Knots

[DOOR LINDA] ‘Oerkies hadden overal haar en ze hadden grote monden met enge tanden. ze spraken niet, ze konden alleen maar grommen met gekke keelgeluiden. Als ze honger hadden beten ze zomaar het hoofd van een levende moerasrat af. Oerkies renden in hun blootje rond en als ze het koud hadden smeerden ze zich in met modder. Daarom waren ze altijd vies. En Oerkies waren bovendien zo dom dat ze bang waren voor hun eigen schaduw. Soms vochten ze er de hele dag mee, tot de zon onderging.’
– Knots –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 4.

Het verhaal

Cover Knots

Knots kijkt heel erg op tegen zijn opa. Zijn opa is namelijk een stoere krijger, hij heeft weleens een sneeuwleeuw verslagen. Knots is helemaal niet zo stoer en dat zou hij wel graag willen zijn.

Op school leert Knots veel over dieren en over Oerkies. Oerkies zijn mensen waar je niet naar moet kijken, dan wordt je namelijk blind. Als hij een Oerkie ziet verstopt hij zich en komt ongezien weg. Niet veel later zit hij vast en het drijfzand, samen met een jonge sneeuwleeuw. De sneeuwleeuw noemt hij Stip. Als het hem is gelukt zichzelf te bevrijden, heeft hij eigenlijk hulp nodig om de sneeuwleeuw ook te bevrijden. Knots besluit om de Oerkie op te zoeken en hem om hulp te vragen.

Freddie en Knots halen samen Stip uit het drijfzand en willen hem terugbrengen naar zijn mama, die helemaal in de sneeuwvallei woont. Zal het Knots en Freddie lukken om Stip daar veilig te brengen? Net als ze willen vertrekken, komt Knots zijn zusje tevoorschijn uit zijn tas. Ze zullen haar wel mee moeten nemen op hun reis. Als dat maar goed komt…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar of de boektrailer:

Blogtour

Via Uitgeverij Billy Bones doe ik mee met de blogtour van Knots. Tussen 25 juni en 5 juli verschijnen er 13 blogs over Knots.

Knots

Recensie

Wat een fantastisch, heerlijk boek! Van begin tot eind. Toen ik was begonnen met lezen, wilde ik ook eigenlijk niet meer stoppen met lezen. Het eind vond ik erg verrassend en er lijkt een hint te zijn naar een volgend deel. Wat mij betreft mag dat er zo snel mogelijk komen!

Het verhaal zit vol humor. Ik heb tijdens het lezen een aantal keer behoorlijk hard moeten lachen. Het verhaal is zo geschreven dat je echt voor je ziet wat er allemaal gebeurt. De tekeningen ondersteunen het verhaal en zorgen dat het plaatje helemaal compleet is.

In het boek komt het thema vooroordelen heel mooi naar voren. Knots heeft zijn hele leven lang verhalen gehoord over hoe verschrikkelijk de Oerkies zijn en andersom geldt dat voor Freddie ook. Hoe beter ze elkaar leren kennen, hoe meer ze elkaar waarderen en ontdekken dat misschien niet alle verhalen helemaal kloppen.

Met dank aan Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Knots

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Knots zijn:

  • De vader van Knots vond het heel belangrijk dat zijn zoon een stoere naam kreeg. Zelf heet hij Henk en daar is hij vroeger mee gepest. Lees bladzijde 7 ‘Dertigduizend jaar geleden…’ t/m bladzijde 8 ‘…uit zijn buurt.’ voor.
    Leesvraag: Komen er in jouw boek ook bijzondere namen voor? Weet je waar deze naam vandaan komt?
  • Opa Dork is niet eerlijk over de jacht op de sneeuwleeuw. Hij was eigenlijk helemaal niet op jacht, maar hij doodde de leeuw bij toeval. Lees bladzijde 15 ‘Wat opa Dork…’ t/m bladzijde 17 ‘…zou willen zijn.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ergens niet eerlijk over is?
  • De lachkikkers kwaken niet, maar de lachen. Kwahahaha hoor je dan. Lees bladzijde 32 ‘De grot van…’ t/m bladzijde 35 ‘…hier nog ergens!‘ voor.
    Leesvraag: Zijn er in jouw boek ook dieren die dingen doen die ze in onze wereld niet kunnen?
  • Knots beleeft een avontuur met een Oerkie. De Oerkie is heel anders dan hij had verwacht. Lees bladzijde 76 ‘De jongens keken…’ t/m bladzijde 79 ‘…nog nooit meegemaakt.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iets of iemand anders dan verwacht?

Overige ideeën

  • Ontwerp je eigen dier: In het verhaal komen verschillende dieren voor, sommigen hebben echt bestaan in de oertijd en anderen zijn verzonnen. Zo lees je over de groengele kinderpakkers, de mammoet, pestapen, de lachkikkers en klauwkrokodillen. Lees bladzijde 146 ‘Laat los! Wacht!…’ t/m bladzijde 150 ‘…zijn is licht.’ voor. De dieren hebben bijzondere eigenschappen of kenmerken, zoals de klauwkrokodillen die bang zijn voor licht en gek zijn op poep van de groengele kinderpakkers. Bedenk zelf een dier dat zou kunnen leven in de oertijd. Maak hier een tekening van en beschrijf welke bijzondere eigenschappen het dier heeft.
  • Klassengesprek: In dit boek gaat het over de vooroordelen die Knots heeft over Freddie, door alle verhalen die hij altijd heeft gehoord over Oerkies. Een mooie aanleiding om hier eens met de klas over in gesprek te gaan. Hebben de leerlingen weleens een situatie meegemaakt waarin zij een vooroordeel bleken te hebben die niet klopte?
  • Kerstverhaal: Tijs van Marle schreef ook een tof Kerstverhaal over Knots die je kunt downloaden om te lezen of voor te lezen.

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen