[DOOR LINDA] ‘Zorg voor een probleem. Er moet echt iets op het spel staan voor je hoofdpersoon. Hoe erger het probleem, hoe zieliger, hoe spannender, des te beter het is. Het liefst is er ook een gemene of nare vijand. Verzin voor je begint vijf problemen. Kies dan het beste uit. Daar wordt je verhaal echt beter van.’
– Hoe maak je een boek? –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal

Als je schrijver zou willen worden dan is het handig om te weten wat je allemaal moet doen voordat een boek in de winkel ligt. Dit boek vertelt alles wat je daarover moet weten.
Je krijgt tips voor het schrijven van het verhaal en voor het maken van tekeningen en foto’s. Daarnaast lees je over alles wat er bij de uitgever met je boek wordt gedaan en daarna bij de drukker. Is er nog iets dat je moet weten? Of weet je nu alles en kun je beginnen met het schrijven van je eigen boek?
Benieuwd naar dit verhaal? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Er komt meer kijken bij het maken van een boek dan je denkt. Als de tekst geschreven is moet er nog een heleboel gebeuren voordat het in de winkel ligt. Leuk om een inkijkje te krijgen in dit proces.
In het boek zitten ook teken- en schrijfopdrachten. Ideaal voor kinderen die zelf graag verhalen schrijven en/of illustreren. Zij kunnen daar lekker mee oefenen.
Baas van de wereld is een thematitel groep 5/6 voor de Kinderboekenweek 2021. Dit verhaal sluit goed aan bij het thema Worden wat je wil. Als je schrijver zou willen worden, wat moet je dan allemaal doen om een boek te maken?
Met dank aan Uitgeverij Zwijsen voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Hoe maak je een boek?
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Hoe maak je een boek? zijn:
- Als je weet waar je een verhaal over wil schrijven dan is het heel belangrijk om onderzoek naar dat onderwerp te doen. Zo kun je leuke weetjes in je verhaal stoppen. Lees bladzijde 10 ‘Oké, je weet…’ t/m bladzijde11 ‘…ik daar opgezocht.’ voor.
Leesvraag: Welke weetjes zitten er in jouw boek? - Bij regel 2 lees je dat er een probleem in een verhaal moet zitten en het liefst ook een nare vijand. Lees bladzijde 12 ‘Regel 1 Kies…’ t/m bladzijde 13 ‘…over een slaapkamer.’ voor.
Leesvraag: Wat is het probleem in jouw verhaal? - Bij de uitgeverij werken een heleboel verschillende mensen aan een boek. Een redacteur moet ervoor zorgen dat er geen fouten in een boek staan Toch komen er nog weleens foutjes in een boek terecht. Lees bladzijde 22 ‘Bij een uitgeverei…’ t/m bladzijde 23 ‘…ook gezien hebben?’ voor.
Leesvraag: Staan er fouten in jouw boek? Wat voor fouten? - Een tekenaar maakt een verhaal mooier, met tekeningen of foto’s. Lees bladzijde 22 ‘Een boek zonder…’ t/m ‘...losser en spontaner.’ voor.
Leesvraag: Staan er tekeningen in jouw boek? Wat voor tekeningen zijn dat?
Overige ideeën
- Verhaal schrijven: Schrijf een verhaal, waarin een beroep duidelijk naar voren komt. Maak met de klas een eigen verhalenbundel. Hierin staan alle verhalen die door de kinderen geschreven zijn.
- Verhaal schrijven: Op bladzijde 16 staan verschillende ideeën die je kunt gebruiken voor het schrijven van een verhaal. Kies er hier eentje uit en schrijf het verhaal.
- Tekening bij je verhaal: Lees de tekentips op bladzijde 26 en 27 en maak daarna een tekening die past bij het verhaal dat je bij één van bovenstaande opdrachten hebt geschreven.
- Benieuwd hoe bibliotheekboeken worden gemaakt? Bekijk het filmpje van klokhuis.