[DOOR LINDA] ‘Pien ritst haar slaapzak open en trekt haar badjas een. In de voortent staat een emmer klaar. Voor als ze ‘s nachts moet plassen, vertelde haar moeder voordat ze gingen slapen. Een rolletje wc-papier ligt ernaast. Maar Pien moet nu niet plassen, dus ze kan niet op de emmer. Ze schiet in haar slippers, maakt de tent open en rent zo vlug als ze kan het donkere veld over. Ze weet nog waar ze heen moet lopen, ook al ziet de camping er in het donker anders uit.
Het witte gebouwtje is verlicht. Pien is blij dat ze bijna bij een echte wc is, en niet op de emmer hoeft. Ze rukt een van de deurtjes open en gaat zitten. Een slappe derrie loopt de wc in. Ze voelt zich vies en opgelucht tegelijk. Het gerommel stopt meteen. ‘Net op tijd,’ zegt ze tegen zichzelf. Ze steekt haar hand uit naar de wc-rolhouder, maar die is er niet. Op de camping moet je je eigen wc-papier meenemen. Dat is Pien helemaal vergeten. ‘O, nee,’ jammert ze. Nu zit ze hier met haar vieze billen, en ze heeft niets om zich mee af te vegen!’
– Camping De Grote Walvis en de mysterieuze flessenpost –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
Pien gaat op vakantie met haar ouders. Ze wil deze zomer graag vrienden maken, want ze heeft nog nooit een echte vriend gehad. De eerste dag ziet Pien wel een paar kinderen op de camping, maar contact krijgt ze niet echt.
Als Pien ‘s avonds naar de wc moet, moet ze naar het toiletgebouw. Als ze klaar is dan ontdekt ze dat ze helemaal vergeten is om toiletpapier mee te nemen. Gelukkig blijkt er toevallig nog iemand op het toilet te zijn. Milla heeft wel toiletpapier mee en wil graag helpen. Zal Pien haar de volgende dag weer zien?
Op het strand vinden Milla en Pien een flessenpost. Ze denken dat het een briefje is van iemand die op de camping staat. Zal het ze lukken te ontdekken wie het briefje heeft geschreven?
Recensie
De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven. Hierdoor leest het boek prettig en volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. Per hoofdstuk is een kort verhaal te lezen. Sommige onderwerpen komen in meerdere hoofdstukken terug. Het zijn herkenbare situaties voor kinderen die wel eens op het strand of op een camping zijn geweest.
In het boek wordt goed ingespeeld op de diversiteit in de huidige samenleving. Hier is meerdere keren aandacht voor, door de verschillende personages.
Kinderen die dol zijn op boeken met vakantie avonturen zullen De Zoete Zusjes gaan op vakantie waarschijnlijk ook erg leuk vinden.
Met dank aan Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Camping De Grote Walvis en de mysterieuze flessenpost
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Camping De Grote Walvis en de mysterieuze flessenpost zijn:
- De ouders van Pien krijgen ruzie omdat het niet goed lukt met het opzetten van de tent. Lees bladzijde 5 ‘Pien en haar…’ t/m bladzijde 8 ‘…naar de zee.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ruzie heeft? - Als Pien naar de wc is geweest ontdekt ze dat ze het toiletpapier is vergeten. Gelukkig is Milla ook bij de wc en heeft zij wel toiletpapier mee. Lees bladzijde 13 ‘Pien wordt wakker…’ t/m bladzijde 16 ‘…naar hun tent.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een ander helpt? - Pien en haar vrienden gaan zoeken naar de persoon die de flessenpost heeft geschreven. Lees bladzijde 43 ‘De volgende ochtend…’ t/m bladzijde 47 ‘…met ons leven.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand op zoek naar iets? Heeft hij het gevonden? - Milla en Pien geloven niet dat het jongetje niets weet van het briefje in de fles. Lees bladzijde 60 ‘Het jongetje met…’ t/m bladzijde 62 ‘…hun stoelen op.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een ander niet gelooft? Of is er in jouw boek iemand die ergens niet eerlijk over is? - Op het strand gebruiken de kinderen de spullen van andere strandgasten, zonder dat ze dat vragen. Lees bladzijde 67 ‘Het is zo…’ t/m bladzijde 70 ‘…hun tent wandelen.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die iets gebruikt van een ander? Heeft hij dat gevraagd? - Pien heeft geen zin om een zandkasteel te maken. Dat is kinderachtig. Als Milla en Sepp toch doorgaan dan wordt ze erg boos. Ze maakt hun zandkasteel kapot. Lees bladzijde 71 ‘Sepp heeft zin…’ t/m bladzijde 74 ‘…met de regenboogtrui.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die heel erg boos wordt? - Na een tijdje heeft Pien spijt van wat ze heeft gedaan. Ze gaat sorry zeggen. Lees bladzijde 75 ‘Pien loopt rondjes…’ t/m bladzijde 78 ‘…voorzichtig een hapje.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die zijn excuses heeft aangeboden? Waarvoor?
Overige ideeën
- Pien en haar vrienden zijn druk met het ontdekken van de verstuurder van de flessenpost. Op het berichtje in de fles staat dat de schrijver zijn vader mist. Wat zou jij op een briefje schrijven als je flessenpost gaat versturen? Schrijf dit bericht. Misschien kun je de flessenpost zelfs wel echt ergens in het water gooien.
- Als Pien ‘s avonds naar de wc moet, komt ze er te laat achter dat ze het toiletpapier is vergeten. Stel je voor dat jou dit zou overkomen. Wat zou jij dan doen? Kom jij ook een Milla tegen of loopt het bij jou heel anders? Schrijf hier een verhaal over.