Home / AVI-boek / Mam, mag ik een tijger?

Mam, mag ik een tijger?

”Mam, mag ik een tijger?’ vraagt Bo.
‘Een tijger?!?’ zegt mam verbaasd.
Bo heeft al veel gevraagd aan zijn mam.
Maar nog nooit iets wat leeft en eet en kakt.
– Mam, mag ik een tijger? –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover Mam, mag ik een tijger?

Bo wil graag een tijger, zo’n lieve, schattige kleine… Mam gaat overstag en bestelt een tijger. In het begin is dat natuurlijk hartstikke leuk! Bo is dol op zijn tijger. Maar die tijger wordt groter en lomper en gevaarlijk… 

‘In zijn vlucht vangt hij de tablet tussen zijn tanden. Zo bijt hij Bo’s nieuwe tablet in twee stukken.’
Weg met die tijger, die kan wel naar de logeerkamer. Maar nu is het wel saai, zo zonder tijger. 
‘Mam, mag ik een leeuw?’

Zou de leeuw wel mogen blijven? Of zou Bo daar ook op uitgekeken raken?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Mam, mag ik een tijger? is een heerlijk boek waar de kinderen veel lol van zullen beleven tijdens het lezen. Welk kind wil er nou geen grote, gevaarlijke en wilde dieren?

Een ideaal boek voor kinderen die AVI-E5 behaald hebben. En met name ook voor jongere kinderen met dit AVI-niveau.

Een nadeel is dat het boek geen hoofdstukken heeft. Het leest zeker gemakkelijk weg, maar voor langzame lezers zal dit toch een te dik boek zijn om in 1x uit te lezen. Dan waren hoofdstukken prettig geweest zodat het behapbaar blijft.

Het einde vond ik echt hilarisch! Je zou denken dat ze de dieren kwijt willen… 😉 Maar je moet het boek zelf lezen om te weten wat ik bedoel.

Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Mam, mag ik een tijger?

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Mam, mag ik een tijger? zijn:

  • Bo, de hoofdpersoon, wil graag een tijger. Lees bladzijde 8 ‘‘Mam, mag ik…‘ t/m bladzijde 14 ‘…Het is fantastisch!’ voor.
    Leesvraag: welk dier zou jouw  hoofdpersoon als huisdier willen?
  • In het boek staan sommige woorden in een groter lettertype. Dit zijn doe-woorden, dingen die de dieren doen of schreeuw-woorden, woorden die je als lezer harder mag lezen. Lees bladzijde 18 ‘Die ochtend…’ t/m bladzijde 21 ‘…Dat werd tijd.‘ voor.
    Leesvraag: Welke woorden kom je tegen in jouw boek die net even anders gedrukt zijn? Of welke woorden zou je anders kunnen drukken zodat je ze ook anders voorleest?
  • Namen, elk personage heeft er wel een. Lees bladzijde 36 ‘Even lager komt…’ t/m bladzijde 39 ‘…toch alle dieren mee.’ voor. Vind je de namen bij de dieren passen?
    Leesvraag: Welke namen kom je tegen in jouw boek? Passen ze bij de personages?