‘De natuur in Nederland maakt het ons niet altijd makkelijk. We leven in een koel, nat land met veel water. Kijk maar eens op een kaart van Nederland: er stromen allemaal grote rivieren door ons land, die uitmonden in de zee. Die grote rivieren kunnen overstromen. Aan de kust slaan hoge golven tegen de duinen, vooral als het heel hard waait. En dan regent het ook nog vaak. Maar datzelfde rivierwater en regenwater zorgen ook voor voldoende eten en drinken. En we zijn goed bereikbaar, omdat we aan de kust liggen en geen hoge bergen hebben. We wonen en werken hier dan ook graag, al moeten we wel creatieve en slimme oplossingen bedenken om onze huizen droog te houden en genoeg schoon drinkwater te hebben voor iedereen.’
– De binnenkant van buiten –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
In Nederland is een heleboel water. Er zijn meren, rivieren, kanalen, sloten en natuurlijk de zee. Super handig, maar het kan ook erg gevaarlijk zijn. Gelukkig zijn er een heleboel technische handigheidjes die ervoor zorgen dat we droge voeten houden. Maar hoe werkt dat dan precies? Hoe blijft het water in de rivier en voorkomen we dat het land overstroomt?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
De binnenkant van buiten is ideaal om te gebruiken als je het in de klas hebt over het water in Nederland, bijvoorbeeld bij het thema Nederland waterland van IPC. Er wordt heel helder uitgelegd welke technische dingen ingenieurs allemaal bedacht hebben om ons land veilig en droog te houden, met al dat water. De tekeningen zorgen ervoor dat de tekst nog beter te begrijpen is en laten zien hoe verschillende dingen werken.
Tanja de Boer is er in dit boek in geslaagd om de kunstwerken van ingenieurs op zo’n manier uit te leggen dat het voor kinderen begrijpelijk is.
In het boek staan verschillende proefjes die je zelf kunt doen, om te zien en te ervaren hoe water in verschillende situaties werkt. Ook staan er tips waar je op kunt letten als je dijken wil gaan bekijken of als je bijvoorbeeld een gemaal wilt zien.
Bij dit thema past het boek Dijkwerkers en daringdelvers ook goed. Als het mis gaat dan overstroomt alles. Titels die daarbij passen zijn: Alleen maar zee en De zee kwam door de brievenbus.
Met dank aan Uitgeverij Nieuwezijds voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De binnenkant van buiten
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De binnenkant van buiten zijn:
- Nederland is een waterland. Lees bladzijde 11 en 12 voor.
Leesvraag: In wat voor omgeving speelt jouw verhaal zich af? Is er net als in Nederland, veel water? - Jan Adriaanszoon Leeghwater kreeg de belangrijke opdracht om het Beemstermeer leeg te pompen. Lees bladzijde 26 ‘In 1607 kreeg…’ t/m bladzijde 28 ‘…leeg te pompen.’ voor.
Leesvraag: Komt er in jouw boek een belangrijke opdracht voor? - Achterin het boek staat een woordenlijst. Laat bladzijde 135 t/m 143 zien.
Leesvraag: Heeft jouw boek ook een woordenlijst? En zijn er anders woorden die eigenlijk in een woordenlijst zouden moeten staan?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De binnenkant van buiten.
Dit blog is geschreven door gastblogger Linda