‘Als je leven een game is, dan is je hoofd de controler’
– Superkrachten voor je hoofd –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
In het boek Superkrachten voor je hoofd ontdek je van alles over skills die je gelukkig maken. Oftewel: mindgym voor kids. Je leert waarom fantaseren zo belangrijk voor je is. Je wordt je er bewust van dat je dingen automatisch kan doen of al doet.
‘Als je iets maar vaak genoeg doet, dan ga je die handeling automatisch uitvoeren.’
En je ontdekt dat je al je emoties in 5 basisemoties kunt indelen en ze daardoor makkelijker kunt benoemen.
‘Emoties zijn net kleuters: als je ze niet de aandacht geeft die ze vragen, krijsen ze net zo lang tot je naar ze luistert.’
Elk hoofdstuk heeft z’n eigen thema waarin het je informeert, uitdaagt en een challenge mee geeft. Ontdek zelf de skill waar jij gelukkig van wordt.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar. (LINKJE NAAR BOL)
Recensie
In Superkrachten voor je hoofd lees je van alles over je hoofd en dan met name hoe het werkt en hoe je invloed erop uit kunt oefenen. Het is heel fijn hoe dit boek ervoor zorgt dat ouders erbij betrokken worden. Na elk hoofdstuk heb je een challenge, die challenges leiden samen tot een eindprijs. In elk hoofdstuk kun je ook een prijs winnen door een challenge te doen. Verder kom je heel veel experimenten tegen.
Dit alles kun je ook heel goed met de klas samendoen!
Het boek laat je goed nadenken over hoeveel invloed je zelf hebt over je brein. In bijna elk hoofdstuk krijg je informatie en suggesties door middel van kleine opdrachten om hier mee om te leren gaan.
‘Iets waar je veel aandacht aan geeft, krijgt veel hersencellen.’
Het boek staat ook vol fijne tips, zoals:
‘Doe alle klusjes en al je huiswerk dus met volle aandacht.’
Voor ouders staat er aan het eind van elk hoofdstuk ook een stukje tekst met uitleg. Ik vond het heel fijn als moeder om deze informatie zo kort en bondig te kunnen lezen.
Het sterkste vond ik het hoofdstuk over gedachten, waarbij je met praktische voorbeelden leert hoe je een pestkop of supporter voor jezelf kan zijn. Ik denk dat veel kinderen daar een wijze les uit kunnen halen.
Ik kan dit boek sterk aanraden aan alle basisscholen en dan met name aan leerkrachten van groep 6, 7 of 8 om dit voor te lezen of te bespreken in de klas.
Met dank aan Maven Publishing voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Boekverfilming
Door de schrijver werd ik uitgenodigd voor de pre-screening van de film Superkrachten voor je hoofd. Het blijkt namelijk verfilmd te zijn tot heuse bioscoopfilm, dat had ik niet helemaal zien aankomen tot het moment dat ik daar bij Pathe Leidsche Rijn in de bioscoopzaal zat en de filmposter had gezien. De film was vanaf het begin super leuk om te zien.
De verhaallijn, gespeeld door de manke Lev, is echt gebaseerd op het boek maar dan volledig vormgegeven als écht verhaal en niet alleen informatief zoals het boek is. Soms herkende ik echte stukjes uit het boek, zoals het voorbeeld van Roodkapje. Verder heb ik super hard gelachen en mezelf soms heel erg zitten schamen als ik iets van de overbezorgde ouders herkende. Op andere momenten heb ik de tranen niet kunnen bedwingen voor ze over mijn wangen rolde. Ik kan deze film echt aanraden aan gezinnen om samen naar toe te gaan. Er hoort ook een toffe challenge bij voor als je dit met je kinderen of met de klas hebt bekeken.
Ideeën mini leeslessen Superkrachten voor je hoofd
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Superkrachten voor je hoofd zijn:
Mini leeslessen bij elk hoofdstuk
- Fantasie
Leesvraag: Welke gedachten lees je in jouw boek? En als er niks letterlijk staat mag je zelf gedachten van een personage bedenken. - Aandacht
Leesvraag: Focus vandaag je aandacht alleen op het lezen. Turf elke keer dat je afgeleid bent tijdens het lezen. Hoe vaak raak jij afgeleid? Wat zou je daaraan kunnen doen? - Gewoontes
Leesvraag: Welke gewoontes kom je tegen in je boek? Wat maakt dat je ze herkent als gewoontes? - Gedachten
Leesvraag: Zijn de gedachten in je boek pestkoppen of supporters? Onderbouw je antwoord met stukken tekst. - Eerlijkheid
Leesvraag: Op welke manier speelt eerlijkheid een rol in jouw boek? - Emoties
Leesvraag: Welke emoties ervaar jij tijdens het lezen van je boek? - Boosheid
Leesvraag: Wat is een reden in je boek om boos over te zijn voor jou of een personage? - Bangheid
Leesvraag: Op welke manier worden personages belemmert door angst in je boek? - Verdriet
Leesvraag: Bedenk een reden waarom een personage in jouw boek verdrietig kan zijn. De reden moet heel goed bij je boek passen. - Blijdschap
Leesvraag: Welk muziekje zou bij een stuk tekst uit jouw boek passen? Probeer het uit door hetzelfde stukje een paar keer voor te lezen met steeds een ander deuntje erbij. - Afkeer
Leesvraag: Ervaar jij afkeer tijdens het lezen? Of een personage? Vertel erover. - Schaamte
Leesvraag: Is er een reden om je te schamen nu je dit boek leest? Verzin er anders zelf een als je geen schaamte ervaart. Leerkracht let op: het draait hier om onbewuste boekpromotie met opmerkingen zoals ‘het gaat allemaal over paarden, die zijn toch stom’ waardoor een paar paarden-kinderen dolenthousiast worden of een opmerking als ‘soms moet ik zo hard lachen om de tekst dat ik bijna geluid maak tijdens het lezen, dat wil ik echt niet want dan klink ik vast als zo’n lachend varken’. Aan jou als leerkracht de truc om het boek dan volop te promoten voor kinderen die zich daar niet voor hoeven schamen. - Afleiding
Leesvraag: Welke hobby’s heeft een personage in jouw boek? Hoort daar een hobby met een scherm bij? - Vriendelijkheid
Leesvraag: Welke vriendelijke acties kom je tegen in je boek? - Daadkracht
Leesvraag: Op welke manier lees jij over daadkracht in je boek?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Superkrachten voor je hoofd.
Overige ideeën
- Kijk de film Superkrachten voor je hoofd of bekijk alvast de boektrailer.
- Speel ‘de game’
- Doe mee aan de klassenchallenge.