Wat je denkt ben je zelf

[DOOR LINDA] ‘Psychologen zijn net astronauten. Nou ja, zonder cool pak. Maar psychologen zijn net astronauten omdat ze op ontdekkingsreis zijn, op zoek naar een andere wereld. Niet ver hier vandaan, maar juist heel dichtbij: een wereld die zich afspeelt in ons eigen hoofd. Daar valt ontzettend veel te ontdekken. Want waarom ben jij wie je bent? Waarom heb je gevoelens? Hoe werken gedachten? En wie of wat bepaalt eigenlijk jouw gedrag?’
– Wat je denkt ben je zelf –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover Wat je denkt ben je zelf

Ga je mee op een ontdekkingsreis door je eigen hoofd? Op reis langs de planeten Gevoel, Gedachten, Gedrag, Ik en School leer je hoe je precies in elkaar zit. Hoe het werkt in je hoofd. Weet jij wat empathie is? Wat er zou gebeuren als mensen altijd zouden doen wat ze denken of willen? En hoe het werkt met je gevoelens?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Sander Thomaes is er bijzonder goed in geslaagd om psychologie inzichtelijk te maken voor kinderen. Op een ontdekkingstocht langs de planeten over gevoel, gedachten, gedrag, ik en school beschrijft hij ieder onderdeel zo dat het begrijpelijk wordt. Dit vind ik erg knap gedaan.

Ik zie in dit boek zoveel mogelijkheden om met de kinderen in gesprek te gaan, om verschillende werkvormen bij te gebruiken en om bijvoorbeeld dramalessen aan te koppelen. De teksten uit dit boek zijn een goede aanvulling bij de lessen over sociale vaardigheden en burgerschap. Doordat de teksten kort zijn, 2 of 3 bladzijden per onderdeel, zou je de teksten gemakkelijk voor kunnen lezen in de les, om er vervolgens mee aan de slag te gaan.

Kinderen die dol zijn op boeken over de werking van je lichaam en je gevoel, kunnen Knappe Kronkels, Avonturen aan de wondere ommesprong en Heftige hersens! waarschijnlijk ook waarderen.

Met dank aan Uitgeverij Nieuwezijds voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Wat je denkt ben je zelf

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Wat je denkt ben je zelf zijn:

  • Gevoel is soms fijn en soms vervelend. Anderen kunnen soms zien hoe we ons voelen, ook als we dat helemaal niet willen. Lees bladzijde 10 ‘Je bent aanbeland…’ t/m bladzijde 11 ‘…word je verliefd?‘ voor.
    Leesvraag: Wat voor gevoelens heeft jouw hoofdpersoon? Zijn deze gevoelens zichtbaar voor anderen?
  • Allemaal gaan we een keertje dood. De een iets eerder dan de ander. Het hoort erbij. Lees bladzijde 27 ‘Ik was zeven…’ t/m bladzijde 29 ‘…bij het leven.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die dood gaat?
  • Veel mensen vinden het lastig om te vertellen wat hun doel in het leven is. Lees bladzijde 30 ‘Het is niet…’ t/m bladzijde 32 ‘…heb iets betekend.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand met een duidelijk doel?
  • Als je eenzaam bent dan voel je je verdrietig en leeg, je hoort er niet bij. Lees bladzijde 33 ‘De meeste mensen…’ t/m bladzijde 35 ‘…hoeft ook niet.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die eenzaam is?
  • Je kunt soms de pijn voelen die iemand anders voelt, maar ook de blijdschap. Dat noem je empathie. Lees bladzijde 36 ‘Heb je weleens…’ t/m bladzijde 38 ‘…maar niet eerlijk.’ voor.
    Leesvraag: Gebeurt er in jouw boek iets waarbij je empathie voelt?

Vergelijkbare artikelen