De trollen van Leif

[DOOR MAAIKE]Leif was uniek. Hij was drie jaar ouder dan Ravna, een stukje langer, maar verder was hij in alles minder. Minder sterk. Minder gespierd. Minder slim. Minder heldhaftig. Minder leuk. En ga zo maar door.’
– De trollen van Leif –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover De trollen van Leif

Het is weer zover, alle volwassenen verlaten het Noorse Vikingdorp om op plundertocht te gaan. De opa’s, oma’s en kinderen blijven in het dorp achter. Zo ook de achtjarige Ravna en haar elfjarige broer Leif. De ouders van Ravna en Leif zijn de bazen van het dorp en hebben Ravna tot plaatsvervangend hoofd van het dorp benoemd. Ravna is namelijk sterk, dapper en slim. Dit in tegenstelling tot haar broer Leif. Leif is het sulletje van het dorp: onhandig, slungelig, een enorme bange slappeling. Hij wilt een skald zijn, iemand die verhalen rondverteld en liederen zingt. Leif zingt alleen zo vals als een kraai én zingt liederen over trollen… Niemand gelooft Leif zijn verhalen en hij wordt niet serieus genomen.
Leif geeft bij Ravna aan dat de trollen écht bestaan en dat alle dorpelingen zuinig op de natuur moeten zijn. Volgens Leif zijn de bovenste takken van een boom de haren van een trol en zijn de bergen allemaal trollen hoofden.
Tijdens de afwezigheid van alle vaders en moeder krijgt het dorp een plotseling bezoek van een vreemde man en vrouw. Ze willen het dorp overnemen! Ravna weet niet goed wat ze moet doen nu haar ouders er niet zijn en is in paniek. Hoe kunnen ze deze twee mensen wegjagen? Hoe moet ze het dorp verdedigen tegen deze twee indringers? Leif komt met het idee dat de trollen het dorp zullen beschermen en opnieuw gelooft niemand hem. Is Leif echt een rare kwibus of zit er een kern van waarheid in zijn idee?

Recensie

Na de geweldige boeken als Gozert en Luna van Pieter Koolwijk is dit boek écht een middenbouw boek. Al denk ik dat het ook nog zeker gewaardeerd zal worden in de bovenbouw. Net als in eerder genoemde boeken is nu ook weer Linde Faas gevraagd om de illustraties te verzorgen. Grappig om te vermelden is dat Linde op dit moment in Noorwegen woont en dit boek zich in Noorwegen afspeelt.
Het boek neemt je mee in de tijd van de Vikingen. Mocht dit thema je aanspreken dan is Ragnar en de walrus ook een goede leestip. Je leert broer en zus steeds beter kennen en leeft met hen beiden mee. Medelijden met Leif, omdat hij niet door zijn familie en dorpelingen wordt geaccepteerd. Maar ook heb je te doen met Ravna, met haar besluiteloosheid wat samenkomt met de verantwoordelijkheid voor het dorp. De band die de twee met elkaar hebben wordt herkenbaar beschreven. Wie heeft zich ook wel eens voor een broer of zus geschaamd, omdat ze heel gek deden? Mooie metafoor in het boek is dat er altijd mensen zijn die ‘anders’ zijn en dat ook deze mensen mooie kwaliteiten bezitten. Je moet ze alleen wel willen ‘zien’…

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De trollen van Leif

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De trollen van Leif zijn:

  • In dit stukje wordt het weer beschreven. Lees bladzijde 16 ‘Buiten was het…’ t/m bladzijde 17 ‘…te snel opstond.’ voor.
    Leesvraag: Ben je iets te weten gekomen over het weer in jouw boek? In welk jaargetijde speelt het zich af en waarom denk je dat?
  • In dit stukje lees je hoe er op Leif door zijn gezin en dorpelingen wordt omgegaan. Lees bladzijde 17 ‘En jullie weten…’ t/m bladzijde 19 ‘…Leif de irritante.’ voor.
    Leesvraag: Hoe ligt jouw hoofdpersoon bij anderen? Vinden ze hem of haar aardig of juist niet? Waaruit blijkt dat?
  • In dit fragment lees je opnieuw hoe lelijk er tegen Leif wordt gedaan. Lees bladzijde 22 ‘Mag ik heel…’ t/m bladzijde 24 ‘…Ze wilde weg.’ voor.
    Leesvraag: Hoe voelt jouw hoofdpersoon zich gedurende het verhaal?
  • Lees van de volgende bladzijden de laatste zin voor: Bladzijde 25, 31, 35 en 41. Vrijwel elk hoofdstuk eindigt met een vaste zin.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iets wat steeds terugkomt?

Overige ideeën

  • Lees bladzijde 84 t/m 89 voor. In dit stuk maak je kennis met een man een een vrouw die het dorp willen overnemen. Laat de kinderen aan de hand van de beschrijvingen die je in het verhaal hoort de vrouw tekenen. Laat als laatste de bijbehorende illustratie zien die door de illustrator is bedacht. Had je overeenkomsten of juist verschillen? Heeft de schrijver beeldend geschreven of miste je iets?
  • Kopieer bladzijde 94 voor ieder kind en laat de kinderen oefenen met voorlezen. Hoe lees je dit stukje voor, zonder dat het een toneelstuk wordt? Op welke stukken ga je langzaam of sneller praten? Wanneer verhoog of verlaag je je stem. Laat de kinderen de bladzijde voorbereiden en elkaar tips en tops geven.

Vergelijkbare artikelen