Home / Dieren / Zo praat je met een tijger… en andere dieren

Zo praat je met een tijger… en andere dieren

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Menselijke peuters maken 52 verschillende gebaren om te communiceren, 
waarvan 46 ook door chimpansees worden gebruikt. 
Misschien lijken we meer op elkaar dan we beseffen!’
-Zo praat je met een tijger… en andere dieren-

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5

Het verhaal

Cover Zo praat je met een tijger en andere dieren

In dit informatieve prentenboek wordt van meer dan 100 dieren uitgelegd hoe ze communiceren met elkaar. De dieren zijn verdeeld over vier hoofdstukken waarbij sommige dieren vooral communiceren door hun uiterlijk in te zetten, andere dieren gebruiken geluiden, geuren en smaken of elektriciteit en aanraking.

Dieren communiceren om te eten, om zich te beschermen, elkaar te waarschuwen, om te vertellen dat ze elkaar aardig vinden en om elkaar te helpen. Je komt te weten wat een dier wil zeggen door te observeren wat ze doen en te luisteren naar welke geluiden ze maken.

Als je wil weten hoe je met je goudvis, hamster, hond of kat, maar ook langoesten, gloeiwormen, tapirs, zweepstaartschorpioenen en nog vele andere dieren kunt communiceren en ze nog beter leert begrijpen dan kun je dat in dit boek lezen.

Recensie

Een superleuk weetjes prentenboek over dieren. De verhalen zijn allemaal in rijke taal geschreven door Jason Bittel. Een hele kunst om vanuit ontdekkingen uit wetenschappelijk onderzoek in begrijpelijke, informatieve, maar vooral ook humoristische taal informatie te geven. Ik heb met plezier de vele feitjes gelezen. De illustraties van Kelsey Buzell helpen zeker bij het verhaal als je de dieren niet goed kent. Kinderen zullen verbaasd zijn over de vele manieren waarop dieren met elkaar communiceren. Ze zullen zeker moeten lachen en zich verbazen. Wellicht gaan ze anders kijken naar dieren in hun omgeving. Dit boek helpt kinderen hoe ze vanuit observatie de lichaamstaal van dieren leren begrijpen. Een prachtige manier om vanaf jonge leeftijd kennis te vergaren over de bijzondere dierenwereld.

Dit boek past goed bij het thema van de Kinderboekenweek 2022, Gi-ga-groen. Naast de thematitels zou je ook kunnen kijken naar Reizigers in het dierenrijk, De grondel en de garnaal en Het dikke boek van onze bijzondere natuur.

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar 

Ideeën mini leeslessen Zo praat je met een tijger… en andere dieren

Om kinderen te enthousiasmeren om dit informatieve prentenboek te lezen kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit is tevens een manier om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Voordat je de eerste miniles over dit onderwerp geeft kun je een van de top tien indrukwekkendste communicaties laten zien. Ook een gedeelte uit dit filmpje van diergaarde Blijdorp is een geschikte introductie.

Enkele mini leeslessen voor het boek Zo praat je met een tijger… en andere dieren zijn:

  • In dit boek heb je een inhoudspagina vooraan en een register achter in het boek. De inhoud is handig als je over een bepaald onderwerp iets wil weten. Het register is handig als je iets wil weten over een bepaald dier.
    Leesvraag: Hoe is de indeling in jouw boek? Wat kom je te weten van de indeling in jouw boek? 
  • In het filmpje van diergaarde Blijdorp zag je dat je het gedrag ook verkeerd kunt interpreteren. Je zag hoe de Lori zijn handjes omhoog hield. Lees op pagina 3 de tekst voor die je kunt vinden bij de Lori.
    Leesvraag: Is in jouw boek ook sprake van een verkeerde interpretatie van wat iemand zegt of wat iemand doet in het verhaal?
  • Je leest hier hoe chimpansees met elkaar communiceren. Er is een verschil hoe de mannetjes en de vrouwtjes communiceren. Lees bladzijde 30 en 31 ‘Geluiden’ voor.
    Leesvraag: Is in jouw boek een verschil tussen de taal die de jongens gebruiken in het boek en de taal die meisjes gebruiken?
  • Het gaat hier om de boodschap die dieren aan elkaar overbrengen door middel van hun poep. Lees op pagina 40 en 41 ‘Het spettergebied’ voor. Ook de kleine tekstjes onderaan kunnen gebruikt worden.
    Leesvraag: Wordt in jouw boek ook een boodschap overgebracht. Hoe doet de schrijver dat?
  • Je leest hoe zeeotters elkaar beschermen en hun vriendschap tonen door elkaar aan te raken en vast te houden. Lees op bladzijde 53 het verhaal ‘Mag ik deze hand van u?’ voor.
    Leesvraag: Is in jouw boek ook sprake van vriendschap? Hoe tonen de personen in jouw boek hun vriendschap?

Overige ideeën

  • Je kunt de verhalen gebruiken bij begrijpend luisteren of begrijpend lezen. Combineer  het lezen en het luisteren met het schrijven.
  • Laat de kinderen bijvoorbeeld eens een opsomming maken van mogelijke communicaties met geluiden, in het hoofdstuk geluiden zijn vele voorbeelden. 
  • Je kunt ook een tabel laten maken en een ordening aan laten brengen van dieren die ze zelf interessant vinden.
  • Inventariseer eens welke dieren de kinderen uit de klas hebben, maak een overzicht en lees elke dag van een ander dier de communicatie voor
  • Dieren raden: Lees een stukje tekst voor en laat de kinderen raden over welk dier het gaat
  • Lees de titel van de alinea voor, voorspel eerst welke kennis je denkt te krijgen door te gaan lezen en controleer of het klopt als je het stukje gelezen hebt.
  • Lees een verhaal voor uit het boek en laat de kinderen tekenen en de weetjes erbij schrijven