[DOOR MICHELLE] ‘Eend was mopperig.
De vijver was opgedroogd, dus ze kon niet zwemmen.
En ze had niemand om mee te spelen.
Een klein grijs wolkje verscheen boven haar hoofd en volgde haar overal.’
– Moppereend –
Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.
Het verhaal
Moppereend houdt van zwemmen in de vijver. Helaas is de vijver helemaal opgedroogd. Moppereend vindt dit erg vervelend.
Ook heeft hij niemand om mee te spelen. Hij moppert tegen alle boerderijdieren dat hij niemand heeft om mee te spelen. De dieren willen graag met hem spelen, maar tegen elke activiteit heeft hij een bezwaar.
Al dat gemopper zorgt ervoor dat er een grijs wolkje boven zijn kop verschijnt, die elke keer als hij moppert een klein beetje groter wordt. Uiteindelijk is het een pikzwarte wolk. Wat zal er nu gaan gebeuren?
Recensie
Moppereend is een verhaal waarin ik de mooie boodschap ‘Tegenslag is slechts de springplank naar geluk.’ ontdekte. Iedereen wil Moppereend helpen maar hij blijft mopperen, uiteindelijk loopt alles goed af.
Het prentenboek bevat mooie illustraties waardoor de tekst verduidelijk wordt. De rijke taal, de illustraties en de herhaling in het verhaal ‘Ik heb niemand om mee te spelen.’ zorgen er voor dat ik het helemaal begrijp dat dit prentenboek de prijs Prentenboek van het Jaar 2020 heeft gewonnen.
Met dank aan De CPNB voor het toezenden van dit recensie-exemplaar en het bijbehorende vingerpoppetje.
Bekijk ook: De gouden eikel
Ideeën mini leeslessen Moppereend
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Moppereend interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft
- Wat zie je op de kaft?
- Welk dier is dat?
- Hoe denk je dat hij zich voelt?
- Wat zie je nog meer?
- Past de titel bij de kaft?
Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.
- Op de voorkant zie je Moppereend. Hij kijkt een beetje boos en verdrietig. Zij vleugels hangen omlaag. Ik zie ook een donkergrijze wolk, die past bij hoe Moppereend zich voelt.
Tijdens het lezen:
- Elk dier zegt: ‘Je kunt met mij spelen, als je zin hebt om…’ Wat zou eend antwoorden? (Dit is een vraag om te voorspellen wat er zal gaan gebeuren.)
- Wat is er met de wolk gebeurd?
- Wat zou er gebeuren nu de wolk zwart is?
- Hoe zou Moppereend zich voelen nu er ‘miljoenen, grote, glanzende, natte, spetterende regendruppels’ naar beneden komen?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.
Na het lezen:
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
- Wat had jij gedaan om Moppereend op te vrolijken?
- Wanneer voel jij je net zoals Moppereend?
- Wat zijn de nadelen en voordelen van zo’n grote grijze wolk?
- Wat zou er gebeuren als er geen grijze wolk was ontstaan?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: opgedroogd, modderpoelen, waterpoelen,
- Uitleggen met andere woorden: mopperig, domoor, enorm, barsten, zon verduisteren, plotseling.
- Door de woorden voor te doen met het boek: Soezen, rollen, graven, zwemmen, huppen als een konijn, kraaien als een haan, eten, klapperen met vleugels.
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Moppereend.
Bekijk ook: Welkom thuis, Bever!
LIST bij kleuters
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.
Essentieel thema
Er zijn verschillende essentiële thema’s mogelijk bij het prentenboek Moppereend.
- Ik voel mij geweldig!
- Wil je met mij spelen?
- Het leven op de boerderij.
Ik werk het thema “Ik voel mij geweldig op de boerderij” hieronder uit.
De zin die centraal kan staan is: ‘Niemand wil met mij spelen’. Als centrale woord zou ik ‘wil‘ kiezen.
Introductie:
Ga op bezoek bij een boerderij. Zo’n 100 meter bij mij vandaan staat een boerderij waar dat kan. Op deze website staan nog meer boerderijen die openstaan voor bezoek.
