Mijn vriendje BANG

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Ik heb al heel lang een geheimpje: een klein vriendje dat Bang heet
– Mijn vriendje BANG-

Het boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

Mijn vriendje BANG

Het meisje in dit verhaal heeft een klein vriendje, ze noemt hem ‘Bang’. In het land waar ze eerst woonde was ‘Bang’ niet groot. Alles was vertrouwd en ze voelde zich veilig genoeg om spannende dingen te ontdekken.

Nu ze in een nieuw land is gaan wonen is alles veel spannender en ‘Bang’ wordt maar groter en groter. Liefst wil ze niet naar school totdat een jongen uit haar klas met haar gaat spelen. Dan ontdekt het kleine meisje dat hij ook bang ergens voor is en dan begrijpt ze dat iedereen wel eens bang is…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Als je naar een ander land verhuist en je begrijpt niet wat er gezegd wordt en alles is vreemd dan is het heel gewoon dat je bang bent. Het vriendje bang in de vorm van een klein wit spookje wordt steeds groter naarmate het meisje zich steeds ongelukkiger voelt en weer kleiner als het beter met haar gaat.

De illustraties vertellen meer over de angsten dan de tekst die erbij staat. Dit is een boek dat een beroep doet op begrijpend kijken. Je kunt de tekst lezen maar je kunt niet zonder de illustraties. Deze geven weer hoe ‘bang’ eruitziet en laten zien waarom de angst er is. Zonder de tekst vertelt dit boek ook een verhaal.

Het is fijn dat er een boek is waarin duidelijk wordt dat het komen wonen in een vreemd land moeilijk is voor kinderen. Je kunt het gebruiken als er een kind uit een ander land in de klas komt. De pastelkleurige tekeningen en het lettertype doen mij denken aan mijn eigen schooltijd.

Ik vind het een aanrader en passend bij het thema anders is anders.

Met dank aan Fontaine uitgevers voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Mijn vriendje BANG

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Mijn vriendje BANG kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen.

  • Kijk naar de illustratie en vraag de kinderen wat ze zien.
  • Lees de woorden van de titel voor en vraag
    • Wie is het vriendje BANG denken jullie?

Bij LIST bij kleuters vertel je kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dat als volgt kunnen:

  • Een klein meisje verhuist naar een ander land. Haar stiekeme vriendje BANG weet  wel waar zij bang voor is. Ze voelt zich alleen en begrijpt niemand. Ze is bang om met andere kinderen te spelen. Gelukkig is er een jongetje in de klas die met haar wil spelen. Maar het kleine meisje ontdekt dat hij ook ergens bang voor is.

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuters het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. In dit prentenboek staan geen moeilijke woorden. Wel is het belangrijk dat de kinderen de prenten goed kunnen zien want deze illustreren de tekst op een prachtige manier. Je kunt aan de tekeningen zien hoe Anders zich voelt.

Maak een keuze uit onderstaande vragen om dieper door te vragen:

Kijk en vergelijk

  • Op de eerste twee bladzijdes zie je het meisje nog in het land waar ze eerst woonde, op de laatste twee bladzijdes zie je ze in het land waar ze nu woont. Wat is er anders? Zou het in ons land kunnen zijn? Hoe weet je dat?

Betwijfelen

  • Klopt het volgens jullie dat iedereen stiekem een vriendje BANG heeft?

Bedenken

  • Hoe zou jij het bange meisje helpen als ze bij ons in de klas zou zitten?

Oplossen

  • Hoe komt het denk jij dat het meisje steeds minder bang werd?

Voorspellen

  • Kun jij bedenken hoe het verder gaat met het meisje?

Ontwerpen

  • Als jij een vriendje ‘Bang’ zou hebben. Hoe zou die eruitzien?

Verbinden

  • Ben jij ook wel eens bang voor de dingen waar het meisje in het boek bang voor is? Ken je nog andere boeken waarin ook iemand bang is?

Grote ideeën

  • Is het erg om bang te zijn?

Woordenschat

 Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Uitleggen met andere woorden: geheim, beschermd, we nemen het voor elkaar op, , de buurt verkennen, per ongeluk, naar binnen proppen, stiekem.
  • Door uit te beelden: razendsnel.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij Mijn vriendje BANG past het essentieel thema: Niet meer bang!

De zin die centraal kan staan is: ‘Mijn vriendje BANG wordt kleiner’. Als centrale woord zou ik ‘BANG’ kiezen.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.

  • Vriendjes
  • Dapper
  • Ik kom uit een ander land

Introductie

Op Youtube wordt een klein stukje van het boek via de voorleeshoek voorgelezen. Je kunt daarna een kringgesprek houden over bang zijn en niet meer bang zijn.

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven

  • Je kunt de kinderen vragen waar zij bang voor zijn en waar ze niet bang voor zijn. Schrijf waar ze niet meer bang voor zijn op 1 post-it en hang deze ergens in de klas als je met dit thema aan de slag gaat. Aan het einde van het thema kun je samen met de kinderen kijken of je nog meer briefjes erbij kunnen hangen.
  • Schrijf de namen van de kinderen van de klas op. In het boek ‘Mijn vriendje Bang’ sprak de leraar de naam van het meisje verkeerd uit. Kun jij de namen van de kinderen uit de klas schrijven, lezen en uitspreken?
  • In de pauze was het meisje bang. Schrijf eens op welke spelletjes ze kan spelen buiten.
  • Bedenk een naam voor het monster wat je maakt.
  • Geef de kinderen een kopie van de pagina waarop het meisje in het donker bang is in haar nieuwe kamer. Laat ze erbij schrijven waar ze allemaal van kan dromen.

Motoriek

  • In het boek tekenen en schilderen het meisje en het jongetje samen. Laat de kinderen ook samen een tekening of schilderij maken. Om de beurt mogen ze iets tekenen. Praat samen over hoe je het gaat doen en wat jullie tekenen.
  • Maak samen een monster. Bekijk op pinterest enkele voorbeelden.

Sociaal

Fabien van der Ham heeft een lesbrief gemaakt over filosoferen met kinderen over angst. Laat je inspireren!

Spel

Het meisje is aan het einde van het boek blij omdat ze ziet dat alle kinderen samen spelen en zij kan meedoen. Spelletjes die je kunt doen met de hele groep:

  • Tik, tik tik wie ben ik
  • Schipper mag ik overvaren
  • 1-2-3 roodlichtje
  • Zie ook de tussendoortjes van juf Ank.
  • Energizers voor de hele groep onderverdeeld in de categorieën, taal, beweging en ontspanning, geheugen en concentratie, kringspelletjes en telspelletjes

Muziek

Andere titels bij het thema Niet meer bang!

Overige ideeën

Vergelijkbare artikelen