Mot en de metaalvissers

[DOOR MAAIKE]‘Ik zou graag een magneet willen kopen, zo een als de vissers aan de kade hebben.’ Ze durfde de vrouw bijna niet aan te kijken. Had ze Lucas wel goed begrepen? Was ze niet op het verkeerde adres? ‘Lucas vertelde me dat u ze verkoopt,’ zei ze er iets zachter achteraan. Mot zuchtte. Dit was háár avontuur.
– Mot en de metaalvissers –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

Cover Mot en de metaalvissers

De zomervakantie is aangebroken voor de eigenzinnige Mot. De vrienden van Mot zijn al op vakantie, ze heeft geen broers of zussen met wie ze kan spelen en haar moeder is druk met haar werk. Helaas zijn Mot en haar moeder heel verschillend. Zo is haar moeder met name bezig met haar uiterlijk én het uiterlijk van anderen. Voor haar werk helpt ze klanten met zich mooier voelen, een goede lichaamshouding, gezond eten en kleding- en make-up advies. Allemaal dingen die Mot totaal niet interessant vindt.

Mot is ook eigenlijk niet haar echte naam. Haar moeder heeft Mot bij de geboorte de naam ‘Vlinder’ gegeven, maar Mot voelt zich helemaal geen ‘Vlinder’. Mot houdt van vies worden, comfortabele kleding, zwart en van hard stampen. Dit past totaal niet bij het plaatje van ‘perfecte dochter’ die de moeder van Mot voor zich heeft. Ze heeft het gevoel dat haar moeder zich voor haar schaamt.

Mot kiest ervoor om vaak alleen op pad te gaan. Bij het kanaal in de stad staan elke dag magneetvissers. Met hun sterke magneten vissen ze roestige en metalen voorwerpen op. Dit lijkt Mot ook enorm spannend om te doen en ze besluit om van haar eigen geld een magneet te kopen en te gaan magneetvissen. Vervolgens vist Mot een kleine, ronde, roestige duikboot op. Een echte schat! De ervaren metaalvissers, wonend op de Werf in eigen duikboten, zorgen ervoor dat de duikboot van Mot helemaal wordt opgeknapt. Wanneer blijkt dat alleen Mot de kleine duikboot kan besturen en de rijkste man van de stad de duikboot wil kopen begint het avontuur van Mot met haar duikboot…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Na het boek Jippie! Een humeurig sprookje en Jippie! En de onderwaterpiraten staat nu een derde boek van Sanne Rooseboom op de website. Mot en de metaalvissers is een boek waar het genre avontuur perfect bij past. Mooi om te lezen is hoe Sanne de moeizame relatie tussen Mot en haar moeder beschrijft. De twee lijken niet op elkaar, begrijpen elkaar niet goed en dit alles zorgt voor wrijving tussen beiden. Mot heeft het gevoel dat ze niet geaccepteerd wordt door haar moeder. Deze afwijzing en pijn voel je als lezer.

Haar moeder leek op een fee, bedacht Mot. Zo klein en dun en springerig. Een sportieve, modieuze fee. En een irritante. ‘Iedereen is weg. Dat weet je toch?’ ‘De héle klas?’ vroeg haar moeder. ‘Al mijn vrienden.’ ‘O.’ Haar moeder bleef net iets te lang naar Mot kijken, haar wenkbrauwen hoog, een afwachtende glimlach om haar lippen. Mot snapte het. Het voelde als een kleine stomp in haar maag. ‘Je wilt me weg hebben.’ Ze keek haar moeder net niet aan, haar blik strandde in haar donkere haar. ‘Nou weg hebben, weg hebben…’ Haar moeder legde haar handen op haar heupen en streek over de gladde stof van haar jurk. ‘Er komt een klant, zeker?’ ‘Het is een nieuwe dame,’ antwoordde haar moeder. ‘Ze wilt advies over haar kleding én ze wilt afvallen. Als het goed gaat, kan ik maandenlang voor haar werken.’ ‘En je wilt niet dat ze ziet dat je een stevig kind hebt dat vale shirts draagt.’ Mot schoof haar lok voor haar oog. Nu hoefde ze haar moeder nog maar met één oog te negeren.

In het boek maakt Mot kennis met veel nieuwe mensen. De meeste zijn bewoners van ‘De Werf’. Dit is een plek in de stad waar mensen niet in standaard huizen wonen, waar veel vrijheid is, mensen elkaar helpen en waar creativiteit een grote rol speelt. Bij deze mensen en op deze plek voelt Mot zich op haar gemak.

