De speurders van morgen – De kunstroof.

[DOOR ALICE] ‘Als je dacht dat ons avontuur na de bankoverval ophield, heb je het mis. Het begon pas.’
– De speurders van morgen – De kunstroof –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6 .

Het verhaal

Cover De speurders van morgen - De kunstroof

De kunstroof is het tweede deel van De speurders van morgen. De opa van Jonas heeft een tijdcapsule gebouwd en leeft nu één dag verder in de toekomst. Hij houdt Jonas en Maartje op de hoogte via de tijdscapsule. Het nieuws wat Jonas en Maartje van hem ontvangen is niet mis. Er zal een kunstroof plaatsvinden. Jonas en Maartje gaan bij het museum op onderzoek uit, maar belanden in de museumroof. Het lukt hun niet om de roof te stoppen of te zien wie erachter zit. De dief draagt namelijk een masker van Vincent van Gogh. De mysterieuze Van Gogh wil de kunstwerken niet zomaar teruggeven voor losgeld. Hij wil een spelletje met het museum spelen. Ze moeten aan de hand van raadsels en puzzels over beroemde schilderwerken de kunstwerken terug zien te krijgen. Zal het Jonas en Maartje lukken?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

De kunstroof is een spannend boek en neemt je helemaal mee in het verhaal. Je kunt meedenken en puzzelen om zo samen met de speurders van morgen de kunstwerken terug te krijgen. Het boek is dus ook zeer geschikt om aan de klas voor te lezen. Je kunt dan bijvoorbeeld de puzzels printen of op het digibord plaatsen om zo samen met de kinderen de raadsels op te lossen.

‘ Kwast x schilderij = 16
Schilderij – kwast = 6
Schilderij + kwast = 10
Wat is schilderij gedeeld door twee kwasten?’

Ook brengt het je iets dichterbij de kunstwereld. De mysterieuze Van Gogh geeft namelijk opdrachten die duiden op een schilderij. Aan de kunstspeurders de taak om het juiste schilderij zo snel mogelijk in het museum te vinden.

‘Neem de trap naar een wereld waar geen zwaartekracht bestaat.’
‘Ik wilde naar de trap in de gang rennen, maar de directeur hield me tegen. ‘Het is een instinker!’ Hij liep naar een schilderij. Op het werk waren allemaal trappen afgebeeld. Het leek niet te kloppen – ze gingen alle kanten op – maar toch ook weer wel.  ‘In de wereld van Escher bestaat geen zwaartekracht,’ legde de directeur uit.

Ook wordt er in het boek aandacht besteedt aan het hebben van vooroordelen. Maartje heeft haar oordeel over Jonas al klaar. Maartje is namelijk een populair meisje. Ze houdt van aandacht en wil graag gezien worden, maar liever niet met Jonas. Een wijze les uit het boek is dat je niet bij iedereen naar binnen kunt kijken en je eerste indruk/oordeel niet altijd de juiste is.

‘Jonas is een rare snuiter. Hij heeft vreemde hobby’s – zo vindt hij geschiedenis leuk – en draagt hij afdankertjes, die hij waarschijnlijk ergens bij een kringloopwinkel heeft opgescharreld. De enige reden dat we bij elkaar waren, was omdat we moesten samenwerken voor een schoolproject.’

Bij ditzelfde thema passen ook Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. en de boekenmaffia en De Bieb-bende 5 De schatbewaarders.

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De speurders van morgen – De kunstroof

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De speurders van morgen – De kunstroof zijn:

  • Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van Maartje. Lees bladzijde 5 ‘Mijn naam is…’ t/m bladzijde 7 ‘voor het avontuur…‘ voor.
    Leesvraag: Vanuit welk perspectief wordt jouw boek beschreven?
  • Maartje noemt de opa van Jonas een ‘verstrooideprofessoropa’. Dit is natuurlijk een zelf bedacht woord. Lees bladzijde 16 ‘De timescape, fluisterde…’‘ t/m bladzijde 17 ‘…het te begrijpen.’ voor.
    Leesvraag: Wat voor zelf bedacht woord komt er in jouw boek voor?
  • Maartje wordt vergeleken met een mak schaapje en daar is ze het absoluut niet mee eens. Lees hoofdstuk 11 bladzijde 38 ‘Het is maar…’ t/m bladzijde 40 ‘Ik knikte…‘ voor.
    Leesvraag: Wordt er in jouw boek ook een vergelijking gemaakt? Waar wordt jouw hoofdpersoon mee vergeleken?
  • Maartje en Jonas vallen niet in de smaak bij Pablo, Maartje noemt hem in hoofdstuk 12 wel haar vriend Pablo. Dit bedoelt ze natuurlijk sarcastisch. Lees bladzijde 41 ‘Beste kijker, zojuist…’ t/m bladzijde 43 ‘…verdachts konden vinden.’ voor.
    Leesvraag: Wat voor sarcastische opmerking wordt er in jouw boek gemaakt?
  • In hoofdstuk 13 wordt gebruik gemaakt van een spreekwoord: ‘Als een gebeten hond’. Dat betekent als iemand die altijd de schuld krijgt. Lees bladzijde 44 ‘De directeur liep…’ t/m bladzijde 46 ‘…een hoekje staan.’ voor.
    Leesvraag: Wordt er in jouw boek ook een spreekwoord genoemd? Wat betekent het denk je?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De speurders van morgen – De kunstroof.

Overige ideeën

  • In hoofdstuk 39 begint de escaperoom. Bladzijde 140 tot en met 164 staan boordevol leuke raadsels om samen met je klas te doen. Je zou de raadsels kunnen kopiëren en het verhaal voorlezen. Zo kunnen de kinderen ondertussen de raadsels in de goede volgorde oplossen.
  • Nog niet uitgepuzzeld? Neem dan eens een kijkje op de site van het Van Gogh museum. Hier staan puzzelkleurplaten die de leerlingen zelf zouden kunnen maken van Vincent zijn kunstwerken.

Andere delen

Vergelijkbare artikelen