[DOOR MAAIKE] ‘‘Inmiddels waren er overal mensen vandaan gekomen en er stond flink wat publiek om het veldje. De lui gaan eens even flink op hun neus, dacht Pieter. Het liep anders. Dirk had de bal nog niet afgegeven of hun tegenstanders veroverden de bal. Vervolgens werd de bal zo snel heen er weer gespeeld dat Pieter en zijn vrienden nauwelijks wisten waar hij was’.‘
– De zwervende spits –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
Bij voetbalvereniging Hercules staat Pieter op het doel en is hij de aanvoerder van een gemengd voetbalelftal. Het jeugdteam mag een voetbalwedstrijd spelen in Parijs. Daar ontmoeten ze op een bizarre wijze een groep Afrikaanse jongens die ook voetballen. Ze kunnen de meest bizarre trucs met de bal. Eén van deze jongens is Vender. Hij heeft, samen met een groot aantal andere jongens, hun leven in hun geboorteland opgezegd om in Europa het waar te gaan maken als professioneel profvoetballer. Pieter en zijn vrienden komen erachter dat deze jongens niet goed worden behandeld door hun scout en zelfs worden uitgebuit. Hierdoor leven ze een zwervend bestaan en hebben weinig geld. Dan blijkt dat de paspoorten van de Afrikaanse jongens zijn afgepakt en ze niets kunnen ondernemen. Pieter en zijn teamleden bedenken een plan om de jongens te helpen, waar zelfs de politie erbij wordt betrokken.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
De zwervende spits is alweer het derde voetbalboek van cabaretier en televisiepresentator Joep van Deudekom. Joep heeft ervoor gekozen om diverse maatschappelijke thema´s in het boek voorbij te laten komen. Denk bijvoorbeeld aan discriminatie, kansenongelijkheid en mensenhandel. In het verhaal wordt bijvoorbeeld beschreven dat je achtergrond invloed kan hebben over hoe mensen met je omgaan. Naar mijn idee mooie onderwerpen om met kinderen in gesprek te gaan.
‘Maar als een jongen met een Algerijnse roots zoals ik betrapt wordt, gaat ik meteen de gevangenis in. Snappen jullie dat dan niet?’ ‘Nou dat zal toch wel meevallen?’ vroeg Guus. ‘Mijn vader heeft een goede baan en daardoor heeft hij een Tesla kunnen kopen. Heb je enig idee hoe vaak hij door de politie wordt aangehouden omdat ze denken dat hij die auto gestolen heeft?’
In het jeugdteam speelt ook voetballer Dirk. Dirk heet eigenlijk Samantha, maar ze heeft er voor gekozen om zich ‘Dirk’ te laten noemen door iedereen. Dit heeft ze al bepaald toen ze heel klein was. Een mooi voorbeeld om mee in gesprek te gaan in je klas. Is dit gek/raar? Herkent iemand dit? Het boek is avontuurlijk geschreven, maar heeft niet de spanning waardoor kinderen het eng zullen vinden. Het boek leest vlot, waardoor je door het boek heen vliegt. Kinderen die van voetbalboeken houden zouden Spionnen op het voetbalveld of Wereld Voetbal Atlas ook erg leuk vinden om te lezen.
Met dank aan Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De zwervende spits
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De zwervende spits zijn:
- In dit stukje komt de lezer erachter dat Dirk uit het elftal een meisje is. Lees bladzijde 7 ‘De aftrap werd genomen…’ t/m bladzijde 8 ‘…floot voor rust.’ voor.
Leesvraag: Is er een persoon in jouw boek die een hobby heeft, waarvan men het meer een hobby vindt voor iemand van het andere geslacht? - In dit stukje wordt een voorbeeld geven over hoe discriminatie voorkomt tijdens voetbalwedstrijden. Lees bladzijde 11 ‘Iedereen liep weer…’ t/m bladzijde 13 ‘…namen het team’. voor.
- Leesvraag: Worden er in jouw boek mensen anders behandeld, waardoor je kunt spreken over discriminatie?
- Wanneer het elftal van Pieter in Roemenië is moeten ze Engels spreken. Lees bladzijde 83 ‘Ze kwamen aan…’ t/m bladzijde 85 ‘…Tijd voor genoegdoening!’ voor.
Leesvraag: Kom je in jouw leesboek ook een andere taal tegen? - Voorafgaand aan het volgende stukje is het belangrijk om de kinderen aan te geven dat je zo meteen van hen wilt weten wat ze te weten zijn gekomen over de omgeving van het gebied Lees bladzijde 94 ‘Na een uur…’ t/m bladzijde 95 ‘…in welke toestand?’ voor.
Leesvraag: Hoe ziet de omgeving in jouw boek eruit? Hoe weet je dit? - De schrijver van het boek kiest er geregeld voor om een tussenstuk in een hoofdstuk op een bepaalde manier te eindigen. Lees bladzijde 102 ‘Hoe zal dit…’ t/m bladzijde 102 ‘…een beetje lachen.’ voor. En lees bladzijde 105 ‘In Pieters hoofd…’ t/m ‘… heel slecht plan.‘ voor. Bespreek met de kinderen waarom de schrijver dit soort zinnen gebruikt (om de lezer nieuwsgierig te maken).
Leesvraag: Gebruikt de schrijver van jouw boek ook zinnen waardoor je verder wilt lezen? Kun je hiervan een voorbeeld geven?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De zwervende spits.
Overige ideeën
- Het boek beschrijft verschillende maatschappelijke onderwerpen waarover je met de klas in gesprek kunt gaan. Je zou aan de hand van de volgende stellingen kinderen hun mening kunnen laten geven, waarbij ze argumenten gebruiken om hun mening te verduidelijken
– Een meisje mag niet in een jongens voetbalelftal spelen.
– Je land verlaten om, zonder heel goed plan, ergens anders profvoetballer te worden is niet zo handig. - Om kinderen kennis te laten maken met de schrijver kun je een filmpje laten zien waar Joep van Deudekom zelf een stukje voorleest uit zijn voorleesboek