[DOOR MAAIKE] ‘Het lekkerste kunstwerk ter wereld? Dat moet de pindakaasvloer van Wim T. Schippers zijn. Jaja, je leest het goed: een tapijt gemaakt van een dikke laag pindakaas. Wim bedacht het kunstwerk in 1969. Vier meter breed en twaalf meter lang was het kunstwerk, toen het in 2011 in het Boijmans Van Beuningen Museum in Rotterdam te zien was‘
– Is dàt kunst? –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
In het boek Is dàt kunst? word je meegenomen naar 120 bijzondere moderne kunstwerken welke de laatste 100 jaar zijn verschenen. Van ‘bekende’ kunstenaars, zoals Banksy, Pablo Picasso tot aan Keith Haring en Henri Matisse. Daarnaast staan ook heel wat kunstwerken beschreven van, voor mij, minder bekende kunstenaars. Dit zorgt voor een grote diversiteit aan stijlen en kunstwerken. In dit boek lees je het achtergrondverhaal van elk kunstwerk en leer je het kunstwerk ‘begrijpen’. Zo lees je dat….
-Olafur Eliasson ervoor koos om uranine door het rivierwater te mengen, waardoor het water knalgroen wordt.
-Beeldhouwer Erwin Wurm ervoor koos om een dure rode raceauto te voorzien van een dikke buitenlaag.
– Schildert Chris Ofili soms met as, aarde én olifantenpoep!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Het boek is onderverdeeld in 11 verschillende hoofdstukken. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Gigantisch groot’, ‘Feest!’en ‘Dat is vies!’ In elk hoofdstuk worden enkele kunstwerken getoond die bij het thema passen. De teksten behorend bij elk kunstwerk zijn toegankelijk en makkelijk geschreven.
‘Ik weet een tof spelletje! En je hebt er helemaal niets voor nodig. Kijk elkaar zo lang mogelijk diep in de ogen. Probeer niet te lachen. Wie het eerst lacht, verliest. Moeilijk? Kinderachtig? Marina Abramović deed zo’n soort ‘spelletje’ in 2010 in een beroemd museum: het MoMA in New York.‘
Het boek laat je zien dat achter elk kunstwerk vaak een bedoeling zit van de kunstenaar. Waar je sommige kunstwerken in eerste instantie misschien wel ‘gek’ vindt, zorgt dit boek ervoor dat je het kunstwerk beter leert begrijpen. Dit komt doordat je nu het werkelijke verhaal achter het kunstwerk kent. Mocht je dit leuk vinden om te lezen dan raad ik je het Het grote Rembrandt voorleesboek ook aan om te lezen.
Onderaan elke bladzijde van een kunstwerk staat een QR-code. Met deze QR-code wordt de lezer naar een externe website geleid, vrijwel allemaal in het Engels, waar je meer informatie kunt lezen over de kunstenaar, het kunstwerk en andere werken van de desbetreffende kunstenaar.
Wat ik mis in dit mooie boek is een inhoudsopgave of register met alle namen van de kunstenaars. Nu is het lastig om gericht een kunstwerk of kunstenaar terug te zoeken. De illustraties zijn getekend. Vaak zie je het kunstwerk en de kunstenaar samen in de illustraties. Mocht je naast dit leuke kunstboek ook een boek zoeken met een meer praktische inslag, dan is wellicht Het grote kunst doeboek het bekijken waard.
Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Is dàt kunst?
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Is dàt kunst? zijn:
- Kunstenaar Bas Jan Ades maakte in 1970 een video waar in te zien was hoe verdrietig hij was. Het gekke was dat hij in zijn video niet de reden van zijn verdriet vertelde. Lees bladzijde 90 ‘Het droevigste kunstwerk…’ t/m bladzijde 90 ‘…heel droevig nieuws.’ voor.
Leesvraag: Is er in je boek ook sprake van verdriet van iets of iemand? Kun je vertellen wat de reden daarvan is? - In dit verhaal maak je kennis met de mysterieuze kunstenaar Banksy: een kunstenaar waarvan niemand weet welke persoon er achter schuilgaat. Lees bladzijde 102 ‘Banksy is zonder…’ t/m bladzijde 102 ‘…werk schreef geschiedenis?‘ voor.
Leesvraag: Is er in je boek ook iets mysterieus? Iets waar je nog moet achter komen of iets wat ‘vreemd’ is in het boek? - Ken je kunstenaar Panamarenko en zijn gekke voertuigen? Lees bladzijde 123 ‘Panamarenko was een…’ t/m bladzijde 123 ‘…kunst op zich.’ voor.
Leesvraag: Kun je een voertuig bedenken wat de kunstenaar voor je hoofdpersoon zou kunnen uitvinden? Wat zou voor je hoofdpersoon echt handig zijn of bij hem passen? - In het volgende stukje wordt verteld hoe kunstenaar Henri Matisse doorging met zijn werk, ondanks dat hij ziek in bed lag. Lees bladzijde 132 ‘Henri Matisse schilderde…’ t/m bladzijde 132 ‘…in kleurrijke combinaties.’ voor.
Leesvraag: Is er iemand ziek in je boek? Hoe komt diegene de dag door?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Is dàt kunst?
Overige ideeën
- Kunstwerk van de dag! Kies enkele opvallende kunstwerken uit en laat een werkelijke foto van het kunstwerk op het digibord zien. Vervolgens laat je de kinderen het verhaal achter het kunstwerken bedenken en opschrijven. Het werkelijk idee kan daarna worden voorgelezen uit het boek.
- Achterin het boek staat een test bestaand uit tien multiplechoice vragen. Bijvoorbeeld: Wat is je lievelingskleur? of Wat is je lievelingsgerecht. Laat de kinderen hun antwoord geven en lees samen de informatie van het kunstwerk dat hoort bij het gegeven antwoord.
- Lees de verhalen ‘Mislukte uitvinder‘ (bladzijde 123) en ‘Machines als kunstwerk’ (bladzijde 137) voor. Beiden verhalen hebben iets gemeen: de kunstenaars ontwierpen gekke voertuigen/machines. Laat de kinderen na aanleiding van deze verhalen zelf een gekke machine ontwerpen en laat hen in een schrijfopdracht de handleiding van het voertuig beschrijven.
- Lees het verhaal ‘Ik droom!’ (bladzijde 120) voor. Zoek vervolgens op internet naar enkele voorbeelden van Salvador Dalí, waarbij hij met verschillende dieren één fantasiedier ontwerpt. Laat de kinderen een dier tekenen, wat uit minimaal 4 verschillende andere dieren aspecten bestaat.