Home / Familie / Luna

Luna

[DOOR MAAIKE]Zie je wel dat je me nodig hebt?’ klonk het ineens vanaf de achterbank. ‘Het is maar goed dat ik mee ben gegaan.’ Met een ruk draaide ik me om, ook al kon ik Gozert natuurlijk niet zien. ‘Wat is er?’ vroeg mijn moeder geschrokken. ‘Niks,’ antwoordde ik en snel keek ik weer voor me. ‘Echt niet?’ zei mijn moeder. ‘Je leek ergens heel hard van te schrikken.’‘Nee, mam,’ zei ik. ‘Alles is goed. Echt waar.’ En dit keer loog ik niet. Want Gozert was mee.’
– Luna –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6 .

Het verhaal

Cover Luna

Sinds haar vijfde woont Luna doordeweeks niet thuis bij haar ouders en zusjes, maar in Huize Hoopvol. Voor Luna is deze plek allesbehalve hoopvol. Zij noemt het dan ook Huize Hopeloos. Luna woont in Huize Hopeloos, omdat ze stemmen hoort die anderen niet horen en hierdoor tics krijgt. In het weekend mag ze regelmatig bij Ties logeren.

Ties heeft ze leren kennen in Huize Hopeloos en is een vriend van haar geworden. De weekenden bij Ties zijn voor Luna heel fijn, ze wordt hier volledig geaccepteerd door de ouders van Ties. Iets wat ze niet wordt door haar eigen ouders. De relatie tussen de ouders van Luna loopt niet soepel en de vader van Luna is een vreselijke vent.

Dan besluit de moeder van Luna dat ze er voor Luna moet zijn en haalt haar op uit Huize Hopeloos. Samen gaan ze tijdelijk wonen op een verlaten en slecht onderhouden vakantiepark waar de ouders van Luna eigenaar van zijn. Ook Gozert, het overleden broertje van Ties, waar Luna contact mee heeft, gaat natuurlijk mee. Op het vakantiepark leert Luna Rosalinde kennen. Een lieve vrouw die samen met haar kinderen Adriana en Roberto, stiekem permanent op het vakantiepark woont. Luna gaat steeds meer om met de lieve familie. Het blijkt dat de vader van het gezin is omgekomen bij een verkeersongeluk. Luna leert door deze familie veel over het Mexicaanse feest Dia los Muertos. Ook ontdekt ze dan het horen van stemmen ook positief kan zijn.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

In het eerder verschenen boek Gozert van Pieter Koolwijk, maakte je al een beetje kennis met Luna. Nu leer je haar écht goed kennen en draait het boek helemaal om haar. Het boek Luna is goed los te lezen. Je hoeft als lezer niet persé Gozert te hebben gelezen om het boek te begrijpen, al maakt het het wel gemakkelijker en leuker. In Luna zitten enkele flashback naar het eerste boek, waardoor er soms al dingen duidelijk zijn die in het eerste boek zijn gebeurd. Doordat de hoofdpersoon stemmen hoort die anderen niet hoort voelt ze zich anders dan leeftijdsgenoten.

Dit onderwerp kom je ook tegen in boeken als:
De jongen die iedereen laat lachen, waar stotteren in voor komt.
Vlinder, een meisje met ADHD.
Het jongetje dat niet stil kon zitten, waarin een jongetje moeite heeft om zijn hoofd rustig te houden.
Vis in een boom over het hebben van dyslexie.

Ook in dit boek heeft illustrator Linde Faas weer voor betoverende tekeningen gezorgd, die het boek zeker een extra dimensie geven. De stemmen die Luna hoort zijn met een ander lettertype- en kleur aangeven. Dit zorgt voor overzicht en duidelijkheid voor de lezer.

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Luna

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Luna zijn:

  • Je leest in dit fragment dat de bibliotheek een plek is voor Luna waar ze zich prettig voelt. Lees bladzijde 43 ‘De beste plek…’ t/m bladzijde 45 ‘…ze van plan.’ voor.
    Leesvraag: Wat is de favoriete plek van jouw hoofdpersoon?
  • In dit fragment kom je woorden uit een andere taal tegen: adios, chica, el malo. Lees bladzijde 91 ‘Ik keek over..’ t/m bladzijde 93 ‘…Dit was echt.’ voor.
    Leesvraag: Ben je in je boek ook woorden uit een andere taal tegengekomen? Schrijf het op je wisbordje.
  • In dit stukje merk je dat Luna een hekel heeft aan haar eigen vader. Lees bladzijde 116 ‘Lang niet gezien…’ t/m bladzijde 118 ‘…laat ook maar.’ voor.
    Leesvraag: Aan welk persoon heeft jouw hoofdpersoon een hekel?
  • In het volgende stukje maak je als lezer kennis met de Mexicaanse feestdag ´Día de los Muertos. Ook lees je in datzelfde stukje dat Luna besluit te liegen over een bepaald onderwerp. Lees bladzijde 142 ‘De begraafplaats was…’ t/m bladzijde 149 ‘…er zelf voor.’ voor.
    Leesvraag: Komt er in jouw leesboek ook een feestdag voor? Wat wordt er op die dag gevierd?
    Leesvraag: Liegt jouw hoofdpersoon ook? Waarover wordt er gelogen?
  • Lees bladzijde 180 ‘‘Hoi mam,’ zei…’ t/m bladzijde 183 ‘…Heel erg fijn.’ voor.
    Leesvraag: Wie heeft er in jouw leesboek ergens spijt van?
  • Dit hoofdstuk eindigt heel erg spannend. Als lezer wil je nu direct aan het volgende hoofdstuk beginnen. Lees bladzijde 187 ‘Dit is Adriana…’ t/m bladzijde 191 ‘…nog nooit gezien.’ voor.
    Leesvraag: Heb je in je leesboek ook een stukje gehad, waarbij je echt niet kon stoppen met lezen? Hoe kwam dit?

Overig idee

  • In dit boek wordt de feestdag ‘Dia los Muertos’ uitgebreid besproken. Laat kinderen onderzoek doen naar speciale begrafenisrituelen in de wereld. In sommige landen zijn er namelijk hele andere tradities dan wij kennen. Denk bijvoorbeeld aan:
    -Ghana: In dit land worden mensen begraven in prachtige hout gemaakte kisten, in allerlei vormen. Zo worden mensen begraven in een kleurrijke kist die de vorm heeft van een vis, vogel of misschien wel een watermeloen.
    -India: Hier worden mensen in de open lucht gecremeerd. Elke dag, 24 uur per dag branden de vuren.
    -Sulawesi (Indonesië): Eens per jaar vindt hier een een festiviteit plaats, waarbij de begraven lichamen uit de graven worden gehaald. Mensen vinden het belangrijk dat er met liefde en respect moet worden omgegaan met overledenen. Het lichaam wordt aangekleed en meegenomen.
    -Madagaskar: Hier wordt eveneens de dood gevierd door de straten op te gaan. Hier worden de botten opgegraven en is er dus geen gemummificeerd lichaam meer. Met de botten wordt rond het graf of de graftombe gedanst en daarna wordt het skelet teruggelegd en opnieuw begraven.
    -Nepal: Tijdens een religieuze ceremonie in de buurt van een heilige hindoe tempel worden mensen. De lichamen worden hierbij in gele doeken gewikkeld.
    -Japan: In Japan worden de robothondjes, die sommige mensen tot hun beschikking hebben, ook begraven. Dit komt omdat veel baasjes een hechte band hebben met hun ´huisdier´.
    -India: In is het gewoon om in de open lucht een lijk te cremeren. De vuren branden al eeuwenlang elke dag, zeven dagen per week. Wie hier sterft komt niet terug op aarde, maar krijgt verlossing, geloven de mensen.

Andere delen