Het jongetje dat niet stil kon zitten

[DOOR LINDA] ‘Ik kan altijd heel goed zien welke fouten ik maak – als ik ze al gemaakt heb.
Maar vóórdat het fouten zijn,
denk ik altijd dat het supergoede ideeën zijn.
– Het jongetje dat niet stil kon zitten –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 4.

Het verhaal

David kan niet stilzitten en zijn hoofd zit zo vol met fantastische ideeën dat het hem niet lukt om goed op te letten in de klas. Hij doet heel hard zijn best, maar het lukt hem niet om zijn aandacht bij de les te houden.

Zijn ideeën lijken fantastisch, totdat hij het gaat uitproberen. Meestal draait het dan uit op een fiasco. De juf moet vaak op David mopperen en kijkt dan erg boos.

Juf is er klaar mee en nodigt de ouders van David uit voor een gesprek. David hoort zijn ouders praten en ontdekt dat hij de wiebelfriemelkriebels van zijn vader heeft. Hij probeert hier zelf een oplossing voor te bedenken. Zal het hem lukken om zelf met een oplossing te komen? En zal het ook echt werken?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Het boek is heel prettig geschreven en het onderwerp zal voor veel kinderen herkenbaar zijn. Als kinderen het niet herkennen vanuit hun eigen situatie, dan zullen ze het wel herkennen van kinderen uit de klas.

David komt zelf met een heleboel ideeën die hem zouden kunnen helpen om op te letten tijdens de les. Dit zijn stuk voor stuk dingen die voor andere kinderen ook helpend kunnen zijn. Daarnaast kunnen zij een voorbeeld nemen aan David en zelf op zoek gaan naar ideeën om hun eigen problemen aan te pakken.

Het probleem is: ik denk er niet aan om op te letten in de klas als ik niet aan het opletten ben. Als ik aan het denken was over opletten terwijl ik niet aan het opletten ben, dan zou ik echt zeker weten opletten.

In iedere klas zitten leerlingen die last hebben van de wiebelfriemelkriebels. Dit boek is uitermate geschikt om dit in de klas bespreekbaar te maken of om met individuele leerlingen in te zoomen op hun eigen situatie.

Voor kinderen die het leuk vinden om over de wiebelfriemelkriebels of over ADHD te lezen is Vlinder ook een geschikt boek.

Met dank aan Uitgeverij Bazalt voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Het jongetje dat niet stil kon zitten

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het jongetje dat niet stil kon zitten zijn:

  • David zit met zijn pen te spelen. Als de juf hem aanspreekt krijgt hij helemaal niet de mogelijkheid om uit te leggen waarom hij dat aan het doen was. Lees bladzijde 4 ‘David Schippers, nu…’ t/m bladzijde 5 ‘…tijdens de les.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die niet uit kan praten of die wordt onderbroken?
  • Het lukt David niet om op te letten, omdat er allemaal fantastische ideeën in zijn hoofd zitten. Lees bladzijde 6 ‘Het is muisstil…’ t/m bladzijde 7 ‘…niet meer belangrijk.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die niet aan het opletten is?
  • David wil weten hoe iets werkt en probeert het uit, maar dat loopt niet helemaal zoals hij bedacht had. Lees bladzijde 10 ‘Maar dat was…’ t/m bladzijde 11 ‘…jouw ouders bellen.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iets dat anders loopt dan bedacht is?
  • David kan heel goed uitleggen dat hij last heeft van de wiebelfriemelkriebels en wat er dan gebeurt in zijn hoofd. Hij heeft ook allemaal ideeën bedacht om toch goed op te kunnen letten. Lees bladzijde 19 ‘Ik liep de…’ t/m bladzijde 23 ‘…van mijn oplossing.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die iets heel goed uit kan leggen?

Overige ideeën

  • Kringgesprek: Dit boek leent zich er goed voor om met de klas te bespreken hoe het in je hoofd werkt als je niet stil kan zitten of steeds ergens anders bent met je gedachten. Lees het boek helemaal voor en bespreek daarna met de kinderen of dit in jullie klas ook voorkomt. Zijn er kinderen die zichzelf herkennen in het boek?
  • Persoonlijk gesprek: Dit boek kan ook een mooie ingang zijn om met één leerling in te zoomen op zijn eigen gedrag en dat aan de hand van het boek bespreekbaar te maken. Wat voor David helpt, zou dat voor de leerling ook helpen? Of heeft hij een ander idee over wat hem zou kunnen helpen?
  • Teken je hoofd leeg: David heeft een hoofd vol met fantastische ideeën, waardoor het niet lukt om op te letten. Lees bladzijde 6 ‘Het is muisstil…’ t/m bladzijde 7 ‘…niet meer belangrijk.’ voor. Heb jij ook veel ideeën in je hoofd? Teken je hoofd dan leeg. Pak een groot blad en teken alles wat er in je hoofd zit. Zo is er weer ruimte om na te denken en op te letten.

Andere delen

Vergelijkbare artikelen