Briefjes voor Pelle

[DOOR MAAIKE]Ze haalde diep adem. ´Pap had me nog iets gevraagd voor hij doodging. Hij wilde dat je deze doos zou krijgen, precies een jaar na de uitvaart. Vandaag dus. Dat was een van zijn laatste wensen.’ Ze schoof de doos over de tafel naar mij toe. Ik staarde ernaar.
– Briefjes voor Pelle –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6 .

Het verhaal

Briefjes voor Pelle

Een jaar geleden is de vader van Pelle overleden na een ziekbed. Pelle woont nu samen met zijn moeder en sinds het overlijden van zijn vader is voor Pelle het leven niet makkelijk. Op de momenten dat Pelle het moeilijk heeft met zijn verdriet, somt hij zoveel mogelijk feiten op als afleiding. Precies na een jaar na de sterfdag van zijn vader heeft zijn moeder een grote schoenendoos voor Pelle. In de doos zitten briefjes en ingepakte voorwerpen die hij in een bepaalde volgorde moet openmaken. De briefjes zijn geschreven door de vader van Pelle en bevatten adviezen en opdrachten die Pelle moet uitvoeren. De opdrachten zorgen ervoor dat Pelle dingen meemaakt, die normaal gesproken niet voor de hand liggen én hij ontmoet nieuwe mensen die Pelle en zijn moeder weer wat vrolijkheid bezorgen in hun leven.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

De prachtig geïllustreerde cover met blauw tinten zorgde ervoor dat ik meteen werd aangetrokken door dit boek. In het boek staat het verwerken van het verdriet en rouw na het overlijden van een ouder en partner centraal. Marlies Slegers heeft er heel knap voor gezorgd dat het echter geen deprimerend boek is om te lezen. Het verhaal wordt luchtig verteld en af en toe zelfs met de nodige humor te vertellen. Dit zorgt ervoor dat je op de ene bladzijde ontroert bent, maar op de volgende bladzijde alweer een lach op je gezicht verschijnt. In het boek Schuilplaats, wat eerder op de website verscheen, staat het verliezen van een ouder ook centraal. Briefjes voor Pelle is een parel onder de kinderboeken en een boek dat je tot aan de laatste bladzijde blijft boeien.

Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Briefjes voor Pelle

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Briefjes voor Pelle zijn:

  • Bekijk de eerste twee bladzijden en de laatste twee bladzijden van het boek. Hier zie je twee verschillende illustraties die de twee bladzijden vullen. De tekeningen zijn direct na de harde kaft te vinden, dit noem je een ´blurb´. Soms zijn het twee dezelfde tekeningen. In dit boek zijn het twee verschillende illustraties.
    Leesvraag: Heeft jouw leesboek ook een blurb? Laat de leerlingen in de coöperatieve werkvorm ´wandel en wissel uit´ elkaars boeken bekijken om te zien of zij een blurb in hun boek hebben. 
  • Lees bladzijde 57 ‘Stomp bestudeert mijn…’ t/m bladzijde 60 ‘…broekzak laat glijden.’ voor. De briefjes van zijn vader zijn voor Pelle heel belangrijk. Stomp toont hier geen respect voor en treitert Pelle hiermee.
    Leesvraag: Ben je in jouw leesboek een situatie tegengekomen waarbij iemand ook geen respect toont voor iemand anders? Kun je in het kort vertellen wat er gebeurde?
  • Lees bladzijde 62 ‘De deurbel gaat…’ t/m bladzijde 53 ‘…mijn kant uit.’ voor. De schrijver heeft ervoor gekozen om een heel nauwkeurige beschrijving te geven van de man die aanbelt.
    Leesvraag: Wat weet je nu van deze persoon? Wat zijn de voor-en nadelen van zo’n precieze beschrijving? Ben je zo’n beschrijving ook in je leesboek tegengekomen?
  • In het verhaal lees je een stukje hoe de moeder van Pelle het voor haar zoon opneemt. Lees bladzijde 84 ‘Een gebroken neus…’ t/m bladzijde 85 ‘…dan te vertrekken.’ voor.
    Leesvraag: Is er iemand in jouw verhaal die het opneemt voor een ander? Kun je vertellen waarom diegene dit deed?
  • Lees bladzijde 173 ‘Ik haal een…’ t/m bladzijde 175 ‘…opa is overleden.’ voor. Pelle´s vader heeft Pelle altijd verteld dat zijn vader, de opa van Pelle, is overleden. Nu blijkt dat dit niet zo is en zijn opa nog gewoon leeft. Dit climax is voor de lezer erg onverwacht en zag je niet aankomen in het verhaal.
    Leesvraag: Wat gebeurt er in jouw verhaal wat je niet van te voren had bedacht? Maakt het het verhaal sterker of juist niet?

Overige ideeën

  • Betekenis van moeilijke woorden: Lees het volgende stukje uit het boek bladzijde 83 ´Stomps moeder kijkt… t/m bladzijde 84 ´… geen vlieg kwaad.’ voor. Vraag de kinderen of ze een woord zijn tegengekomen waarvan ze niet weten wat het betekent. De kinderen zullen hoogstwaarschijnlijk komen met het woord ´curiositeitenkabinet´. Bespreek wat je tijdens het lezen doet om achter de betekenis te komen: een stukje verder of een stukje terug lezen. Wanneer dit niet helpt, kun je de betekenis opzoeken in een woordenboek. Demonstreer hoe je dit aanpakt en laat de kinderen in hun boek moeilijke woorden opzoeken, waarvan ze de betekenis laten opzoeken door een klasgenoot.  
  • Het volgende stuk uit Briefjes voor Pelle gaat over stelen. Lees op bladzijde 93 ‘Bloem komt het…’ t/m bladzijde 94 ‘… niet spannend is.’ voor. Organiseer met je groep een debat met de volgende stelling: Wanneer je geen geld hebt om eten te kopen, mag je eten stelen. Zorg voor een goede voorbereiding van het debat.

Vergelijkbare artikelen