De jongen, de mol, de vos en het paard

DOOR MICHELLE] ‘ Onthoud altijd dat je ertoe doet,
jij bent belangrijk en er wordt van jou gehouden en je verrijkt deze wereld zoals niemand anders dat kan’
– De jongen, de mol, de vos en het paard –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan mensen van alle leeftijden.

Het verhaal

De jongen, de mol, de vos en het paard

In het boek De jongen, de mol, de vos en het paard gaan de personages met elkaar in gesprek over het leven. Een eenzame jongen ontmoet een mol. Samen staren ze naar de enge en mooie wildernis. Als ze besluiten samen op reis te gaan komen ze vos tegen. Hij is stil en getekend door het leven. Daarna ontmoeten ze een vriendelijk paard wat hen helpt om te vertrouwen op hun eigen kracht. Ze overwinnen hun onzekerheden en helpen elkaar bij het beantwoorden van levensvragen.

‘De waarheid is dat iedereen gewoon maar wat probeert.’

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit filosofische boek is geschikt voor alle leeftijden. De vraag is of de prachtige afbeeldingen of juist de veelzeggende uitspraken de jongen, de mol, de vos en het paard zo’n populair boek maken. In ieder geval is het een uniek boek, waar veel mensen door geraakt zijn de afgelopen maanden. Iedereen lijkt zich te herkennen en mensen halen kracht uit de levenslessen van de jongen, de mol, de vos en het paard.

Wat lijkt jou de grootste tijdsverspilling?’ ‘Jezelf met anderen vergelijken’, zei de mol.

In prentenboeken zoals Het meisje wat doet wat ze niet durft en Zo trots als een pauw worden kinderen ook geprikkeld om na te denken over zichzelf, maar deze zijn niet te vergelijken met De jongen, de mol, de vos en het paard. En dat moeten we misschien ook maar niet willen, zoals blijkt uit bovenstaand citaat.

Met dank aan KokBoekencentrum Uitgevers voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De jongen, de mol, de vos en het paard

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Hieronder staan enkele mini leeslessen voor het boek De jongen, de mol, de vos en het paard. Aangezien het boek geen paginanummers bevat zijn ze op volgorde van het boek geordend.

  • De jongen vraagt zich af of hij anders zou zij als hij minder bang was. Lees voor ‘Ik ben niet bang’, zei de mol…’ t/m ‘…hoe we op dingen reageren.‘ voor. Leesvraag: Op welke manier reageer jij als je bang/niet bang bent? Hoe zou jouw hoofdpersoon reageren? Stel dat de hoofdpersoon zich ineens tegenovergesteld zou gedragen, hoe zou het boek dan veranderen?
  • Illustraties zeggen soms meer dan tekst. Lees vanaf ‘Raar eigenlijk...’ t/m ‘… goed voor moeten zorgen.’ voor. Zonder illustratie zou je als lezer deze tekst niet snappen. Laat de kinderen dit ervaren. Kan je zelf een verhaal vertellen bij de afbeelding? Leesvraag: Welk doel hebben de illustraties in jouw boek?
  • Personages ontwikkelen zich gedurende het verloop van het verhaal. Vos lijkt in het begin een slechterik, want Vos wil Mol doodmaken. Daarna zit Vos in de val. Mol bevrijdt Vos. Mol valt in het water en Vos redt Mol. Vos is een held! Leesvraag: Hoe verandert het gedrag van de personages in jouw boek?
  • De mol vertelt de jongen over liefde voor jezelf. Lees voor ‘Lief voor jezelf…’ t/m ‘...liefde brengt je thuis.’ voor. Leesvraag: Hoe denken jouw personages over zichzelf? Komt hun zelfbeeld overeen met het beeld wat jij van hen hebt?
  • Paard vertelt de jongen dat je zwakte laten zien juist sterk is. Lees voor ‘Wat is het moedigste…’ t/m ‘…weigert op te geven.’ voor. Leesvraag: Wanneer vroeg een personage in jouw boek om hulp?
  • Laat de kinderen de tekening zien waar de hond van de schrijver overheen heeft gelopen en lees deze twee bladzijde voor. Wat zou jij hebben gedaan als dit bij jouw tekening was gebeurd? Leesvraag: Hoe reageren de personages in jouw boek op dingen die niet perfect gaan?
  • In de jongen, de mol, de vos en het paard worden de illustraties de ene keer in zwart/wit uitgewerkt en de andere keer in kleur. Ga in gesprek met de kinderen: Waarom zou de schrijver hiervoor gekozen hebben? Welke afbeelding vindt jij het mooiste? Is dit vanwege de techniek, de betekenis of het verhaal? Leesvraag: Welke afbeelding uit jouw boek spreekt je het meest aan?

Overige ideeën

  • Speel het filmpje van de schrijver Charlie Mackesy af, waarin hij laat zien hoe hij de illustraties maakt en vertelt over het verhaal.

Vergelijkbare artikelen