Struikmeisje (thematitel KBW24)

‘’Ik moet gaan.’ Ik haalde mijn schouders op. Schouders ophalen paste me beter dan knikken. ‘Doei,’ zei ik en ik liep om de struik heen, het bos in.
‘Boodschappen?  Waar wacht, ehm…’ hoorde ik achter me. ‘Struikmeisje!’’

– Struikmeisje –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

Cover Struikmeisje

Erie zit thuis. Het lukt haar niet meer om naar school te gaan, laat staan onder de mensen te zijn. Ze voelt zich anders, anders dan iedereen en weet zich daar geen raad mee. De gesprekken met haar therapeut en de stoornis waar ze het over hebben zijn een rode draad in het verhaal.

Als ze, door een valstrik van haar zus, toch naar de winkel moet verstopt ze zich in de struiken om moed te verzamelen. Daar ontmoet ze Bas, die ziet haar in de struik zitten en noemt haar Struikmeisje. En daar blijft het niet bij, Bas doet zijn best om Erie te leren kennen. Hij stelt de ene vraag naar de andere en Erie vertelt meer dan ze eigenlijk van plan is. Zo vertelt ze ook dat ze winkels haat.

‘Hij keek naar mij in de struik. ‘Je haat winkels? Serieus?’
Dacht hij dat ik het grappig bedoelde? ‘Winkels, school, bussen. Overal gezichten, gepraat… Eigenlijk haat ik alle plekken waar veel mensen zijn.’’

Als Bas voorstelt om voor haar naar de winkel te gaan, ontstaat er een band. En dat heeft de zus van Erie ook door.

Hoe gaat het verder met Bas en Erie? Wat heeft de zus van Erie ermee te maken? En lukt het Erie om zichzelf weer onder de mensen te begeven?  

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Struikmeisje van Tineke Honingh gaat over Erie, een meisje dat zichzelf graag verstopt in de struiken.

‘’Eh, hoi?’ hoorde ik.
Ik bewoog niet. Ik zat zo stil als een kikker. Ik werd onderdeel van de struik. Ik loste op in het bruin en groen om me heen.
‘Ik zie je.’

Dat kon niet. Ik deed weer één oog open en toen de andere ook, want ik schrok hoe dichtbij de jongen was.’’

Met dit citaat hierboven krijg je gelijk ook een indruk van hoe dit verhaal zich grotendeels afspeelt in de gedachten en wereld van Erie. Echter is zij niet de enige waarbij je mee kijkt vanuit haar oogpunt. De jongen die hierboven genoemd wordt is Bas en ook vanuit hem lees je dit verhaal. Boven elk hoofdstuk staat ‘Erie’ of ‘Bas’.

‘Struikmeisje!? Riep hij dat nou echt?
Bas schudde even zijn hoofd, legde zijn bal op de grond en greep toen snel naar de hoepels aan zijn wielen. Hij trok zijn stoel in een wheely en zette kracht om van het laantje, dat nog redelijk vlak was, het bijna onzichtbare paadje op te rijden dat blijkbaar achter de struik het bos in liep. Als hij hier op vier wielen zou rijden, zouden zijn voorste wieltjes in het eerste het beste onkruid vast komen te zitten. Pokkebos. Kakpark. Alles was hier om op te schelden, maar hij had eindelijk iemand ontdekt die geen bejaarde was! Oké, ze zat in de strukken. Waarvan de helft in haar haar was blijven steken. En ze zei drie woorden per uur, maar toch. Misschien kon hij…’

Op deze manier ontstaat er een bijzondere band tussen Erie en Bas. Erie, die op haar beurt haar eigen demonen aan het verslaan is. Er hangt een brief op het prikbord, waar ze niet naar wil kijken. Ze heeft het over een stoornis, maar wil dat het liefst ontkennen en de band met haar moeder en zus is ook moeizaam. En Bas, die op zijn beurt en nog zonder dat hij het aan het begin van het boek door heeft zijn eigen problemen moet doorstaan.

Dat is ook gelijk de enorme kracht van de boeken van Tineke Honingh; personages maken samen wat mee maar maken vooral zelf ook wat door. En juist het wisselen van perspectief maakt dat het voor jou als lezer echt binnenkomt.

Dat dit boek een thematitel voor de Kinderboekenweek 2024 met het thema Lekker eigenwijs is, verbaast me niks. Tineke Honingh schrijft geweldige boeken en als er iemand eigenwijs is, dan is het Erie wel.

Met dank aan Uitgeverij Van Goor voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Struikmeisje

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Struikmeisje zijn:

  • Vooraf in het boek lees je een quote uit een ander boek. Praat samen over deze quote, wat zou dat met de titel ‘Struikmeisje’ te maken hebben?
    Leesvraag: Is er een stukje tekst uit een ander boek waar jij bij je huidige boek aan moet denken?
  • Je ziet een plattegrond van het vakantiepark de Vliegenzwam. Heel fijn om tijdens het lezen af en toe eens op terug te blikken, vooral omdat je zoveel leest over de paadjes die Erie door het bos neemt.
    Leesvraag: Wat zou er op een plattegrond van jouw boek staan? Extra opdracht: Maak op een ander moment een plattegrond bij jouw boek (bijvoorbeeld tijdens een rekenles over schaal en legenda of tijdens een creales).
  • Het eerste hoofdstuk op bladzijde 9 begint met de uitleg van het woord stoornis. Dit is de uitleg uit een woordenboek.
    Leesvraag: Kies een woord dat écht bij jouw boek past en zoek daarvan de betekenis op via google. Leg daarna of op een later moment aan je klas uit wat dit woord met jouw boek te maken heeft.
  • Het perspectief in dit boek is het ik-perspectief, echter wel vanuit twee personages. Vanuit Erie en vanuit Bas.
    Lees een van de hoofdstukken over Erie en een van de hoofdstukken over Bas voor (bovenaan elk hoofdstuk staat de naam).
    Leesvraag: Ga tijdens het lezen in jouw boek op zoek naar wie vertelt.
    Je kunt kiezen uit de alwetende verteller (die weet en ziet alles), het ik-perspectief vertellend (er wordt door een persoon verteld wat geweest is), het ik-perspectief belevend (er wordt door een persoon van alles beleefd) en het personale perspectief (de verteller volgt één persoon).

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Struikmeisje.

Overige ideeën

  • Schrijf een gebeurtenis vanuit twee perspectieven. Bijvoorbeeld het buitenspelen vanuit jouw perspectief en vanuit een vriend/vriendin of juist vanuit de leerkracht die buiten liep. Probeer je tijdens deze oefening vooral in te leven in een ander.
  • Kijk of het mogelijk is om een rolstoelles tijdens de gymlessen te verzorgen.

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen