[DOOR ALICE] ‘Soms lijkt het een droom, ons huis. Hoe het eruit zag voordat de bom erop viel. Of het huis van opa en oma. Ze voelt even aan haar hals. ‘Maar gelukkig heb ik de sjaal van oma nog. Daardoor weet ik dat het echt was.’ En de sjaal herinnert haar eraan dat er ergens op de wereld nog rozen moeten zijn, in allerlei kleuren.’
– Kinderen van ver –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
Samuel, Tamar, Azad en Fatima zijn vier verschillende kinderen uit Syrië en Afghanistan. Ze leiden een doodgewoon leven, totdat er oorlog uitbreekt. Ze moeten zoveel mogelijk spullen verkopen om een reis naar een veilige plek te kunnen maken, want reizen kost geld. Elk kind heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen reis. Die reis is zwaar en lang. Tijdens de reis raakt Fatima haar zus en moeder kwijt. Tamars gezin is ternauwernood aan de Taliban ontsnapt. Samuel moet zijn opa achterlaten en Azad zijn vader en moeder.
Kinderen van ver is een boek gebaseerd op waargebeurde verhalen van kinderen die een oorlog hebben meegemaakt. Gezinnen die moesten vluchten vanwege hun werk of geloofsovertuiging.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Hoe zorg je voor leesplezier? Meld je nu aan voor het gratis webinar door op deze link te klikken.
Recensie
Ik begrijp heel goed dat Kinderen van Ver gekozen is als thematitel voor de kinderboekenweek 2023 Bij mij thuis. Door de vier verhalen neem je een kijkje in de verschillende woningen van Azad, Fatima, Tamar en Samuel. Je leert iets over hun traditie, geloofsovertuiging en omgeving. Ze hebben een doodgewoon leven net als jij en ik. Totdat het noodlot toe slaat en ze hun huis achter moeten laten. Op dat moment is er geen sprake meer van ‘bij mij thuis’. Fatima heeft niet eens meer een huis. Er wacht een gevaarlijke lange reis naar een plek waar het veilig is.
‘Azad krijgt haast geen adem, zo strak zit het zwemvest. Maar hij zit zo klem dat hij het vest niet kan verschuiven. Hij zit in een overvolle rubberboot. De mannen zitten op de rand, vrouwen en kinderen in het midden. Walid zit op de rand. Azad zit tussen zijn benen, daarmee klemt zijn broer hem stevig vast. Sinds ze meer dan twee jaar geleden uit Afghanistan gevlucht zijn hebben ze alleen nog elkaar.’
Ook is het leven in Nederland niet gemakkelijk. Ze moeten lang wachten op een vergunning en worden soms van AZC naar AZC gestuurd. Sommige gezinnen worden zelfs weer teruggestuurd. Ook al hebben ze niets om naar terug te gaan. Hun stad is gebombardeerd.
‘Vluchten doe je niet voor niets. Iedereen blijft toch het liefst thuis?’
Martine Letterie vertelt op een kinderlijke wijze de heftige verhalen van vluchtelingen. Door het boek (voor) te lezen krijgen kinderen meer begrip voor vluchtelingen. Ze leren begrijpen wat vluchtelingenkinderen allemaal al hebben meegemaakt. Wat een klasgenootje misschien wel heeft meegemaakt. Martine Letterie heeft meer verhalen geschreven die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen: Kinderen met een ster, Verboden te vliegen en Groeten van Leo.
Dit boek sluit aan bij de Kinderboekenweek 2023 met als thema Bij mij thuis. Wil je alvast materialen om je klas te versieren? Download het pakket.
Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Kinderen van ver
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Kinderen van Ver zijn:
- Op de eerste bladzijde van het boek staan andere boeken van de schrijfster die binnen ditzelfde thema passen.
Leesvraag: Wat weet je over jouw schrijver? Welke andere boeken heeft hij/zij geschreven? Ken je deze boeken al en/of welke zou je nog willen lezen? - Bekijk de inhoudsopgave. Hier zie je dat het boek uit vier verhalen bestaat en uiteindelijk de verhalen in de laatste twee hoofdstukken samen komen. De verhalen gaan over vier kinderen: Samuel, Azad, Tamar en Fatima.
Leesvraag: Wie zijn de hoofdpersonen uit jouw boek? - In het verhaal van Fatima lees je dat er jaren voorbij gaan. Lees hoofdstuk 2 ‘Fatima’ bladzijde 33 t/m bladzijde 55 voor.
Leesvraag: Hoeveel tijd (tijdsduur) bestrijkt jouw verhaal? - Elk verhaal is hetzelfde opgebouwd: Samuel, Fatima, Tamar en Azad worden kort voorgesteld, dan lees je kort iets over het dagelijks leven in hun land en dan plotseling slaat het noodlot toe. Er breekt oorlog uit, ze moeten vluchten. Lees ‘Het verhaal van Samuel‘ bladzijde 9 t/m bladzijde 31 voor.
Leesvraag: Wat is het begin, plot en het einde van jouw boek? - ‘Waarom schrijf je niet over mijn oorlog’?’ Met die vraag is het boek ‘Kinderen van ver’ ontstaan. Het boek is dus gebaseerd op waargebeurde verhalen van kinderen. Lees het nawoord ‘Over dit boek’ op bladzijde 118 t/m bladzijde 119 voor.
Leesvraag: Wat vind je van verhalen die waargebeurd zijn? Lees je die graag of minder graag? Wat kan in jouw boek waargebeurd zijn?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Kinderen van ver.
Overige ideeën
- Bekijk de boektrailer.
- Bekijk met de klas de illustratie op bladzijde 77. Iedereen draagt dezelfde kleren in de klas. ‘Een beige hoofddoek en een blauwe jurk met daaronder een blauwe broek. Het is daarom moeilijk om van achteren te zien wie wie is, maar volgens mama is dat goed. Geen enkel meisje kan jaloers worden op een ander, omdat die mooiere kleren heeft.’ Organiseer met je groep een debat met de volgende stelling: Schooluniformen moeten verplicht worden. Zorg voor een goede voorbereiding van het debat.
- Samuel, Fatima, Azad en Tamar wonen nu al een tijdje in Nederland. Ze mogen dromen van een betere toekomst. Lees hoofdstuk 6 voor. Waarvan dromen de kinderen in jouw klas? Laat ze dit tekenen. Zitten de kinderen in groep 7/8? Bespreek dan van welk beroep ze dromen om later te worden. Laat ze uitzoeken wat ze nodig hebben om die droom te bereiken. Welke opleiding moeten ze daarvoor volgen?
- Bij dit boek is een les Close Reading gemaakt in het e-book Close Reading Bij mij thuis.