Home / Feesten / Het magische wereldfeestenboek

Het magische wereldfeestenboek

[DOOR DORY] ”Halloween,’ fluistert Olivier. Meteen komt er beweging in de kamer. De muren lijken te dansen. Gekleurde flitsen kronkelen langs Olivier omhoog. Hij wil aan Zeger vragen: Wat gebeurt er? Maar zijn stem lijkt verdwenen en Zeger is een vage plek geworden. Een tinteling trekt vanuit zijn armen door de rest van zijn lijf. Olivier krijgt het plotseling verschrikkelijk warm. Alles wordt mistig en dan voelt hij zichzelf verdwijnen in een draaiklok van lichtflitsen.’
– Het magische wereldfeestenboek –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

Cover Het magische wereldfeestenboek

Ken je dat gevoel? Dat je soms denkt dat je echt ín het boek zit? In Het magische wereldfeestenboek is dit niet alleen een gevoel, maar gebeurt het echt! Zeger en Olivier zijn twee vrienden en zij zijn in de bibliotheek op zoek naar nieuwe leesboeken.

In de bibliotheek is er binnenkort een expositie van de Kinderboekenweek. Bij deze expositie zijn bijzondere boeken tentoongesteld en Zeger en Olivier ontdekken een boek met een gouden kaft. Zeger neemt het boek mee en samen met Olivier verstopt hij zich in de schoonmaakkast, om het gouden boek te kunnen lezen.

Als Zeger het boek openslaat begint de kamer te bewegen en wordt alles mistig… Zeger en Olivier ontdekken dat het boek magisch is en dat het je mee kan nemen naar allerlei feesten. Na het eerste feest besluiten ze samen het boek terug te leggen, maar Olivier komt deze afspraak niet na. Hij is terug het boek ingedoken! Olivier gaat hem achterna en zoekt zijn vriend op in allerlei feesten, maar hij vindt hem nergens terug. Lukt het Olivier om Zeger te vinden? En ligt het gouden boek weer op tijd terug bij de tentoonstelling? Duik gauw in dit boek om daarachter te komen!

Benieuwd naar dit boek? Bekijk de boektrailer:

Recensie

Ik zou willen dat Het magische wereldfeestenboek echt bestond! Hoe mooi zou het zijn om op deze manier naar allerlei feesten overal ter wereld te kunnen reizen. Het boek beschrijft de bekendere feesten zoals Halloween en Kerst. Ik vind het mooi dat de schrijver ervoor gekozen heeft om ook onbekendere feesten zoals Keti Koti en het drakenbootfestival te belichten. Hoewel het boek fictie is, leer je als lezer op een prettige manier feitjes over alle feesten. Ook is de ontwikkeling van Olivier van verlegen jongen, naar een jongen met meer durft mooi beschreven. De mysterieuze dame die bij elk feest ervoor zorgt dat de jongens terugkomen, daar had ik wel wat meer over willen weten! Wie weet komt dat ooit nog in een deel 2…

Wil je na dit boek meer boeken over feesten lezen? Wie weet is Sammie spin viert zijn eerste Chanoeka, Een jongen met de naam Kerstmis of 1 april iets voor je.

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Het magische wereldfeestenboek

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het magische wereldfeestenboek zijn:

  • Zeger en Olivier beloven elkaar het gouden boek weg te zetten en geen feesten meer te bezoeken. Als Olivier zich even later omdraait, kan hij zijn vriend Zeger nergens vinden. Hij is toch het boek weer ingedoken! Lees bladzijde 22 ‘Wat was dat?…’ t/m bladzijde 26 ‘...zich draaierig worden.’ voor.
    Leesvraag: Wie komt er in jouw boek een afspraak niet na? Wat was de afspraak?
  • Olivier helpt bij het Keti Koti feest Seyonara. De oma van Seyonara is te ziek om naar het feest te komen, dus brengen Olivier en Seyonara het feest naar oma! Lees bladzijde 32 ‘Dan valt zijn?…’ t/m bladzijde 38...tunnel van licht.’ voor.
    Leesvraag: Doet er iemand in jouw boek een goede daad? Wat is de goede daad?
  • In het verhaal komt Olivier bij elk feest een mysterieuze dame tegen die ervoor zorgt dat hij weer uit het feest kan stappen. Lees bladzijde 57 ‘Arundhati, Mansoor, Rajneesh…’ t/m bladzijde 62 ‘...eigen weg kiest.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iets dat zich constant herhaalt? Wat is het nut hiervan?
  • Olivier en Zeger zijn twee vrienden en ze zijn heel verschillend. In het boek verandert Olivier van heel verlegen en bang, naar meer stoer en gedurfd. Lees bladzijde 83 ‘Olivier neemt een…’ t/m bladzijde 87...onvergetelijke reis! Samen!‘ voor.
    Leesvraag: Hoe worden de karakters in jouw boek beschreven? Veranderen ze in het verhaal?
  • Dit boek heeft een epiloog. In dit epiloog maakt de schrijver duidelijk dat er nog een nieuw avontuur gestart wordt en dat het verhaal dus eigenlijk niet afgelopen is. Lees bladzijde 127 ‘Ik geloof dat…’ t/m bladzijde 127 ‘...ze het boek.’ voor.
    Leesvraag: Hoe heeft de schrijver van jouw boek het einde beschreven? Is het echt afgelopen of zou er nog een volgend deel kunnen komen?

Overige ideeën

  • Bij de epiloog openen Emma en Fien het boek. Schrijf het verhaal hier verder, welk feest gaan zij bezoeken en wat maken ze daar mee?
  • Lees alle hoofdstukken met de feesten voor. Verdeel de feesten per groepje leerlingen en laat ze een presentatie maken van hun feest. Hoe heet het, wat zijn de kenmerken, hoe kun je het vieren? Als de groepjes gepresenteerd hebben kun je kijken naar de verschillen en overeenkomsten.
  • In het boek worden Halloween, Kerstmis, Keti Koti, Midzomernachtfeest, het drakenbootfestival, Suikerfeest en Divali verkend. Zijn er in de klas kinderen die nog andere feesten vieren? Hier kun je een mooi kringgesprek over voeren. Welk feest zou je graag een keer willen vieren?