[DOOR LINDA] ‘Gelukkig weet de man waar de sleutel ligt, want hij komt alweer teruglopen. De deur naar de kamer blijft op een kier staan. De man steekt de sleutel in het sleutelgat en even later gaat de deur open.
‘Ons pap. Is ons pap hier?’
‘Een ons pap?
Wat bedoel je?
Wil je een ons pap?’
Ik wil de man opzij duwen en het huis inrennen.
‘Nee, mijn vader.
Is mijn vader hier?’
‘Jouw vader?
Zeg dat dan meteen.
Maar wie is jouw vader dan?’
‘De dierenarts. Zijn auto staat hier op de oprit”
– Wout Weter en de hond zonder naam –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
Wout Weter weet een heleboel, vooral over dieren. Dat komt natuurlijk omdat zijn vader dierenarts is en zijn moeder veearts. Alles wat Wouter niet weet dat zoekt hij op, zodat hij het daarna wel weet.
In het bos gaat Wout mountainbiken samen met Jochem. Hij wil het liefst op de mountainbike van Jochem, want die is veel fijner dan zijn eigen fiets. Hij bedenkt een plan om de fiets van Jochem te kunnen gebruiken. Zal dat plan lukken?
Onderweg naar huis zien Wout en Jochem een hond liggen. Het is de hond die ze in het bos ook al zonder baasje hadden zien lopen. Wat zal er met hem aan de hand zijn?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Wout Weter weet een heleboel en als hij iets niet weet dan zoekt hij het op. Hij benoemt ook een aantal keer dat het belangrijk is om het op te zoeken als je niet weet wat iets betekent. Dit kan voor kinderen een stimulans zijn om de betekenis van woorden op te zoeken als ze zelf niet weten wat iets betekent.
In het boek staan verschillende woordweetjes. Bij de woordweetjes wordt de betekenis van moeilijke woorden uitgelegd. Ook staan er gewone weetjes in het boek. Deze weetjes geven extra uitleg bij iets dat in het verhaal besproken wordt. De woordweetjes en weetjes kunnen ervoor zorgen dat kinderen het verhaal beter begrijpen.
Jochem heeft een mountainbike. Wout wil dat ook graag, maar hij heeft er zelf geen. Gelukkig mag hij even op de mountainbike van Jochem. Dit zal voor kinderen erg herkenbaar zijn. Vaak hebben vriendjes en vriendinnetjes anders speelgoed dan dat de kinderen thuis hebben. Soms is dat andere speelgoed zo leuk dat kinderen ook het liefste zelf willen hebben.
Kinderen die nog verder willen lezen zouden ook Zootje ongeregeld, Mijn verjaardag gaat niet door en Het mysterieuze huis op de heuvel kunnen proberen.
Met dank aan Kok Boekencentrum uitgevers voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Wout Weter en de hond zonder naam
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Wout Weter en de hond zonder naam zijn:
- De vader van Wout doet aan wandelen en schaken en Jochem zit op mountainbiken. Lees bladzijde 33 ‘We fietsen naast…’ t/m bladzijde 36 ‘…de rugzak om.‘ voor.
Leesvraag: Wordt er in jouw boek aan sport gedaan? Welke sporten? - Wout praat tegen zichzelf, hij spreekt zichzelf aan omdat hij vindt dat hij iets niet moet doen. Lees bladzijde 39 ‘Ik bots bijna…’ t/m bladzijde 40 ‘…de grootste ruzie.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die tegen zichzelf praat? - Wout heeft een huisdier. Zijn rat heet Koekel. Lees bladzijde 49 ‘Of deze hond…’ t/m bladzijde 52 ‘…de les, Wout.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een huisdier heeft? - Het plannetje van Wout mislukt. Hij doet alsof hij is gevallen, zodat hij de fiets van Jochem kan pakken. Alleen was het geluid dat hij hoorde niet van Jochem, maar van een mevrouw. Lees bladzijde 53 ‘Hé! De hond…’ t/m bladzijde 57 ‘…nou maar weg.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand met een plannetje? Mislukt dit plannetje of lukt het?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Wout Weter en de hond zonder naam.
Overige ideeën
- Plattegrond: De vader van Jochem heeft meegewerkt met het ontwerpen van de baan voor het mountainbiken. Lees bladzijde 42 ‘Ik duw Tamar…’ t/m bladzijde 63 ‘…ze het niet.’ voor. Ben jij weleens op mountainbikebaan of crossbaan geweest? Maak een ontwerp voor een baan waar jij graag een keer overheen zou willen racen.
- verhaal: Stel je voor dat jij een gewond dier vindt als je buiten aan het spelen bent. Wat voor dier is het? Wat is er met hem aan de hand en wat ga je met het dier doen? Schrijf hier een verhaal over.