Misjka

[DOOR MICHELLE]‘Ik wist waarom Misjka op avontuur was gegaan. 
Miskja was niet ontsnapt omdat hij bij ons vandaan wilde. 
Hij was op weg gegaan omdat hij dichterbij ons wilde zijn,’
– Misjka –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover Misjka

Roya is als driejarig meisje met haar gezin gevlucht uit Afghanistan. Nadat ze 5 jaar in verschillende asielzoekerscentra hebben gewoond, krijgen ze te horen dat ze in Nederland mogen blijven. Wanneer ze eindelijk een eigen huis hebben, vindt Roya dat hier ook een huisdier bij hoort. Samen met haar broers kiest ze in de dierenwinkel een dwergkonijntje uit en ze noemt haar Misjka. Ze vertelt Misjka over haar dagelijkse belevenissen en over de vlucht uit haar land. Op de dag wanneer ze haar spreekbeurt over Misjka wilt houden is Misjka plotseling verdwenen. Zou ze haar weer terug kunnen vinden?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Misjka geeft je een inkijkje in hoe kinderen de vlucht uit hun land beleefd hebben. De mooie en verdrietige momenten komen allemaal naar voren in dit boek. In 2008 verscheen De gelukvinder, dit boek heeft Edward van de Vendel op basis van het leven van Anoush Elman (pseudoniem) geschreven. Hierin lees je over de vlucht uit Afghanistan van Hamayun, zijn ouders, broers en zusje Roya en over hun verblijf in een asielzoekerscentrum. In het boek Misjka gaat het verhaal verder en is Roya de hoofdpersoon. Het gezin woont nu in hun eigen fijne huis samen met dwergkonijn Misjka. Dit boek is bedoeld voor de jongere lezers en is makkelijk leesbaar door de grote letters. Soms zit er een mooie boodschap verborgen in het verhaal. Zoals wanneer Hamayun vertelt dat hij Roya veel heeft gedragen tijdens de vlucht, waarop Roya zegt:

‘Toen was je toch helemaal niet zo sterk?
Ja, maar jij bent mijn zusje.
Hoe bedoel je? Gewicht is gewicht, het maakt toch niet uit of iemand familie van je is?

Er is een mooie afwisseling tussen serieuze onderwerpen en grappige gebeurtenissen. De mooi gekleurde afbeeldingen van Annet Schaap passen uitstekend bij de sfeer van het boek. 

Misjka is in Vlaanderen geselecteerd voor de Longlist De Boon (Vlaanderen)

Met dank aan uitgeverij Querido voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Misjka

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Misjka zijn:

  • Het dringt eindelijk tot Roya door: ‘We mochten blijven. We hoefden niet terug naar ons land.’ Lees bladzijde 5 ‘Dat vind…‘ t/m bladzijde 6 ‘..Een konijn.’ voor.
    Leesvraag: Waar woont jouw hoofdpersoon?
  • De broer van Roya, Hamayun praat met een zachte stem met het winkelmeisje over de konijnen in de dierenwinkel, waardoor mensen behulpzamer reageren. Lees bladzijde 7 ‘Misjka...’ t/m bladzijde 9 ‘…zij zeiden O.’ voor.
    Leesvraag: Wat is een goede eigenschap van jouw hoofdpersoon?
  • Waar gaat het boek Misjka over? Lees bladzijde 13 ‘Een huis vol rozen…’ t/m bladzijde 16 ‘…is mijn vinger.’ voor. Leg uit waarom dit stuk uit het verhaal past bij de genres oorlog, avontuur, spanning, waargebeurd en dieren.
    Leesvraag: Welk genre of welke genres passen bij jouw boek? 
  • Edward van de Vendel heeft ook andere boeken geschreven. Vergelijk de schrijfstijl en het onderwerp van Misjka met bijvoorbeeld Sophie en de pinguins Leesvraag: Ken jij andere boeken van de schrijver van jouw boek? Lijken ze op elkaar qua schrijfstijl of onderwerp of juist niet?  
  • Bekijk de afbeeldingen op bladzijde 12, 26, 32, 43, 58 en 75. Hierop zie je Misjka met de verschillende familieleden. Annet Schaap heeft deze afbeeldingen gemaakt, waarom zou ze hiervoor gekozen hebben?
    Leesvraag: Wat is de functie van de afbeeldingen in jouw boek?
  • In het boek Misjka wordt er vanuit verschillende perspectieven geschreven: Roya, de volwassen Bashir, de zachte Hamayun, de stoere achtstegroeper Navid en soms vader en moeder. Lees de volgende fragmenten bijvoorbeeld voor: vader bladzijde 74, Navid bladzijde 64, Roya 87 en mama 79. Bespreek met wie de kinderen zich het beste kunnen identificeren.
    Leesvraag: Vanuit welk perspectief wordt jouw verhaal vertelt?
    Leesvraag: Met welk personage kun jij je het beste identificeren?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Misjka.

Overige ideeën

  • Maak samen een tijdlijn, waarin je de tijdsduur van het verhaal weergeeft. Dit kan digitaal in schema of getekend op een lange strook. Bedenk hoe je de verhalen die Roya aan Misjka vertelt over de vlucht hierin verwerkt.
  • Schrijf een instructietekst over de verzorging van een dwergkonijn. Lees hiervoor bladzijde 10 ‘Aandacht...’ t/m bladzijde 11 ‘...te laten zien.’ voor en kijk het filmpje van DierenpraatTV 10 tips over konijnen.
  • Lees vanaf bladzijde 113 de hoofdstukken Duizelig en Dat zachte vachtje. Mevrouw Slagmolen heeft Misjka gevonden, maar wil haar niet meteen teruggeven. Waarom zou dit zo zijn?
  • Wil je meer te weten komen over vluchtelingen. Kijk dan op de volgende websites: Wereldvluchtelingendag, Stichting Vluchteling, Cordaid of Vluchtelingenwerk Nederland

Andere boeken geschreven of vertaald door Edward van de Vendel

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen