Monsters en paleizen

Hij laat het even tot zich doordringen. Hier zit hij in een donkere put, zonder water, eten en gereedschap. En hij is helemaal alleen. Wat een ramp! Hij moet eruit zien te komen. Maar hoe?
– Monsters en paleizen –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 om zelf te lezen.

Het verhaal

Monsters en paleizenIn de klas vertelt de meester over een wedstrijd waarbij je een paleis voor de koning moet ontwerpen. De meester doet zelf mee en Amin wil ook mee doen. Van zijn vriendin Laila leert Amin hoe hij in het computerspel kan bouwen.

Al snel verliest Amin zich helemaal in dit spel en dat is niet altijd makkelijk. Zo speelt hij stiekem na bedtijd, merkt hij het aan zijn lichaam als het spannend is en krijgt hij gemene gedachten in het echte leven. Zou het hem lukken om het spel onder controle te krijgen?

Laila besluit dat ze samen een paleis kunnen maken en haar moeder zorgt voor een veilige server waar ze samen kunnen bouwen. Maar hoe komt dat monster op een dag in hun spel? Dat was schrikken! Zal het Laila en Amin lukken om de wedstrijd te winnen?

Recensie

Dit boekje zal veel Minecraft spelers aanspreken en voor vele van hen ook heel herkenbaar zijn. De verslaving, waarbij je stiekem na bedtijd nog door wilt spelen en de gedachten, waarbij je wenst dat je iets in het echt zou kunnen, zijn duidelijk aanwezig en openden mijn ogen wel. Zouden alle spelers van dit spel zo worstelen met het spel en de werkelijkheid? Het lijkt mij heel mooi om dit boek te gebruiken om dit in de klas bespreekbaar te maken. Hoe ga je om met wat je ziet/mee maakt in het spel en hoe vertaal je dit naar de echte situaties?

Wat ik erg leuk vind aan dit boek is hoe de moderne tijd terug komt. Zo wordt het spel (zoals Minecraft) in de les gecombineerd met het printen van een 3D-model. Het boek is geschreven voor kinderen met leesproblemen of dyslexie op AVI-E5.

Met dank aan uitgeverij Zwijsen voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of online

Ideeën mini leeslessen Monsters en paleizen

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Monsters en paleizen zijn:

  • In dit boek worden moeilijke woorden duidelijk uitgelegd. Dat is fijn, hierdoor snap je tijdens het lezen meteen wat er wordt bedoeld. Mocht je dit niet gelijk begrijpen, dan kun je de tekst nog eens rustig terug en verder lezen in de hoop dat je het dan wel begrijpt. Lees bladzijde 6 ‘Het oude paleis…‘ t/m ‘…wc door te spoelen.‘ Het woord duurzaam wordt hier duidelijk uitgelegd.
    Leesvraag: Welke moeilijke woorden kom jij tegen in jouw boek? En lukt het jou om de betekenis te achterhalen? Hoe doe je dat?
  • Tijdens het lezen lees je dat Amin het spel speelt. Het lijkt dan net alsof Amin dit nu echt meemaakt. Lees bladzijde 10 ‘Na een tijdje…‘ t/m bladzijde 11 ‘…op zijn rug.‘ voor.
    Leesvraag: Wanneer lijkt het in jouw boek net echt?
  • De hoofdpersoon doet soms dingen die niet mogen. Lees bladzijde 28 ‘Ze steken de…‘ t/m bladzijde 29 ‘…roept hij uit.‘ voor. Je leest hier hoe Amin en Laila inbreken bij hun meester. Je kunt ook bladzijde 35 ‘Omdat het al…‘ t/m ‘…valt hij in slaap.’ voorlezen.
    Leesvraag: Doet jouw hoofdpersoon ook dingen die niet mogen?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Monsters en paleizen.

Overige lesideeën

  • Ik vind het belangrijk om sommige gebeurtenissen uit dit boek bespreekbaar te maken met de kinderen. Denk daarbij aan verschillende situaties en gedachten van Amin, zoals: ‘Had hij maar een bijl bij zich, dan zou hij tegen de pestkoppen kunnen vechten. Dan sloeg hij ze neer alsof het kippen waren.‘ Hoe hoor je als speler/lezer om te gaan met deze gedachten?
    Of zoals de situaties rondom het inbreken bij de meester thuis ‘Even later staat Amin in de werkkamer van de meester.‘ Of het inbreken/hacken van het spel: ‘‘Amin en ik spelen op een server. Iemand heeft ingebroken en dingen kapotgemaakt. We denken dat het Joris was.’‘ Daarover zegt de meester, na een gesprek met de ouders, alleen maar dat het verkeerd is en dat ze sorry moeten zeggen. Hoe vinden de kinderen dit? En is er een verschil tussen inbreken op de computer of in het echt?
  • Op bladzijde 54 vind je tips voor gesprekken in de klas. Wellicht zit daar ook iets tussen om samen te bespreken?
  • De hoofdpersonen uit dit boek ontwerpen een paleis voor de koning. Jij mag nu een paleis voor jouw hoofdpersoon ontwerpen. Wat zou jouw hoofdpersoon voor een paleis willen? Download het format voor ontwerp jouw paleis hier.
    monsters en paleizen

Andere delen

Lees ook: Dagboek van een krijger

Vergelijkbare artikelen