De toren van Hoesbasbas

[DOOR MAAIKE]´Met zijn handen op zijn rug loopt Kapitein naar het raam. Het enige waar hij zich zorgen over maakt, zijn de gouden munten in de schatkist. Er zit nog genoeg in, maar nu ze niet meer uit roven gaan, komt er niets bij. Ze moeten vaak eten en drinken kopen en ook spullen voor de school. Kapitein heeft er al een paar nachten over liggen piekeren. Het is mooi dat het wegschip straks klaar is, maar waar moeten ze dan uit roven gaan? Waar is genoeg goud te vinden?´
– De toren van Hoesbasbas –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5 .

Het verhaal

Cover De toren van Hoesbasbas

Het zal je maar gebeuren; je ouders zetten je nietsvermoedend bij een kostschool af en zwaaien je uit. Vol vertrouwen dat op deze eerste schooldag weer vol rekenen, spelling, muziek en lezen zal zijn. Wat zij niet weten is dat ze hun kind hebben afgezet bij Piratenkostschool De Boekenier. Een school waar je leert roven, enteren en dan blijkt er ook nog een geheimzinnige schat te zijn… Voor de leerlingen van de school een groot feest, maar helaas zijn er problemen. Zo blijkt leerling Lisa er dit schooljaar opeens niet te zijn en dan is er ook nog een verhaal over een eventuele schat…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

De Toren van Hoesbasbas is het tweede deel in de serie Piratenkostschool De Boekenier. Het duurde voor mij even voordat ik in het boek zat. Het verhaal kent namelijk een hele rits aan personen. Het duurde dus even voordat ik wist wie wie was en regelmatig heb ik even moeten terugbladeren in het boek. Wellicht heb je dit minder wanneer je het eerste deel van het boek wel hebt gelezen.

Het verhaal wordt levendig verteld en kent veel humor. Er wordt gebruik gemaakt van veel woordgrappen. Denk bijvoorbeeld aan de namen van personages: meneer P.A. Pier en meneer V.R. Gunning. Het deed mij erg denken aan het Sinterklaasjournaal. Het verhaal is makkelijk te begrijpen, wellicht een beetje simpel voor sommige leerlingen. Anderzijds is het verhaal voor kinderen die minder talig zijn, goed te volgen.
Mochten kinderen geïnteresseerd zijn in de wereld van de piraterij, dan kan het het boek Jippie, en de onderwaterpiraten of Willewete piraten nog een aanrader zijn.

Met dank aan Uitgeverij Columbus voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De toren van Hoesbasbas

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De toren van Hoesbasbas zijn:

  • Lees bladzijde 7 ‘Tjief Ensjenier zit…’ t/m bladzijde 9 ‘…kinderen komen eraan.’ voor. Dit is de start van het verhaal.
    Leesvraag: Wordt er in jouw leesboek ook door een persoon ergens op gewacht of naar uitgekeken?
  • In het volgende fragment lees je hoe alle kinderen zich op De Boekenier verzamelen. Lees bladzijde 9 ‘Alle piraten springen…’ t/m bladzijde 12 ‘…zal het zeggen.’ voor.
    Leesvraag: Dit verhaal speelt zich met name af op de Piratenkostschool De Boekenier. Komt er in jouw verhaal ook een school voor? Wat kun je daar over vertellen?
  • De Boekenier is geen gewone kostschool, maar een piratenkostschool. De kinderen leren hier hoe je een goede piraat kunt worden.
    Lees bladzijde 37 ‘Rustig aan jongens…’ t/m bladzijde 38 ‘…piraten te zoeken.’ voor.
    Leesvraag: Denk aan je eigen leesboek. Zou je een (niet bestaand) vak kunnen bedenken wat jouw hoofdpersoon leuk zou vinden om op school te volgen?
  • Wanneer een boek een vervolg is op een eerder boek kan de schrijver ervoor kiezen om een terugblik te geven naar het eerdere boek. Lees bladzijde 42 ‘Kom laten we…’ t/m bladzijde 42 ‘…komen?’ vraagt hij.’ voor.
    Leesvraag: Ben je in jouw boek ook een terugblik tegengekomen naar een eerder deel of naar een eerder gelezen stukje in het boek?
  • Wanneer je de titel van dit boek leest, heb je waarschijnlijk geen idee wat ermee wordt bedoeld. In het volgende stukje wordt hier meer duidelijkheid over gegeven. Lees bladzijde 42 ‘Kapitein gaat rechtop…’ t/m bladzijde 44 ‘…wel bewaakt worden?’ vraagt hij.’ voor.
  • Leesvraag: Was voor jou de titel van je leesboek direct duidelijk? Vind je de titel die is gekozen passend en zo ja waarom wel of niet?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De toren van Hoesbasbas.

Overig idee

  • Lees bladzijde 7 ‘Tjief Ensjenier zit…’ t/m bladzijde 9 ‘…kinderen komen eraan.’ voor. Dit is de start van het verhaal. Maak samen met de klas een overzicht van feiten die je nu al weet uit dit korte stukje uit het boek. Dit zou je bijvoorbeeld met een woordspin kunnen doen.
    Vervolgens laat je de kinderen de eerste drie bladzijdes van hun eigen boek lezen en laat je hen een woordspin maken over hun eigen boek. Met de coöperatieve werkvorm wandel- en wissel uit laat je de leerlingen elk hun top 3 van feiten over hun boek vertellen en toon je de woordspin. Doe dit ongeveer 8 minuten. Daarna pak je je de les klassikaal terug en vraag wie van de leerlingen er een leesboek is tegenkomen wat hen aansprak.

Andere delen

Vergelijkbare artikelen