[DOOR MICHELLE] ‘Ik verwacht nog steeds hetzelfde van je, oké? J
e kunt alles bereiken wat je wilt.
Ik knijp in zijn hand en hij knijpt in de mijne.‘
– Salto –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
In het boek Salto zitten Álfur en zijn beste vriend Ragnar samen op school en op turnen. Hun droom is om samen naar Brazilië te gaan om mee te doen aan een belangrijke turnwedstrijd. Om dit te bereiken is het nodig om veel te trainen. Ragnar lijkt overal talent voor te hebben. Álfur vindt de ringen geweldig, maar moet voor andere dingen veel meer moeite doen.
Daarnaast moet Álfur ook nog zorgen voor zijn broertje Eiki. Zijn ouders denken dat hij autisme heeft en daardoor achterloopt in zijn ontwikkeling. Echter Álfur wil bewijzen dat Eiki alles kan en alleen wat meer tijd nodig heeft om dingen te leren. Door de zorgen over zijn broertje vergeten zijn ouders allerlei zaken voor het turnen te regelen. Zou hij wel mee kunnen naar de wedstrijd? Ook wil Álfur het contact herstellen tussen zijn tante en turnkampioen Harpa en zijn moeder, omdat hij zijn tante erg mist. Zou dit hem lukken?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
De kleurrijke en bijzondere illustratie op de kaft van Linde Faas (zoals we die kennen van Gozert) en de titel maken de lezer nieuwsgierig naar de inhoud van dit boek. Het is na deze eerste aanblik nog een mysterie welke gebeurtenissen in Salto centraal zullen staan.
‘Het is een beetje eng om aan die reis te denken, maar zo is het met alle leuke dingen in de wereld, zegt Ragnar. Net als het moment voor je een salto maakt.‘
Vanaf het eerste hoofdstuk wordt de lezer meteen het verhaal ingetrokken. De korte afgebakende hoofdstukken maken Salto makkelijk leesbaar en zeer geschikt als voorleesboek. De emoties van de personages worden levendig beschreven, waardoor je vanaf het begin met hen meeleeft.
‘Ik voel hoe de haren in mijn nek overeind gaan staan. Ik heb te veel gezegd. Ik ben te dicht bij gevaarlijk onderwerp gekomen.‘
Het broertje van Álfur heeft autisme, waardoor hij op lager niveau functioneert dan andere kinderen van zijn leeftijd. Dit zou het beeld kunnen geven dat dit bij alle mensen met autisme is. Door de schrijfwijze van Arndis Pórarinsdóttir en de andere personages in Salto met autisme voel je als lezer dat hij beseft dat ieder mens uniek is met zijn eigen talenten en tekortkomingen, en dat dit ook voor mensen met ASS geldt. Wil je nog meer boeken lezen waarin een personage autisme heeft? Lees dan In de ruimte is het stil of Anders is anders- en dat is heel gewoon! en leer meer over de mooie kanten van autisme.
Met dank aan uitgeverij Volt voor het toezenden van dit recensie exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Salto
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Salto zijn:
- Het boek start met de toneelvoorstelling van Ronja de Roversdochter, waarin Ragnar de rol van Birk speelt. Lees vanaf bladzijde 7 heel hoofdstuk 1 voor. Leesvraag: Zie je een verband tussen jouw boek en andere boeken die je kent?
- Álfur gaat op bezoek bij zijn tante. Lees hoofdstuk 10 op bladzijde 41 ‘Na school wil ik…’ t/m bladzijde 43 ‘…herinner ik haar.’ voor. Of hoofdstuk 30 waar Álfur met oma praat over Eiki. Lees op bladzijde 106 ‘Oma staat aan mijn kant…’ t/m bladzijde 108 ‘…kwestie van opvoeding.’ voor.
Leesvraag: Welke familieleden komen in jouw boek voor? - In hoofdstuk 47 gaat het over het speciaal onderwijs. Lees op bladzijde 176 ‘Tandri Freyr zat…’ t/m bladzijde 178 ‘…is wel zeker.‘ voor.
Leesvraag: Waar speelt jouw verhaal zich af? - Hoofdstuk 19 speelt zich af in de turnzaal, waar fouten gemaakt worden. Lees op bladzijde 78 ‘Ragnar en ik…’ t/m bladzijde 79 ‘…roept ze.‘ voor.
Leesvraag: Welke fout wordt er in jouw boek gemaakt? - Wanneer je de mini leeslessen van de leesvragen hierboven hebt gegeven komt de vraag op: Bij welk genre past Salto? Familie, school en/of sport? Dit is afhankelijk van het fragment wat je leest en pas als je het hele boek hebt gelezen kunnen je het beoordelen.
Leesvraag: Bij welk genre past jouw boek en waaruit blijkt dit? - Linde Faas heeft meerdere boeken geïllustreerd. Laat Mus & Kapitein Kwaadbaard en de Amorfe, Missie afbreken, Atta (thematitel kbw24) en De trollen van Leif zien. Waarin zie je overeenkomsten qua stijl?
Leesvraag: Hebben illustraties meerwaarde voor jou als lezers? En welke stijl van illustraties spreekt jou aan? - Salto speelt zich af in IJsland lees je in hoofdstuk 2 op bladzijde 10. Zou dit ook in Nederland gebeurt kunnen zijn?
Leesvraag: Waar speelt jouw verhaal zich af en kunnen deze gebeurtenissen zich alleen in deze omgeving afspelen? - Álfur en Ragnar hebben beide talenten en tekortkomingen. Lees op bladzijde 60 ‘De ringen zijn...’ t/m ‘…samenwerken.’ en op bladzijde 207 ‘Álfur, niet alles...’ t/m ‘…vrienden voor elkaar.’ voor.
Leesvraag: Welke talenten en tekortkomingen hebben jouw personages?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Salto.
Overige ideeën
- Lees ook De flat aan het einde van de wereld van Arndis Pórarinsdóttir.
- Luister naar de grote vriendelijke podcast, waarin Salto besproken wordt.
- Activiteit: beoordelen van de boekcover. Stap 1 Model als leerkracht hoe jij de illustratie en de titel op de kaft bekijkt en hoe deze factoren van invloed zijn op jouw boekkeuze. Wordt er ‘letterlijk’ geïllustreerd of voegen de illustraties iets extra’s toe? Stap 2 Bespreek samen met de klas bij een boek wat je hebt voorgelezen in hoeverre de inhoud van het boek en de kaft op elkaar aansluiten. Stap 3 Laat leerlingen aan elkaar vertellen in hoeverre de kaft van hun boek invloed heeft gehad op de boekkeuze. Stap 4 Laat leerlingen aan elkaar vertellen welke aspecten van het verhaal de kaft laat zien en welke missen. Stap 5 Laat de leerlingen een alternatieve, eventueel gemoderniseerde kaft ontwerpen. Hierbij kunnen ze ook een andere titel voor het boek bedenken.
- Activiteit: herschrijf een hoofdstuk Salto is geschreven vanuit de Ik-vorm, waar Álfur de ik-persoon is. Schrijf het verhaal vanuit het perspectief van een ander personage, net als in Bliksemkind. Wie of wat kies je? Papa, mama, tante Harpa, oma, Eiki, Ragnar, de trainsters, een topturner, de ringen, de telefoon, enzovoort.
- Wil je meer begrip voor autisme krijgen in je groep, dan is het filmpje over autisme van Klokhuis een goede start om het in je groep erover te hebben.