Home / Gastblogger / Boutje van de rommelberg

Boutje van de rommelberg

[DOOR DORY] ‘Boutje had een grote zware schatkist. Meestal zitten er goudstukken of juwelen in een schatkist, maar in die van de knutselkoning zat gereedschap: een hamer, alle soorten en maten schroevendraaiers, een boor, nijptang, zaag, spijkers…’
– Boutje van de rommelberg –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover Boutje van de rommelberg

Boutje van de rommelberg vertelt het verhaal van Boutje en zijn vader Ed, die wonen in een rijdend huis. Ze zoeken samen naar een nieuw plekje om te wonen, maar ze worden overal weggestuurd. Uiteindelijk komen ze aan bij een grote lege plek, met heel veel rommel. Ze zetten hun huisje neer en Boutje gaat al gauw op onderzoek uit in de berg rommel. In de berg rommel vindt Boutje een gouden beeldje van een bokser. Dit blijkt een heel bijzonder beeldje te zijn, want de politie komt bij Boutje en Ed om het te zoeken! De politie vindt het beeldje en ze nemen Ed mee naar de gevangenis.

Boutje blijft alleen achter en vanaf dat moment doet hij er alles aan om Ed weer terug te krijgen. Tijdens deze zoektocht ontmoet hij veel mensen zoals het rijke meisje Sisi en de schoonmaker Sjan. Hij krijgt zelfs twee huisdieren, Ali de hond en Rambo de vogel. Lukt het Boutje om samen met zijn nieuwe vrienden Ed terug te vinden? Duik dan gauw in Boutje van de rommelberg!

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Mirjam Oldenhave is natuurlijk enorm bekend van haar Mees Kees boeken. Met Boutje van de rommelberg heeft ze wat mij betreft een prachtig boek geschreven.

Wat me zo aanspreekt is dat het boek veel verschillende kanten heeft. Het is soms zielig, omdat Boutje heel verdrietig is als Ed weg is. Het is hartverwarmend om de vriendschap tussen Sisi en Boutje te zien ontstaan. Er zitten ook veel grappige stukken in, bijvoorbeeld als ze kennis maken met de steenbok Rambo. Daarnaast wordt ook het thema duurzaamheid en verspilling aangesneden wat we in de huidige maatschappij de jeugd mee mogen geven. Alle verschillende kanten komen mooi samen in dit boek waar ik bij het lezen telkens nóg een hoofdstuk wilde lezen. Voor mij is Boutje van de rommelberg een nieuwe, moderne klassieker die in je boekenkast thuishoort.

Wil je meer nieuwe boeken lezen die wat mij betreft een klassieker mogen worden? Dan zou ik je ook de Ickabog aan kunnen raden.

Met dank aan Uitgeverij Ploegsma voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Boutje van de rommelberg

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Boutje van de rommelberg zijn:

  • Boutje en Ed gaan bij de rommelberg wonen. Hier worden allerlei spullen weggegooid die nog goed te gebruiken zijn. Hiermee wordt het maatschappelijke thema duurzaamheid en verspilling aangekaart. Lees bladzijde 10 ‘Waar moeten we…’ t/m bladzijde 17 ‘…toch?’ antwoordde Ed.’ voor.
    Leesvraag: Wordt er in jouw boek een maatschappelijk thema aangesneden?
  • Boutje start, door de hulp van Sisi, een eigen bedrijfje met uitvindingen die hij maakt van spullen gevonden op de rommelberg. Lees bladzijde 41 ‘Met z’n drieën…’ t/m bladzijde 45 ‘…toch zeker vanavond.’ voor.
    Leesvraag: Welke baantjes komen er in jouw boek voor? Zou jij dit baantje zelf willen hebben?
  • Boutje bedenkt plannetjes om Ed te bevrijden. Lees bladzijde 78 ‘Een paar dagen…’ t/m bladzijde 82 ‘…tweede keer mislukt.’ voor.
    Leesvraag: Welke plannetjes worden er in jouw boek bedacht? Slagen ze?
  • Boutje krijgt van Sisi een heel bijzonder cadeau, Rambo de kanarie. Lees bladzijde 83 ‘Jammer, zei Sisi…’ t/m bladzijde 88 ‘…geen deftige dame.’ voor.
    Leesvraag: Worden er in jouw boek cadeautjes gegeven? Wat krijgen ze en is het een bijzonder cadeau?
  • Boutje is arm en Sisi is rijk. Ondanks hun grote verschillen zijn het dikke vrienden. Lees bladzijde 133 ‘Het eerste stuk…’ t/m bladzijde 137 ‘… een goed idee.’ voor.
    Leesvraag: Lijken de personages in jouw boek juist of niet op elkaar? Waarom?

Overige ideeën

  • Boutje weet van allerlei verschillende voorwerpen, nuttige en mooie uitvindingen te maken. Kunnen de kinderen zelf ook iets bedenken? Of nog leuker: laat ze elkaar een opdracht geven om iets uit te vinden voor een probleem dat ze zelf ervaren!
  • Boutje bedenkt verschillende manieren om Ed te bevrijden. Hoe zouden de kinderen Ed bevrijd hebben? Laat ze een plan ontwerpen en presenteren.
  • Ed stuurt Boutje een brief vanuit de gevangenis. Wat zou Boutje terug kunnen schrijven? Laat de kinderen deze brief schrijven.