Mot volgde Lelie over het pad langs het water, dat stroomde dwars door de loods. ‘Wat is het hier mooi.’ ‘Dit is de beste plek van de wereld,’ zei Lukas. ‘Waarom ben ik hier nog nooit geweest?’ Mot bleef om zich heen kijken. Er hingen kleurige lampjes aan lantaarnpalen langs het pad. Overal stonden kunstwerken, gemaakt van ijzer en autobanden. Er vlogen vogels rond. Het was een soort park aan het water. Een warm park met planten en duikboten. Een een dak. ‘Kun je hier alleen komen met een duikboot?

Wanneer je in dit boek begint bestaat de kans dat je het niet weg kan leggen en het in één ruk wilt uitlezen. Je bent gewaarschuwd!
Mocht het boekgenre avontuur favoriet bij je zijn, zouden titels als Het Piranha complot, Mickey en de beestachtige spionnen, Avonturen van de dappere Ridster en De ontdekkingsreiziger ook een lees optie kunnen zijn.

Met dank aan Van Goor voor het toezenden van dit recensie-exemplaar

Ideeën mini leeslessen Mot en de metaalvissers

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Mot en de metaalvissers zijn:

  • Het boek begint met een aantal roze bladzijden. Op deze pagina’s lees je de geschiedenis van de hoofdpersoon.
    Lees bladzijde 5 ‘De week waarin…’ t/m bladzijde 8 ‘…nog mollig ook.’ voor.
    Leesvraag: Wat vind je van de start van dit leesboek? Hoe start jouw leesboek? Worden de hoofdpersonen ook voorgesteld of begint direct het verhaal?
    Leesvraag: Hoe heet jouw hoofdpersoon? Is er ook iets bijzonders aan zijn of haar naam?  
  • Laat enkele tekeningen uit het boek zien en vraag de kinderen wat hen opvalt. Waarschijnlijk zal het kleurgebruik opvallen. Er is gekozen om de illustraties weer te geven met de kleuren: wit, bruin en zwart. Vertel dat de kleuren goed passen bij het verhaal; zwart is de kleur waar mot van houdt en het bruin komt overeen met het opvissen van roestige voorwerpen met de magneet van Mot.
    Leesvraag: Bekijk de illustraties van jouw leesboek. Wat kun je vertellen over het kleurgebruik? Kun je je mening geven over de illustraties?
  • Op bladzijde 48 en 49 staat de zin: ‘Een week later’. De schrijver maakt een sprong in de tijd. Dit noem je ook wel een flashforward.
    Leesvraag: Gebruikt de schrijver in jouw leesboek ook een flashforward? Waar in het verhaal zou een flashforward kunnen worden ingezet en waarom juist op dat punt het verhaal. 
  • Laat op bladzijde 68 de opsomming van het woord ‘klonk’ zien. De schrijver heeft ervoor gekozen om dit woord, wat een geluid voorstelt, steeds te vergroten van lettergrootte. Op bladzijde 176 en 177 kiest de schrijver ervoor om belangrijke aanwijzingen uit een brief een andere letterkleur te geven, zodat het opvalt voor de lezer.
    Leesvraag: Ben je in jouw boek een verandering in lettergrootte, letterkleur of lettertype tegengekomen? Kun je bedenken waarom de schrijver hiervoor heeft gekozen?
  • Schrijfster Sanne Rooseboom maakt vaak het einde van een hoofdstuk zó spannend, dat je eigenlijk direct wilt doorlezen. Lees bladzijde 91 ‘Alles is zo…’ t/m bladzijde 92… is er inderdaad´ voor. In dit stukje staat in de laatste zin dat Bolward, een rijke zakenman, de duikboot van Mot wilt kopen met een bepaalde reden. Als lezer wil je natuurlijk weten welke reden hierachter zit.
    Leesvraag: Heb jij in je boek ook gehad dat je per śe door wilde lezen? Kun je vertellen bij welk stukje dit in je boek was? 

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Mot en de metaalvissers.

Overig idee

  • Op boeken in de bibliotheek staat vaak een sticker met het genre van het boek. Den aan: griezelverhalen, oorlog en verzet, school, avontuur, sport en sprookjes. Een genre heeft de lezer aan wat voor een soort verhaal het boek is. Laat enkele bekende boeken, die bijvoorbeeld al eerder zijn voorgelezen, aan de klas zien. Bespreek met elkaar in welk genre je dit boek het beste kunt plaatsen en waarom jullie dit vinden. Laat de leerlingen vervolgens bedenken welke boekengenres hun wel en niet aanspreken om te lezen.

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen