[DOOR MARIE-JOSE]
‘Die trappen werken niet goed,’ zegt Nadir. ‘
Het lijkt wel of we niet hoger komen.’ ‘
Ze hebben denk ik een fout gemaakt bij het bouwen,’ zegt Zenith. ‘
De volgende trap doet het misschien beter.’
-Nadir en Zenith in de wereld van Escher-
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
Nadir en Zenith komen terecht in een prent van Escher. Ze raken verdwaald en ontmoeten Escher die aan een houtsnede bezig is. Escher helpt hen weer verder. Op een gegeven moment vallen ze zelfs van de aarde af en komen ze in een onbekende nieuwe wereld. Als de bladzijde omgeslagen wordt zijn ze weer in de kamer van Escher belandt en Nadir maakt een opmerking waardoor Escher een nieuw idee krijgt voor zijn tekening. Als ze uit de tekening lopen komen ze op de achterkant van het boek terecht en… de achterkant loopt weer door naar de voorkant van het boek waardoor het verhaal weer opnieuw begint. Ze komen er nooit uit!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Alles zit anders in elkaar dan het op het eerste oog lijkt. Volgens Wouter van Reek is dit boek het langste prentenboek dat er bestaat omdat het verhaal steeds opnieuw begint. Hij gebruikt de computer bij zijn werk. In dit filmpje vertelt hij over zijn werk en hoe hij het boek gemaakt heeft. Hij is gaan experimenteren met de wiskundige ideeën achter het werk van Escher en heeft dit geweldig gedaan! Zijn doel was om te verwonderen en dat is ook uitstekend gelukt. Je blijft je verwonderen over wat er nu precies gebeurt in het verhaal.
Hoe ingewikkeld het is om wiskunde en kunst met elkaar in verband te brengen blijkt wel uit de moeilijke woorden en termen die daarvoor gebruikt worden in het boek! Een mooi moment om het met kinderen te hebben over ‘wiskundetaal’. Ook de symmetrie en draaiingen in het boek kunnen in andere lessen verder onderzocht worden. Dit boek is een aanrader om een keer met een prentenboek in de bovenbouw aan de slag te gaan en de diepgang en rijkdom hiervan te ervaren.
Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Nadir en Zenith in de wereld van Escher.
Om kinderen te enthousiasmeren om dit prentenboek te lezen kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit is tevens een manier om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Nadir en Zenith in de wereld van Escher zijn:
- Bekijk met de kinderen eerst dit filmpje en bespreek wat de zin, ‘Hé Zenith, daar kun je toch niet op lopen?’ te maken heeft met wat je op de tekening ziet.
Leesvraag: Heb je in jouw boek een illustratie met een tekst erbij die precies beschrijft wat er op de illustratie te zien is? - Het boek is oneindig. De achterkant en de kaft vormen één geheel en het verhaal zou je telkens opnieuw kunnen laten beginnen.
Leesvraag: Wat heeft de voor- en achterkant van jouw boek met elkaar te maken? - In het boek helpt Escher Nadir en Zenith en ook de kinderen helpen Escher weer verder.
Leesvraag: Wie helpt wie in jouw boek? Is degene die helpt in jouw boek altijd dezelfde persoon? - Als de twee kinderen de weg vragen aan een onbekende mevrouw krijgen ze het volgende antwoord: ‘In de complexe analyse heb je bijvoorbeeld het rietmann-oppervlak, als je daar een recursieve afbeelding op maakt kun je langs een logaritmische spiraal in een imaginaire dimensie terechtkomen’. Hier begrijpen ze helemaal niets van, maar het helpt Escher wel verder als ze het hem vertellen.
Leesvraag: Kom je in jouw boek ook woorden of zinnen tegen die je helemaal niet begrijpt? - In het boek is alles anders. Op een gegeven moment vallen de kinderen. Maar de aarde zit niet in de weg en dan is vallen eigenlijk vliegen!
Leesvraag: Gebeurt in jouw boek ook iets wat helemaal niet kan
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Nadir en Zenith in de wereld van Escher.
Overige ideeën
- Wil je dieper ingaan op het werk van Escher dan is deze website een aanrader.
- Besteed eens een tekenles aan de symmetrie van Escher. In dit filmpje wordt uitgelegd hoe Escher symmetrie gebruikt. Met een klein symmetrisch figuurtje kun je ook een eigen ‘Escher’ maken!
- Op de bladzijde waar Nadir en Zenith als ‘linten’ zijn afgebeeld kun je zien wat er gebeurt als je een figuur helemaal uitrekt. Experimenteer met een eigen tekening als je daarvan een lint knipt hoe ziet het er dan uit?
- Er bestaat een pop up boek van Escher. Misschien kun je zelf met de kinderen ook een pop up boek maken met figuurtjes van Escher of zelf figuurtjes bedenken. Hier vind je voorbeelden.
- Op de startpagina van Wouter van Reek vind je nog meer werk van Wouter van Reek en achtergrondinformatie over dit boek.
- Op de website van Escher in het paleis vind je downloadbaar lesmateriaal over Escher.
Andere titels over Escher:
Wouter van Reek heeft ook boeken van de keepvogel geschreven: