[DOOR MICHELLE]‘Toch denk ik niet dat we spoken zijn’, zei ze. ‘Spoken?’ schreeuw ik uit. Mijn pijp vliegt door de lucht en geschrokken neem ik een karatehouding aan. ‘Wegwezen met die spoken.’
– Missie afbreken –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal

Missie afbreken is na Gozert en Luna het laatste boek van het drieluik van Pieter Koolwijk. In Missie afbreken wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van Gozert. Ties, het kleine broertje van Gozert (Thijs) ziet en hoort hem en Luna kan Gozert en andere overleden mensen horen, maar wat is Gozert dan? Gozert wil graag contact met levenden en meedoen met alle activiteiten van Ties, maar dat is lastig wanneer ze je niet zien en horen.
Ties heeft Gozert steeds minder nodig en ze doen steeds minder missies samen. Luna en Ties hebben namelijk een eigen missie: de zombie-afdeling van Huize Hopeloos sluiten. Daar wil en durft Gozert niet aan mee te doen, waardoor hij zich alleen voelt en hij merkt dat als hij minder aandacht krijgt, hij steeds doorzichtiger wordt. Als Ties weer eens geen tijd heeft voor Gozert ontdekt hij dat er meer zijn zoals hij en voelt hij zich minder eenzaam.
Recensie
Pieter Koolwijk weet met veel fantasie alle missies van Gozert en Ties te beschrijven.
‘Vergiftigde thee! schreeuw ik uit, Ik spring overeind en begin zo snel mogelijk rondjes te rennen met mijn armen in de lucht. Missie afbreken! Missie afbreken!‘
Deze fragmenten zorgen ervoor dat je als lezer meegetrokken wordt in het verhaal. De afbeeldingen van Linde Faas geven de sfeer van het verhaal perfect weer. Tijdens missies een explosie van kleur en prachtige ingetogen afbeeldingen wanneer Gozert in de put zit. De emoties van Gozert worden prachtig verwoord, waardoor je af en toe een traantje moet wegpinken.
‘Als een grote kluwen vrolijkheid rollen ze over het terrein en nemen alle warmte met zich mee. Een grijze deken valt over de wereld. De zon is even niet meer te zien. De blaadjes verdwijnen van de bomen en alle bloemen verwelken voor mijn ogen.‘
Missie afbreken komt vast op de tiplijst om genomineerd te worden voor de Kinderjury van 2024.
Met dank aan uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Missie afbreken
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Missie afbreken zijn:
- Aan de binnenkant van de boekomslag van Missie afbreken staat een fragment van het boek van bladzijde 9 ‘Luna leunt…’ t/m bladzijde 11 ‘…alle saaie dingen.’ voor. In dit fragment gaan Ties en Luna op bezoek bij Gerda Waarzegster & Medium. Ze vragen zich af wat Gerda voor iemand is en wat zij kan.
Leesvraag 1: Welke moeilijke woorden komen voor in jouw boek? Worden deze uitgelegd door een personage of worden ze duidelijk door het verhaal?
Leesvraag 2: Griezelige Gerda de Gruwelijke is de naam die Ties en Gozert bedenken. Verzin een alliteratie bij de naam van een personage uit jouw boek die past bij het stuk wat je hebt gelezen. - Roberto en Gozert bewaken het huis tegen inbrekers en hebben samen met Ties een val gemaakt. Lees bladzijde 16 ‘En dat de inbreker...’ t/m bladzijde 17 ‘…Missie mislukt.’ voor.
Leesvraag: Wat gaat er mis in jouw boek? - Gozert vertelt aan Wes over zijn herinneringen. Lees bladzijde 71 ‘En sinds wanneer ben...’ t/m bladzijde 73 ‘…Echt beleefd.’ voor. Leesvraag: Wat vertellen jouw personages over vroeger of lees je alleen wat ze nu beleven?
- Bekijk de illustraties op pagina 145 en 146. Ga in gesprek over de sfeer en het kleurgebruik.
Leesvraag: Welke sfeer brengen de afbeeldingen in jouw boek over? Of hebben de afbeeldingen een ander doel? - Marit, het mens van Tamir, mag van de zombie-afdeling. Pieter Koolwijk heeft op bladzijde 168 en 169 haar emoties bij deze gebeurtenis mooi beschreven.
Leesvraag: Welke emoties worden beschreven in jouw boek? Wat vind je de mooiste zin? - Gozert heeft het gevoel dat hij niet meer thuis hoort op de aarde. Lees op bladzijde 211 ‘Gozert heeft het gevoel…’ t/m bladzijde 214 ‘Misschien hoor ik er gewoon niet bij.’ voor.
Leesvraag: Waar voelen jouw hoofdpersonen zich thuis?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Missie afbreken.
Overige ideeën
- Lesideeën van Lemniscaat bij Missie afbreken
- Website van Pieter Koolwijk
- Ties en Luna gaan in gesprek met Rosalinde over Huize Hoopvol (volgens Luna Huize Hopeloos). Er komt een rechtszaak over de opgesloten kinderen in Huize Hoopvol en de over de directeur. Opdracht: Onderzoek of er ooit dit soort rechtszaken zijn geweest? Bestaan er in Nederland ook instanties zoals Huize Hoopvol? Wil je nog meer weten over rechtszaken, lees dan ook de Zweetvoetenman.
- Lees hoofdstuk 35 Kasper van bladzijde 215 t/m bladzijde 219 en hoofdstuk 39 Precies goed van bladzijde 239 t/m bladzijde 245. In deze hoofdstukken gaat het over Kasper, de overleden vader van Roberto die op de Dag van de Doden (Día de Muertos) zijn familie weer kan zien. Leer wat deze Mexicaanse feestdag inhoudt en start met dit filmpje.
- Gozert ziet dat Luna grijze schimmen om haar heen heeft. Luna heeft last van deze schimmen, omdat ze allerlei belemmerende gedachten tegen haar uitspreken zoals: ‘Je bent te zwak.’ Gozert wil met ze praten, maar Luna probeert ze altijd te negeren door te neuriën. Lees op bladzijde 226 ‘Hoi Gozert!…’ t/m bladzijde 231 ‘…veilige afstand.’ voor. Kunnen jullie Luna haar belemmerende gedachten omzetten in helpende gedachten? Ga in gesprek met de kinderen of zij deze gedachten herkennen en of het hen lukt om deze om te zetten. Maak samen een positieve gedachteslinger of een groeitaalslinger.