Natuurlijk kan je ook de plaatselijke kinderboerderij bezoeken. Binnen de gemeente Breda kun je ook gratis leskisten reserveren. Misschien bieden andere gemeenten dit ook aan.
Mogelijke activiteiten
Hoeken:
- Maak een verteltafel. Juf Bianca legt uit hoe zij dat doet.
- Juf Laura Mos legt uit hoe zij dit heeft aangepakt.
- Maak een boerderij hoek met boerderijdieren (knuffels of geknutselde beesten) die verzorgd moeten worden door de kinderen (de boeren). Bespreek met de kinderen hoe het verblijf van elk dier eruit dient te zien.
Creatief schrijven:
- Laat de kinderen lijsten maken.
- Hoe laat moeten welke dieren eten.
- Welk eten moet er klaar staan per dag.
- Welke taken moet de boer doen gedurende de dag.
- Maak een bord bij elk hok met een plaatje van het dier en de naam, het symbool man/vrouw, de leeftijd van het dier en wat het dier eet.
- Verzin namen voor elk dier en schrijf deze op.
Andere titels bij het thema:
- Het kleurenmonster
- De gulzige geit
- Blij
- De spin die het te druk had
- Boer Boris
- Kikker is Kikker
- Over een kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept heeft.
- De boer en de dierenarts
- De boer
Bekijk ook: Boer Boris gaat naar de markt
Overige ideeën
Op de website van de nationale voorleesdagen is meer informatie te vinden over het winnende prentenboek van 2020 Moppereend. Ook kan je hier de andere 10 top prentenboeken vinden van 2020. Hebben jullie het lespakket aangevraagd? Dan heb je dat inmiddels op kunnen halen en daar vind je ook nog andere leuke suggesties om mee aan de slag te gaan.
Muziek
- Liedje: Wat hoor ik toch?
Lezen
- Lezen Nou! Voorleestips bij Moppereend
Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Maak een gedragspatroongrafiek bij het prentenboek Moppereend.
Systeemdenken is een goede manier om kinderen de tekst beter tot zich te laten nemen. Bij prentenboeken kan systeemdenken goed ingezet worden om in gesprek te gaan met kinderen over het boek en om goed te begrijpen waar het echt om draait in het boek. Bij dit verhaal zijn twee tools goed bruikbaar.- Een GedragsPatroonGrafiek (GPG) is zo’n eerste tool. In dit filmpje wordt de GPG uitgelegd. Gebruik hierbij vragen om het probleem, de gebeurtenissen en de oplossing duidelijk te krijgen. Hieronder staat een voorbeeld bij het prentenboek De mooiste vis van de zee, waarbij de emoties van Regenboog aan de linkerkant staan en onderaan verschillende gebeurtenissen benoemd worden:
Meer uitleg kun je hieronder bekijken:
- Een GedragsPatroonGrafiek (GPG) is zo’n eerste tool. In dit filmpje wordt de GPG uitgelegd. Gebruik hierbij vragen om het probleem, de gebeurtenissen en de oplossing duidelijk te krijgen. Hieronder staat een voorbeeld bij het prentenboek De mooiste vis van de zee, waarbij de emoties van Regenboog aan de linkerkant staan en onderaan verschillende gebeurtenissen benoemd worden:
Creatief
- Kleur de Kleurplaat van Moppereend in.
- Meng met verf de kleur grijs, laat hem veranderen in blauw, paars en uiteindelijk zwart.
- Bij het thema op de boerderij van juf Janneke staan allerlei knutsel ideeën.
Drama: bewegend leren van woordenschat
Soezen, rollen, graven, zwemmen, huppen als een konijn, kraaien als een haan, eten en klapperen met vleugels zijn woorden die je de kinderen goed kan laten uitbeelden. Eerst met zijn allen, daarna in groepjes. Uiteindelijk kan je er een raadspel van maken. Een kind beeld iets uit de andere raden welk dier hij is of wat hij doet.
Bekijk hier nog meer inspiratie voor allerlei hoeken, waaronder de boerderijhoek van juf Anke