[DOOR MAAIKE] ‘‘Als je morgen wakker wordt, heb je negen wensen, vriend. Niet meer, niet minder. Je mag ook niet wensen dat je nog meer wensen krijgt. Je hoeft je alleen maar voor te stellen dat iets gebeurt en dan hardop te wensen dat het uitkomt. Als je het je niet kunt voorstellen, dan komt het ook niet uit’. Ik kijk hem verbaasd aan. ‘Je maakt zeker een grapje?’ ´Nee. Je kunt alles wensen wat je maar wil, maar er is één belangrijke regel. Je kunt niet wensen dat iemand van binnen verandert’.
– De jongen met de negen wensen –
Dit boek is zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
De ouders van Leo Knoops zijn gescheiden. Na de scheiding is Leo bij zijn moeder blijven wonen. Leo heeft het bij zijn moeder thuis niet makkelijk. Zijn moeder is ‘ziek’. Ziek in de vorm van een depressie: de scheiding van de vader van Leo en het verlies van haar baan zijn hier mede de oorzaak van. Hierdoor ligt ze alleen maar boven in bed en moet Leo voor zichzelf zorgen. Zo maakt hij het huis (zo goed als kwaad) schoon, kookt hij en doet hij de boodschappen. Dan zijn er ook nog geldzorgen en loopt hij er een beetje verslonsd bij.
Zijn vader heeft een nieuwe vriendin en samen hebben zij een dochter. Ze doen het liefst alles met z’n drieën, waardoor Leo zich geen onderdeel van het nieuwe gezin voelt.
Gelukkig heeft Leo een steun en toeverlaat: zijn beste vriendin Muis. Met haar doet hij leuke dingen en komt hij vaak over de vloer. Muis heeft wel door dat het met Leo niet goed gaat, maar praten doen ze er niet over.
Op een dag gebeurt er iets wat Leo nooit had kunnen bedenken. Hij krijgt een ongeluk met zijn fiets. Wanneer hij op de grond valt en ligt bij te komen staat zijn voetbalheld Lukas Boerssen naast hem. Hij vertelt Leo dat hij negen wensen mag doen. Als je de wens hardop uitspreekt schijnt deze uit te komen. Droomt Leo dit nu of is het de werkelijkheid?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Hoe zorg je voor leesplezier? Meld je nu aan voor het gratis webinar door op deze link te klikken.
Recensie
Na het boek De jongen die iedereen liet lachen komt schrijfster Helen Rutter opnieuw met een parel. De jongen met de negen wensen is een mooi boek om voor te lezen in de bovenbouw of om de kinderen zelf te laten lezen. Het boek leest heerlijk weg en de hoofdstukken zijn niet heel lang. Hierdoor plakte ik er regelmatig nog een extra hoofdstuk aan vast tijdens het voorlezen.
Sterk vind dat dit boek naast de gekke en onverwachte gebeurtenissen ook serieuze thema´s bevat: een scheiding, verwaarlozing, buitensluiting, armoede, en vriendschap. Mooie onderwerpen om met je groep te bespreken.
Tijdens het lezen had ik erg met Leo te doen. Het feit dat Leo voor zichzelf moet zorgen, omdat zijn moeder dat niet kan, vond ik erg triest. Vooral vanwege het feit dat je weet dat zijn vader net een nieuwe vriendin heeft en een kindje, maar Leo liever kwijt dan rijk is vond ik heel sneu om te lezen. Daarentegen heel goed dat de auteur ervoor heeft gekozen om dit in een kinderboek aan het licht te brengen.
‘Ik voel dat ik steeds bozer word. Waarom word ik buitengesloten uit dit gezin? Waarom ben ik zo alleen? Waarom is mijn leven zo zwaar? Ik wil hun perfecte huis helemaal overhoop gooien om ze te laten zien dat ik boos en gekwetst ben. Dat ze me dit niet zomaar kunnen aandoen.‘
Dit boek sluit aan bij de Kinderboekenweek 2023 met als thema Bij mij thuis. Wil je alvast materialen om je klas te versieren? Download het pakket.
Met dank aan Billy Bones voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De jongen met de negen wensen
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De jongen met de negen wensen zijn:
- Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief. Lea praat tegen je en vertelt zijn verhaal aan de lezer. Lees bladzijde 9 ‘Vroeger zei mam…’ t/m ‘… elk geval iets.’ voor.
Leesvraag: Ga tijdens het lezen in jouw boek op zoek naar wie vertelt. Je kunt kiezen uit de alwetende verteller (die weet en ziet alles), het ik-perspectief vertellend (er wordt door een persoon verteld wat geweest is), het ik-perspectief belevend (er wordt door een persoon van alles beleefd) en het personale perspectief (de verteller volgt één persoon). - In dit stukje vertelt Leo wie zijn voetbalheld is. Lees bladzijde 13 ‘Tsja, ik had…’t/m bladzijde 14… over mij weten.’ voor.
Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon ook een held? Wat voor een held zou er passen bij jouw hoofdpersoon? - De beste vriendin van Leo heet ‘Muis’. Dit is niet haar echte naam, maar een bijnaam. In het volgende stuk lees hoe ze aan deze bijnaam is gekomen. Lees bladzijde 55 ‘Goeiemorgen Leo, roept…´ t/m bladzijde 55 ‘…is als zij.’ voor.
Leesvraag: Worden er in jouw verhaal ook bijnamen gebruikt? Kun je een bijnaam bedenken voor een bepaald persoon uit je boek? - In het volgende stukje lees je dat Leo veel tegen zijn verzameling voetbal stickers praat, waar zijn voetbalheld Lukas Broersen op staat. Lees bladzijde 13 ‘Soms praat ik…’ t/m bladzijde 17 ‘…Julia háát dat.’ voor.
Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon ook een luisterend oor nodig? Wie biedt er een luisterend oor voor jouw hoofdpersoon of wie zou hier geschikt voor zijn?
Leesvraag: In wat voor een gezin groeit jouw hoofdpersoon op? - Dit stukje is echt een climax in het verhaal. Een climax is een stukje in het verhaal waar je als lezer echt op zit te wachten. Vaak is het een belangrijke gebeurtenis voor het verloop van het boek. In dit stuk van het verhaal lees hoe Leo tegen zijn moeder in gaat, die hele dagen in haar bed ligt en niet voor Leo zorgt. Lees bladzijde 216 ‘Ik mag morgen…’ t/m bladzijde 218 ‘… de trap op.’ voor.
Leesvraag: Welk stuk in jouw boek is een climax voor het verhaal?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De jongen met de negen wensen.
Overig idee
- Leo heeft het thuis niet makkelijk. Een moeder die alleen maar op bed ligt en nooit vrolijk is en een vader die amper naar je omkijkt. Schrijf Leo een brief waar je hem een hart onder de riem steekt en hem enkele complimenten geeft.