[DOOR LINDA] ‘Wij zij mensen. Dat betekent dat we een diersoort zijn. We delen de planeet met miljoenen andere diersoorten.
Niet-menselijke dieren delen ons leven en bepalen onze geschiedenis: sommige doen dat bewust, andere juist niet. We zouden niet zijn waar ze ons nu bevinden – we zouden niet eens bestaan – zonder andere dieren.
Sommige dieren hebben ons geholpen, andere hebben ons kwaad gedaan.
Wij hebben sommige dieren geholpen, andere hebben we zo geschaad dat ze niet meer bestaan.
Dit is een boek over leven en dood. Op deze bladzijden staan wonderbaarlijke én afschuwelijke dingen, want dieren hebben beide kanten. Echte dieren zijn meestal niet schattig en aaibaar: ze hebben veel meer te bieden.
Dit boek zal je, hoop ik, helpen om te begrijpen hoe we met alle andere dieren op aarde samenleven. En daarna kun je beginnen om te wereld mooier te maken.
Dat kunnen we allemaal.
We zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje.’
– De wereldgeschiedenis in 100 dieren –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
In de loop van de jaren hebben mensen een heleboel geleerd van de dieren waarmee we onze planeet delen. Een deel van de dieren in dit boek is helaas uitgestorven. In dit boek leer je hoe we met de dieren verbonden zijn en ook altijd zullen blijven.
Wist je bijvoorbeeld dat we 98% van ons DNA delen met chimpansees, dat albatrossen wel 50 jaar oud kunnen worden en dat krokodillen al leefden in de tijd van de dinosauriërs?
Recensie
In dit informatieve boek lees je van alles over 100 verschillende dieren. Ik vind het leuk dat er bij ieder dier te lezen is waar en hoe ze leven, wat ze voor ons betekenen en wat er nog meer belangrijk is om over het dier te weten. Ik heb een hoop weetjes gelezen die voor mij nieuw zijn, dat maakt het lezen van een informatieboek voor mij altijd nog leuker.
Kinderen die dol zijn op het lezen van informatieve boeken over dieren zullen Kalm aan, Het dikke boek van onze bijzondere natuur en Alles wat cool is aan dino’s en andere prehistorische dieren! misschien ook wel leuk vinden. In Monster Zoo leer ja van alles over dieren die in het echt niet bestaan, maar die in het verhaal wel verzorgt moeten worden.
Dit boek past goed bij het thema van de Kinderboekenweek in 2022, Gi-ga-groen.
Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De wereldgeschiedenis in 100 dieren
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De wereldgeschiedenis in 100 dieren zijn:
- Katten zijn al heel lang geliefd als huisdier. Ze spinnen en kunnen goed voor zichzelf zorgen. Lees bladzijde 2 ‘Huiskat’ voor.
Leesvraag: Komen er in jouw boek huisdieren voor? - Blauwe vinvissen zijn heel groot. Er werd veel op gejaagd voor hun vet. Lees bladzijde 8 ‘Blauwe vinvis’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iets waarop gejaagd wordt? - Het koraal bouwt eilanden die groot genoeg zijn om op te leven. Lees bladzijde 9 ‘Koraal’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die iets bouwt? - Toen de mensen lang geleden boeren werden en dieren gingen houden, werd de wolf hun vijand. Hij at de dieren op. Lees bladzijde 21 ‘Wolf’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek sprake van vijanden? - We danken de uitvinding van het papier aan de wesp. Lees bladzijde 26 ‘Wesp’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een ontdekking of uitvinding doet?
Overige ideeën
- In dit boek staan 100 dieren beschreven die een belangrijke rol hebben gespeeld in onze geschiedenis. Kun jij nog een dier bedenken dat je aan dit lijstje toe kunt voegen? Maak voor dit dier een bladzijde, net zoals in het boek, met weetjes en informatie over zijn leefomstandigheden en leefomgeving.
- Een deel van de dieren in dit boek is uitgestorven. Vaak mede door de mens. Wat vind je daarvan? Ga hierover met elkaar in gesprek.