[DOOR LINDA] ‘De beroemde Engelse professor Stephen Hawking hield ooit een bijzonder feestje bij hem thuis. Champagne, lekkere hapjes, alles was geregeld. Maar toen het feestje moest beginnen, kwam er helemaal niemand opdagen. Alleen Stephen zelf. Zielig? Nee hoor, niet echt. Het feestje was eigenlijk een test. Stephen had er niemand van tevoren iets over laten weten. Pas toen het ‘feest’ al lang voorbij was, ging hij de uitnodigingen versturen. Dat was op 29 juni 2009. Op de uitnodiging stond dat iedereen die kon tijdreizen, op 28 juni 2009 om 12 uur ‘s middags naar het huis van de professor moest komen. Zo wilde Stephen erachter komen of mensen ooit een tijdmachine zullen uitvinden om terug in de tijd te reizen. Zo ja, dan zou hij die op zijn feestje ontmoeten. Dat zou wat zijn!’
– Dwars door tijd en ruimte –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
Dwars door tijd en ruimte gaat over de tijd en alles wat daarmee te maken heeft. In dit boek lees je hoe we aan ons getallensysteem zijn gekomen en hoe het tellen in uren, dagen, weken, maanden en jaren in de loop van de tijd veranderd is. Je gaat op onderzoek op de aarde, maar ook daarbuiten. Weet jij bijvoorbeeld waarom we wel naar Mars kunnen reizen, maar niet terug?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Dit informatieve boek gaat over alles wat te maken heeft met tijd en ruimte. Op een toegankelijke manier wordt je meegenomen in hoe bijvoorbeeld de telling van uren, dagen en maanden is ontstaan. Daar hebben in de loop van de tijd nogal eens veranderingen in plaats gevonden. Interessant ook om te lezen dat we bepaalde namen of het aantal dagen in een maand te danken hebben aan keizers die zichzelf erg belangrijk vinden.
In het boek worden veel gedachtenexperimenten en ontdekkingen van geleerden besproken. Super interessant om te lezen en op zo’n manier uitgelegd dat het voor de lezer goed te begrijpen is.
Het boek bestaat uit 3 delen en ieder deel bestaat dan weer uit verschillende korte hoofdstukken. Deze korte hoofdstukken en het rijke taalgebruik maken dat dit boek erg geschikt is om te gebruiken voor Close Reading.
Kinderen die dol zijn op het lezen van informatieve boeken kunnen ook Ik voel ik voel wat jij niet ziet, Is dàt kunst? of Van honingbij tot hagelslag lezen.
Met dank aan Uitgeverij Nieuwezijds voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Dwars door tijd en ruimte
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Dwars door tijd en ruimte zijn:
- De tijd die we meten bestaat uit uren, dagen, maanden en jaren. Lees bladzijde 16 ‘Het jaar is…’ t/m bladzijde 18 ‘…een jaar voorbij.’ voor.
Leesvraag: In welke tijd speelt jouw verhaal zich af? Hoeveel tijd verstrijkt er? - Weet jij wat ‘sprongetje van schrik’ betekent? Lees bladzijde 27 voor. De betekenis van deze uitdrukking wordt hier uitgelegd.
Leesvraag: Worden er in je boek woorden of uitdrukkingen uitgelegd? - Wij tellen met eenheden, tientallen, honderdtallen en duizendtallen, maar dat is niet altijd zo geweest. Lees bladzijde 30 ‘In onze indeling…’ t/m bladzijde 31 ‘…de cijfers uitmaakt.’ voor.
Leesvraag: Wat voor getallen komen er in je boek voor? - Albert Einstein bedacht deed verschillende gedachtenexperimenten en bedacht veel theorieën. Vaak over dingen waar andere mensen nog niet eens over na hadden gedacht. Lees bladzijde 104 ‘Stel dat je…’ t/m bladzijde 105 ‘…wanneer je versnelt.’ voor.
Leesvraag: Is er in je boek iemand die nieuwe dingen bedenkt?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Dwars door tijd en ruimte.