Groetjes uit Zeerijp (thematitel KBW23)

[DOOR MAAIKE] ‘Net toen Maya haar mond opendeed om het antwoord te geven begon het. Een geluid van een vrachtwagen die vlak langs de school rijdt, maar dan nog harder. Of de vrachtwagen in een onweersbui reed en onze klas in die donderwolk zat. De tafel trilde. De vloer trilde. Gemma trok me mee naar voren, we doken onder het bureau van de meester. Er klonk een knal. Kan de aarde breken? Hoe ver val je naar beneden als de aarde scheurt?
– Groetjes uit Zeerijp –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover Groetjes uit Zeerijp

In het kleine dorp Zeerijp, in de provincie Groningen, woont Chrissy met haar gezin. Zij is bezig aan het laatste jaar op de basisschool en in haar vrije tijd druk bezig met afspreken met haar klasgenoten, brieven schrijven aan haar oud klasgenoot Roosje, trampoline springen en haar hersenen draaien overuren over het onderwerp ´verliefdheid´. Wat alleen heel vervelend is, is dat Chrissy middenin het aardbevingsgebied woont.

Op een doodnormale schooldag vindt er een aardbeving plaats die de school erg beschadigt. Zo erg zelfs, dat de kinderen in noodlokalen les krijgen en er sprake van is dat de school moet fuseren met een basisschool in een andere woonplaats. Chrissy en haar klas laten dit niet zomaar gebeuren en komen samen met hun meester in actie. Maar dan is de meester plotseling niet meer op school en staat de vreselijke directrice, die de fusie wel ziet zitten, voor de klas. Lukt het de kinderen om de fusie te voorkomen?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Een onderwerp wat vaak op het Jeugdjournaal en in de kranten wordt besproken: de aardbevingen in de provincie Groningen. Lysette van Geel bezocht een basisschool in Zeerijp en praatte met hen over de gevolgen van de aardbevingen en hun leven. Al deze verhalen uit Zeerijp zorgden voor een hoop inspiratie om ´Groetjes uit Zeerijp´ te schrijven. 

´Nu verwacht je misschien dat de kinderen uit Zeerijp het liefst zo snel mogelijk zouden willen verhuizen naar een andere plek. Maar dan heb je het mis. Toen ik er onderzoek naar deed, kwam im erachter hoeveel ze van hun dorp houden. Van de natuur, van de dieren en van de school.’

Voor mij als leerkracht vind ik het heel fijn dat er nu eindelijk een kinderboek is geschreven over het aardbevingsgebied. Kinderen in Nederland weten van de problemen in Groningen af, het komt immers vaak genoeg voorbij in het nieuws, en ook zijn er genoeg informatie boeken te vinden over de werking van een aardbeving. Maar een boek wat vertelt hóe het is om een aardbeving mee te maken en welke impact dit heeft op het leven, dat was ik nog niet eerder tegengekomen. Het boek leest heerlijk weg waar naast het aardbevingsprobleem ook onderwerpen als liefde, vriendschap en jezelf zijn en blijven centraal staan. Dit boek is thematitel voor Kinderboekenweek 2023 Bij mij thuis.

Met dank aan Uitgeverij Volt voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Groetjes uit Zeerijp

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Groetjes uit Zeerijp zijn:

  • Dit boek speelt zich af in het Groningse dorpje Zeerijp waar mensen met een dialect spreken. Tijdens het lezen kom je ook enkele typische Groningse woorden tegen. Op bladzijde 156 staat een woordenlijst met de vertaling van deze woorden. Laat de lijst aan de kinderen zien en bespreek kort de typische Groningse woorden.
    Leesvraag: Komt er in jouw boek een situatie voor waarin iemand een ander pest of wordt gepest? Kun je hier iets over vertellen?
  • Het volgende fragment neemt je mee wanneer er een aardbeving plaatsvindt tijdens een schooldag. Voor mij als lezer was dit een spannend stuk, omdat de schrijfster je meeneemt in het moment en je de spanning voelt. Bespreek kort met de kinderen wel gevoel en/of emotie je voelde bij dit stukje tekst. Lees bladzijde 51 ‘Net toen Maya…’ t/m bladzijde 55 ‘…slowmotionfilm was gestopt.’ voor.
    Leesvraag: Welke emotie of gevoel kreeg jij net bij het stuk wat je hebt gelezen in je eigen boek? Kun je uitleggen waarom je dit zo voelde?
  • Lees bladzijde 119 ‘Ik rende naar…’ t/m bladzijde 120 ‘…weg meer terug.’ voor. In het laatste paar zinnen van dit fragment lees je een terugblik: Chrissy geeft aan welke mensen ze op dit moment mist en vertelt ook wat ze mist wat ze vroeger met hen deed.
    Leesvraag: Komt er in jouw leesboek een terug- of vooruitblik voor?
  • In dit laatste stukje geeft de schrijfster een boodschap mee. Lees bladzijde 145 ‘ Ga je nog…’ t/m bladzijde 146 ‘…al goed genoeg.’ voor. Bespreek kort met de kinderen welke boodschap de schrijfster aan de lezer wilt meegeven.
    Leesvraag: Geeft de schrijver van jouw boek een boodschap mee of wilt de schrijver je ergens over laten nadenken?
  • Op bladzijde 151 t/m 153 heeft Lysette van Geel ervoor gekozen om een nawoord te schrijven. Lees het nawoord voor en bespreek met de kinderen of ze kunnen bedenken waarom dit nawoord is geschreven.
    Leesvraag: Heeft jouw leesboek een nawoord?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Groetjes uit Zeerijp.

Overige ideeën

  • Lesbrief op de website van Lysette van Geel

Vergelijkbare artikelen