De boom die een wereld was

[DOOR LINDA] ‘Eindelijk brak de nacht aan. Alles in de boom raakte verstopt in duisternis. Ook de luiaard. Stilletjes klauterde hij langs de boomstam naar beneden. Wat doet de luiaard nou? grinnikte hij in zichzelf. Nou, zei hij in gedachten tegen die bemoeiallen: de ‘luiaard gaat fijn zijn saaie boom uit. De hele nacht. Rennen, springen, salto’s maken. En gillen. Gewoon lekker gillen.’
– De boom die een wereld was –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover De boom die een wereld was

De boom is oud en zit vol knobbels en kloven, maar hij is niet alleen. In, op en bij de boom leven een heleboel dieren. Dieren die allemaal hun eigen gewoonten en ideeën hebben. Die nadenken over hun leven, over hun angsten en die vol geheimen zitten. Begrijp jij hoe deze dieren zich voelen?

‘Tijdens je dwalingen kon je het gevoel hebben dat je helemaal alleen was op de wereld. Niets was minder waar. De boom was een wereld vol leven. Maar soms zat het zo goed verstopt dat je het niet vond, hoe goed je ook zocht.’

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

(In De boom die een wereld was maak je kennis met verschillende dieren die rondom de boom wonen. Ieder dier heeft zijn eigen bijzonderheden en problemen. De verhalen van de verschillende dieren hebben met elkaar te maken en toch ook weer niet. In de verhalen zit een connectie met de verhalen van andere dieren uit de boom.

Mijn hoofd draaide overuren tijdens het lezen van dit boek. Bij iedere tekst die ik las kwamen ideeën voor mini leeslessen en Close Reading bij me op. De tekst is zo vormgegeven dat er een heleboel mogelijkheden zijn om een verhaal als vertrekpunt voor een groepsgesprek of schrijfopdracht te gebruiken. Kortom, de mogelijkheden met dit boek zijn eindeloos.

De teksten in dit boek zijn qua niveau vanaf de tweede helft van groep 4 waarschijnlijk goed te lezen, maar ik vraag me af of kinderen dan de inhoud van de verhalen echt begrijpen. Bij kinderen in groep 5 en 6 zal dit eerder het geval zijn. Al denk ik dat het voor een dieper tekstbegrip sowieso aan te raden is om samen te lezen en om na het lezen over de inhoud van de teksten in gesprek te gaan.

Kinderen die dol zijn op boeken over dieren die anders zijn vormgegeven dan informatieve boeken, zouden ook Terra ultima en Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda kunnen lezen.

Met dank aan Uitgeverij Ploegsma voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De boom die een wereld was

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De boom die een wereld was zijn:

  • De luiaard doet zich anders voor dan hij is. Hij kijkt uit naar het moment dat hij de saaie boom uit kan. Lees bladzijde 13 ‘De luiaard hing…’ t/m bladzijde 15 ‘…op een rennen.’ voor.
    Leesvraag: Is er in je boek iemand die zich anders voordoet?
  • De snoek vindt de andere snoek een irritant figuur, arrogant en zelfingenomen. Lees bladzijde 16 ‘Het meertje van…’ t/m bladzijde 17 ‘…de andere snoek.’ voor.
    Leesvraag: Is er in je boek iemand die een ander irritant vindt?
  • Alle vriendinnen worden een maanvlinder, maar de maanvlinderrups besluit niet mee te doen. Zij blijft een rups. Lees bladzijde 22 ‘Het was begonnen…’ t/m bladzijde 26 ‘…niet hoeven zijn.’ voor.
    Leesvraag: Is er in je boek iemand die niet meedoet met de rest?
  • De glanzende houtmier droomt ervan hoe het zou zijn om stiekem uit te vliegen. Lees bladzijde 30 ‘Diep binnen in…’ t/m bladzijde 33 ‘…maar voor even.’ voor.
    Leesvraag: Is er in je boek iemand die ergens (stiekem) van droomt?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De boom die een wereld was.

Overige ideeën

  • De luiaard doet zich anders voor dan hij is. Hij hangt netjes stil in de boom, want dat wordt van hem verwacht. Hij kijkt uit naar het moment dat hij zijn saaie boom uit kan. Lees bladzijde 13 ‘De luiaard hing…’ t/m bladzijde 15 ‘…op een rennen.’ voor. Neem een ander dier in gedachten, bedenk wat jij ziet als je naar dit dier kijkt en wat zijn belangrijkste eigenschappen zijn. Stel je voor dat dit doet doet alsof, net als de luiaard. Waar denkt hij dan aan? Wat zou hij eigenlijk willen doen? Schrijf hier een verhaal over.
  • Ik schreef bij dit boek een les voor Close Reading in het e-book Close Reading lekker eigenwijs.

Andere boeken van Yorick Goldewijk

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen