Home / Familie / Zootje ongeregeld

Zootje ongeregeld

[DOOR MAAIKE] ‘Wij wonen in een groot huis, en we hebben varkens, kippen en konijnen en een super leuke hond. En een pony! En een zolder. En een popcornmachine.
Het is… Ik mag niet met je spelen. Mila zegt het zo zacht dat Tore het bijna niet verstaat. Mag niet? Van wie niet? Van mijn ouders niet. Mijn ouders hoorden dat jullie huis zo rommelig is en krakkemikkig, dat vinden ze niet veilig. En ze snappen niet hoe je familie in elkaar steekt´.

– Zootje ongeregeld-

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

Cover Zootje ongeregeld

In een groot huis met een fijne tuin woont Tore met haar familie. En dan niet alleen met haar vader, haar drie broers en drie zussen. Nee, ze woont er samen met haar opa´s, oma´s overgrootouders, ooms, tantes, andere vrienden en wat Russische studenten.

Super leuk en gezellig zou je denken, maar daar is Tore het niet helemaal mee eens. In het huis is het vaak een zootje: er staat altijd een berg vaat op het aanrecht, overal slingeren spullen rond en nooit is iets makkelijks te vinden.

Voor Tore betekent dit dat er eigenlijk niemand uit haar klas bij haar mag komen spelen, omdat ouders het huis te rommelig en te krakkemikkig vinden en niet snappen hoe de familie in elkaar steekt. Het is Tore haar droom om een klassenfeest te geven en daarvoor moet het hele huis worden opgeruimd. Voortvarend gaat Tore alleen aan de slag en ze gooit een heleboel troep weg. Dat ruimt lekker op, maar dan blijken de adoptiepapieren van haar broertje weg te zijn en staat bureau KindZorg op de stoep. Hoe moet dat nu?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Iris Boter timmert aan de weg in kinderboekenland als illustrator en schrijfster. Ze is bekend van de illustraties in de boeken van Juf Braaksel, Vlinder en de serie van De Zoete zusjes. Het kinderboek Zootje ongeregeld is haar nieuwste geschreven boek. Het boek leest heerlijk weg en is op bepaalde momenten ook echt spannend, waardoor je als lezer door wilt lezen. In het boek komen verschillende thema´s aan bod waarover je met de kinderen in gesprek kunt gaan. Denk bijvoorbeeld aan adoptie, uit huis plaatsen en dat gezin- en woonsamenstellingen verschillend kunnen zijn. Wat ik verder opvallend vind is dat Tore dyslexie heeft en dat dit in het boek ook een plek krijgt, net zoals dit in Vis in een boom het geval is. 

Met dank aan Uitgeverij Moon voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Zootje ongeregeld

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Zootje ongeregeld zijn:

  • De gezinssamenstelling van Tore is niet standaard. Lees bladzijde 12 ‘Zullen we samen…’ t/m bladzijde 17 ‘…rare grote familie.’ voor.
    Leesvraag: Kun je iets vertellen over de gezinssamenstelling van jouw hoofdpersoon?
  • Tore vergat bijna haar broertje weer mee naar huis te nemen en hij was even kwijt. Lees bladzijde 46 ‘Meester Bezuidenhout woont…’ t/m bladzijde 49 ‘…hij gewoon slapen.‘ voor.
    Leesvraag: Is er iemand in jouw boek die iets kwijt is?
  • Mevrouw Boetegesel van KindZorg staat plots op de stoep. Lees bladzijde 49 ‘Ganzenbord staat nog…’ t/m bladzijde 55 ‘…aan Tore vastklemt.’ voor.
    Leesvraag: Komt er in jouw boek ook iemand onverwachts op bezoek?
  • Alle bewoners van Tore´s huis vieren samen een feestje. Lees bladzijde 84 ‘Tore kan het…’ t/m bladzijde 88  ‘…bij het liedje.‘ voor.
    Leesvraag: Komt er in jouw boek ook een feestje voor? Kun je er iets over vertellen?
  • Tore krijgt te horen dat de advocaat op dit moment niets voor haar kan doen om haar broertje terug te krijgen. Lees bladzijde 104 ‘Tore dacht dat…’ t/m bladzijde 110 ‘…marshmallows niet tegen.’ voor.
    Leesvraag: Hoe voelt de hoofdpersoon zich in het stukje wat je net hebt gelezen? Waaruit blijkt dit?
  • Tore doet er in het boek alles aan om haar adoptiebroertje weer terug te krijgen en gaat handtekeningen verzamelen in de stad. Tijdens deze actie krijgt ze niet alleen maar positieve reacties van mensen in de stad. Lees bladzijde 121 ‘Tore rolt de…’ t/m bladzijde 124 ‘…de andere mensen.’ voor.
    Leesvraag: Heeft er iemand in jouw boek een mening waarmee het wel of niet eens bent?

Overige ideeën

  • Op de eerste twee bladzijden van het boek lees je een heleboel zelfbedachte tegelwijsheden. Deze spreuken worden bedacht door de overgrootopa van Tore. Ook in het verhaal kom je regelmatig tegelwijsheden tegen. De spreuken in het boek geven stof tot nadenken. Bespreek enkele tegelwijsheden met de kinderen. Snappen de kinderen de tekst? Wat moet er mee bedoeld? Laat vervolgens de kinderen zelf een tegelwijsheid ontwerpen en laat kinderen tijdens een beeldende vorming les hun spreuk uitwerken tot een persoonlijke tegel.