‘…zijn wólven.’ voor. Leesvraag: Leert een personage uit jouw boek iets over zichzelf? Is dat iets wat die zelf ontdekt of is dat iets wat wordt verteld?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Acht prinsessen en een toverspiegel.

Vergelijkbare artikelen