[DOOR MAAIKE]‘De gezinnen kunnen elk moment hier zijn, op zoek naar jongen en meisjes van wie ze kunnen hóúden. Alle honderdéénenvijftig Onaardse Kinderen moeten over vijf minuten netjes op een rij staan in de aula, met hun afgrijselijke gezichtjes helemaal schoon, hun uniformen gestreken en hun schoenen gepoetst tot ze glimmen.’
‘Maar mevrouw Zuurbier,’ zei Tom, ‘wij zijn nog helemaal vies! En er is in het weeshuis maar één bad/ We gaan het nooit redden om allebei over vijf minuten klaar te zijn!’ De ogen van mevrouw Zuurbier fonkelden en ze grijnsde. Bridget gaf Tom een kneepje in zijn hand. ‘Heb je niet gehoord wat ze zei? Alle honderdéénenvijfitg kinderen.’ Toms gezichtsuitdrukking sloeg om naar paniek. ‘Maar we zijn met honderdtwééënvijftig!’ riep hij uit!’
– Bridget van der Puff en de misbaksels –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5 .
Het verhaal

Bridget is een stoer en avontuurlijk meisje en woont samen met haar beste vriend Tom in het ‘Weeshuis voor Onaardse kinderen’. Inmiddels hebben alle kinderen een plekje gevonden in een liefdevol gezin, alleen Tom en Bridget zijn nog over. Als dan ook Tom een plek bij een lief gezin heeft weten te bemachtigen, blijft alleen Bridget nog over…
Het is niet gek dat ze nog alleen over is, want de gemene directrice van het Weeshuis, mevrouw Zuurbier, doet er alles aan om het leven van Bridget te dwarsbomen. Op een dag wordt Bridget tóch opgehaald door de vriendelijke meneer van der Puff, de bakker uit het dorp, en heeft ze voor het eerst een echt ‘thuis’. Bridget mag al snel meneer van de Puff in de bakkerij helpen, maar alle lekkere hapjes die ze samen bereiden, veranderen in misbaksels. Als meneer van der Puff op een gegeven moment wordt ontvoerd door mevrouw Zuurbier, blijken de misbaksels van Bridget goed van pas te komen…
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Het boek Bridget van der Puff en de misbaksels bestaat uit vier verschillende delen, welke in totaal weer zevenendertig hoofdstukken bevatten. Het is een boek waar non-fictie en fictie in elkaar overloopt. Dat zorgt ervoor dat er regelmatig gebeurtenissen plaatsvinden die je als lezer niet zag aankomen. De schrijfstijl en de grappige gebeurtenissen lijken mij iets weghebben van de boeken van de meesterlijke schrijver Roald Dahl. De hoofdpersoon Bridget wordt neergezet als een dapper en avontuurlijk meisje, dat nergens voor terug deinst. Mede hierdoor is het logisch dat dit boek als thematitel is gekozen bij de Kinderboekenweek.
Op zoek naar meer boeken waar meisjes de stoere hoofdrol vertolken? Dan zijn de volgende boeken zeker het bekijken waard: Struikmeisje, Atta en Umbrador.
Met dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Bridget van der Puff en de misbaksels
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Bridget van der Puff en de misbaksels zijn:
- In het volgende stukje lees je welke streken Bridget bij de directrice van het weeshuis heeft uitgehaald. Lees bladzijde 18 ‘Als de gezinnen…’ t/m bladzijde 20 ‘…weer giechelden ze.’ voor.
Leesvraag: Worden er in jouw boek ook streken uitgehaald? Kun je hier wat meer over vertellen? - Bridget heeft veel kwaliteiten. In dit stukje uit het boek kom je er een aantal tegen. Lees bladzijde 29 ‘Het is een…’ t/m bladzijde 31 ‘…dan een pennendoosje.’ voor.
Leesvraag: Wat zijn de kwaliteiten van jouw hoofdpersoon? - Soms probeert een auteur je ook een bepaalde wijsheid mee te geven in zijn boek, of je ergens over na te laten denken. Het volgende stuk geeft twee wijsheden mee die te maken hebben met dapperheid. Lees bladzijde 35‘De voetstappen van…’ t/m bladzijde 36 ‘…dan, zei ze.’ voor.
Leesvraag: Probeert de auteur van jouw boek je ook iets mee te geven of ergens over na te laten denken? - Wanneer je voorin het boek kijkt, zie je dat het boek is vertaald vanuit het Engels door Sandra Hessels. Dit betekent dat dit boek van oorsprong is geschreven door iemand in het buitenland.
Leesvraag: Is de schrijver van jouw boek een Nederlander of is het boek ook vertaald? - Sommige stukken uit dit boek kunnen niet écht zijn gebeurd. Dit noem je ‘fictie’. In het volgende stuk, lees je hier een voorbeeld van. Lees bladzijde 87 ‘De tijd leek…’ t/m bladzijde 90 ‘…Van der Puff.’ voor en laat de kinderen ontdekken welk woord de schrijver zelf heeft bedacht.
Leesvraag: Kun je uit je boek een voorbeeld geven van een stukje dat fictief geschreven is? - Een opsomming is een lijst van voorbeelden die achterelkaar worden opgesomd. In het volgende stuk kom je ook een opsomming tegen. Kun je erachter komen om welke opsomming het gaat? Lees bladzijde 132 ‘Luister, zei meneer…’ t/m bladzijde 133 ‘…en wel ‘rood.’ voor.
Leesvraag: Kun je uit je boek een voorbeeld geven van een opsomming?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Bridget van der Puff en de misbaksels.
Overige ideeën
- Achterin het boek staan enkele simpele recepten. Leuk om met elkaar te gaan bakken!
- Linda schreef bij dit boek een les voor Close Reading in het e-book Close Reading lekker eigenwijs.