[DOOR LINDA] ‘Frau Weber praat verder. ‘En nu jullie hier allemaal zijn en trouw zweren aan Adolf Hitler, verklaren jullie dat jullie van Duitse afkomst zijn en dat jullie geen erfelijke ziekten of beperkingen hebben die de toekomst van de Übermensch zouden kunnen ruïneren.’
Ze gaat er nu niet verder op in, maar ik weet waar ze het over heeft: psychische aandoeningen, leerproblemen, lichamelijke misvormingen, verlammingen, epilepsie, blindheid, doofheid… Ik slik een brok weg en hoop dat niemand het ziet, omdat ik aan mijn zus en haar beperking denk. De nieuwe leden die voor ons zitten knikken heftig, alsof ze willen zeggen: ‘Ja! Ik ben gezond en van zuiver Duits bloed!’ Naast me knikt Marianne ook. Die beweging trekt de aandacht van Elisabeth, die vanaf haar plek vooraan naar Marianne lacht. Mijn beste vriendin stoot me even met haar elleboog aan. Ik dwing mezelf naar haar te glimlachen. Ze leeft op als ze door onze leidsters wordt geprezen.’
– Mijn verzet –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
De Tweede Wereldoorlog is in volle gang en Brigitte woont in Duitsland. Ze is lid van de Hitlerjugend en hoort daar van de leidsters van alles over Adolf Hitler en de oorlog. Ze bespreken zijn plannen voor de übermensch en proberen zo goed mogelijk te helpen dat plan waar te maken.
Als er een pamflet verschijnt van verzetsgroep Witte Roos, ontstaat er onrust. Bij de Hitlerjugend, maar ook in de omgeving. Eigenlijk overal. Brigitte begint steeds meer te twijfelen of Witte Roos gelijkt heeft en of Hitler wel zo oprecht is. Dit mag ze natuurlijk nergens laten merken, want dan loopt ze kans om opgepakt te worden. Hoe gaat ze dit aanpakken?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Dit boek wilde ik niet meer wegleggen nadat ik erin begonnen was Het verhaal is heel realistisch en meeslepend. Je begint meteen met een bijeenkomst van de Hitlerjugend en al snel wordt duidelijk dat daar geen ruimte is voor je eigen mening en je eigen ideeën. De jonge meisjes doen wat er van ze verwacht wordt, ze weten vaak niet beter, en komen het netjes melden als er om hen heen dingen gebeuren die niet volgens de regels zijn. Met dramatische gevolgen.
‘We zitten in een kring op onze groene stoelen. Elisabeth staat in het midden en draait rond zodat ze tegen ons allemaal praat. Allemaal, besef ik met een schik en ik prik me opnieuw met mijn naald, behalve Adelita. Adelita Vogel is er niet. Wij vieren – Marianne, ik, Rita en Adelita – zitten altijd in dezelfde volgorde. Maar Adelita’s stoel is leeg. Ik kijk naar Adolf Hitler aan de wand, alsof hij weet wat er met haar is gebeurd. Marianne en ik wisselen een blik – we hebben allebei gezien dat Adelita er niet is. Mijn nek begint te kriebelen. Waarom is Adelita niet op onze bijeenkomst? Heeft ze er ooit een gemist? Ik weet dat het antwoord nee is. Elisabeth loopt de kring van stoelen uit en keert terug met een prullenbakje. Dat zet ze bij haar voeten neer. Ze haalt er een boek uit. Adelita’s boek. Ik verslik me bijna. Op het omslag staat open en bloot de naam van de schrijfster: Helen Keller. ‘Ik ben dit verboden boek tegengekomen,’ zegt Elisabeth.
Dit soort stukjes zorgen ervoor dat je je gaat afvragen of Marianne het boek aan Elisabeth heeft laten zien. Of iemand anders? Hierin merk je dat je niemand kunt vertrouwen als je iets anders denkt of vindt. Wat moet dat vreselijk onveilig en bedreigend zijn geweest. Je kunt je een voorstelling maken van hoe Brigitte zich zou kunnen voelen, door hoe gedetailleerd alles beschreven is.
Kinderen die graag boeken lezen over oorlog zouden hierna De tulpenjongen, Waarom de maan verdwijnt en Verboden te vliegen kunnen lezen.
Met dank aan Uitgeverij Kluitman voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Mijn verzet
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Mijn verzet zijn:
- Brigitte is lid van de jonge meisjes bond. Dat is verplicht. Lees bladzijde 7 ‘De jongere meisjes…’ t/m bladzijde 10 ‘…bij mijn familie.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand ergens lid van? Is dit uit vrije wil? - Marianne en Brigitte kijken nu al uit naar het zomerkamp. Lees bladzijde 14 ‘Ik trek een…’ t/m bladzijde 16 ‘…het een ontsnappingsmogelijkheid.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ergens naar uitkijkt? - Angelika moet verborgen houden dat ze Polio heeft gehad Deze ziekte past niet in het plaatje dat Hitler heeft van de übermensch. Lees bladzijde 38 ‘Ze gaat aan…’ t/m bladzijde 41 ‘…altijd hebben verteld.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die iets verborgen moet houden? - De vader van Brigitte steunt het regime niet, maar het is te gevaarlijk om in opstand te komen. Daarom doen ze toch wat ze moeten doen volgens de regels. Lees bladzijde 76 ‘Ik kom terug…’ t/m bladzijde 81 ‘…wat hij zegt.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die iets doet waar hij het eigenlijk niet mee eens is?