Home / Gastblogger / Samen klimaatverandering de baas

Samen klimaatverandering de baas

[DOOR MAAIKE]De aarde heeft superhelden nodig om te strijden tegen klimaatverandering. De ideale kandidaat? JIJ! Het maakt niet uit hoe groot je bent, waar je woont en of je superkrachten hebt, ook jij kunt een #2minutensuperheld worden.’
– Samen klimaatverandering de baas –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5 .

Het verhaal

Cover Samen klimaatverandering de baas

In Samen klimaatverandering de baas lees je hoe een superheld kunt worden. Een superheld om tegen klimaatverandering te vechten! In veertien verschillende missies wordt er uitleg gegeven wat klimaatverandering is en hoe je hier zelf tegen kunt strijden, op een manier die bij je past. De veertien missies zijn weer onderverdeeld in verschillende 2 minuten missies. Taken die kinderen zelf kunnen uitvoeren. Met elke taak kun je superheldenpunten verdienen. Er zijn gemakkelijke 2 minuten missies zoals:
– bewaar je eten eens als je het niet op kunt, voor een volgende dag
– trek een extra trui aan als je het koud hebt en zet niet direct de verwarming aan

Maar er zijn ook 2 minuten missies die meer van je vragen en waar je meer superhelden punten mee kunt verdienen:
– plaats een regenton in je tuin om het water op te vangen, zodat je hiermee de planten water kunt geven.
– vraag je leerkracht om gescheiden afvalbakken in de klas.

Wanneer je een missie heb uitgevoerd, noteer je het aantal punten dat je hebt verdiend. Aan het eind van het boek tel je alle punten bij elkaar op en weet je je superheldenscore en weet je wat voor superheld jij bent!

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

In Samen klimaatverandering de baas worden kinderen uitgedaagd om allerlei kortdurende missies uit te voeren die bijdragen aan het klimaat. Hierdoor worden kinderen bewust van klimaatverandering en leren zij dat ze zelf ook activiteiten kunnen oppakken welke positief zijn voor het klimaat.
Wat ik erg krachtig vind aan het boek dat er naast allerlei missies die de lezer kan uitvoeren, ook duidelijke informatie staat beschreven over het desbetreffende onderwerp, waarbij moeilijke woorden worden uitgelegd. Zo leren de kinderen echt inhoudelijk over verschillende onderwerpen.

De wereld kent verschillende ecosystemen. Een ecosysteem is een groep levende wezens binnen één gebied die te maken hebben met elkaar en met dingen zoals water, de bodem en het klimaat. Er zijn grote en kleine ecosystemen, van de hele aarde tot een bepaald koraalrif, bos of zelfs een oude afgezaagde boom in het park.

Samen klimaatverandering de baas is geen thematitel van de Kinderboekenweek 2022, maar sluit perfect aan bij het thema Gi-ga-groen. Ook het eerste deel Samen plastic de baas is een aanrader om in te zetten tijdens de Kinderboekenweek. Andere boeken die aansluiten bij het thema klimaat zijn: Palmen op de Noordpool en Noordpool/Zuidpool.

Met dank aan Uitgeverij De Fontein voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Samen klimaatverandering de baas

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Samen klimaatverandering de baas zijn:

  • In dit stukje wordt er uitleg gegeven dat iedereen een koolstofvoetafdruk heeft en leer je wat je je hierbij moet voorstellen. Lees bladzijde 32 ‘Rondom de aardet/m bladzijde 36 ‘…voetafdrukken behoorlijk diep.’ voor.
    Leesvraag: Op welke manier heeft jouw hoofdpersoon een koolstofvoetafdruk. Doet jouw hoofdpersoon dingen die zijn koolstofafdruk minder diep maakt? 
  • De volgende tekst gaat over energie. Lees bladzijde 38 ‘Nu je begrijptt/m bladzijde 39 ‘…voor het klimaat.’ voor.
    Leesvraag: Op welke manieren gebruikt jouw hoofdpersoon energie?
  • In het volgende stukje lees je over welke vervoersmiddelen goed en minder goed zijn voor het klimaat. Lees bladzijde 82 ‘Hoe ga jijt/m bladzijde 82 ‘…Tijd voor een quiz!’ voor. Laat de kinderen vervolgens de volgende vervoersmiddelen op volgorde zetten van minst belastend naar meest belastend voor het klimaat: bus, elektrische step, fiets, lopen, auto en trein. Nadat de kinderen hun volgorde hebben opgeschreven lees je verder en horen de kinderen de klimaatvriendelijke volgorde. Lees bladzijde 83 ‘Elk vervoermiddel heeftt/m bladzijde 83 ‘…nog gezond ook!’ voor.
    Leesvraag: Welke vervoermiddelen kom je in jouw boek tegen?
  • De schrijver van het boek heeft ervoor gekozen om een stukje over zichzelf te vertellen. Lees bladzijde 127 ‘Hoi, ik ben…’ t/m bladzijde 127 ‘…wie ik houd.’ voor.
    Leesvraag: Heeft de schrijver in jouw leesboek ook een stukje geschreven aan de lezer? Wat vind je ervan dat Martin hiervoor heeft gekozen?

Overige ideeën

  • Bekijk de website van Martin Dorey voor meer inspiratie.
  • Bekijk de klokhuisaflevering over de ecologische voetafdruk.
  • Lees samen missie 13 ‘Strijden voor het klimaat op school’. Zijn hier nog 2 minuten missies die jullie gezamenlijk kunnen en willen uitvoeren op school?

Andere delen