[DOOR BIANCA] ‘Marie was niet bang voor muizen (anders dan de meester kinderen)
dus ze vond het allemaal wel grappig.
Maar opeens klonk er een scherp en vreselijk gefluit, waardoor ze ijskoud werd van schrik.
En wat zag ze toen?’
– NOTENKRAKER –
Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 om zelf te lezen.
Het verhaal
Het is kerstavond en Fritz en Marie wachten op hun ouders om te mogen kijken wat er onder de kerstboom ligt. Elk jaar maakt hun oom Drosselmeier iets speciaals met kerstmis. Wat zou het dit jaar zijn?
Eindelijk mogen ze kijken, Marie ontdekt een vreemd uitziende Notenkraker. Maar wat gebeurt er? ’s Nacht komt hij tot leven! Marie ziet het gevecht tussen de Zevenkoppige Muizenkoning en het andere speelgoed. Ze wordt meegenomen naar een wereld van suikerkastelen, gouden dolfijnen, de reus Lekkerbek en nog veel meer moois. Alleen gelooft niemand haar. Zou Marie dit dan toch dromen?
Recensie
Een klassiek sprookje van bijna twee eeuwen oud om te lezen rond kerst. Het heeft mij even moeite gekost om in het verhaal te komen en om door te lezen. Dit kwam door de kleine lichtgrijze letters en dat je af en toe aangesproken werd met: ‘Lieve lezer laat me even uitleggen hoe al die vreemde voorzorgen waren ontstaan.’ of ‘Lieve kinderen…’
Van de notenkraker had ik al vaak gehoord, de film, het ballet, de muziek, maar het verhaal zelf had ik nog nooit zelf gelezen. Ik ben blij dat ik hem nu gelezen heb. In deze versie van de Notenkraker is al wel veel ouderwets taalgebruik vervangen door moderner taalgebruik. Bijvoorbeeld de pop heet nu (juffrouw) Klara en geen mejuffrouw Clara meer en het zijn nu tinnen soldaatjes en geen huzaren meer. Er staan veel tekeningen in het boek, ze passen goed bij de sfeer van het verhaal. Ze zijn geheimzinnig, soms een beetje donker/eng.
De Notenkraker zou ik aanraden voor de bovenbouw om zelf te lezen. Wil je het verhaal voorlezen? Zorg dan voor voldoende tijd of lees sommige delen voor.
Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen Notenkraker
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Notenkraker zijn:
- De Notenkraker is net zoals oom Drosselmeier niet echt heel knap. Toch is Marie verliefd op de notenkraker. Lees bladzijde 17 ‘Marie kon nog geen…’ t/m bladzijde 19 ‘…die altijd lachten.’
Leesvraag: Komt het in jouw boek ook voor dat er mensen lief gevonden worden die niet heel knap zijn? - Lees bladzijde 31 ‘Marie was niet bang…’ t/m bladzijde 32 ‘…naar hun hol had gejaagd.’ Marie was toch wel bang voor de Muizenkoning.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand ergens bang voor? - Niemand gelooft Marie, ze denken dat het komt door de ‘wondkoorts’ dat Marie gelooft dat het speelgoed tot leven kwam. Lees bladzijde 48 ‘Toen Marie wakker werd…’ t/m bladzijde 51 ‘…Wat zeg jij nu allemaal, Marie?’ voor.
Leesvraag: Wordt jouw hoofdpersoon geloofd bij alles wat hij zegt? - Oom Drosselmeier vertelt een verhaal. Lees bladzijde 54 ‘Toch is Notenkraker nog…’ t/m bladzijde 55 ‘…Oom Drosselmeier stak van wal.’
Leesvraag: Dit is een verhaal in een verhaal. Bestaat jouw boek uit één verhaal of wordt er in jouw boek ook een verhaal in een verhaal verteld? - Pierlepat, de dochter van de koning en de koningin, werd heel lelijk door de aanraking van vrouw Muizerink. Lees bladzijde 68 ‘Pierlepat werd wakker…’ t/m bladzijde 71 ‘…van prinses Pierlepat kon herstellen.’
Leesvraag: Moeten ze in jouw boek ook naar iets op zoek om een probleem op te lossen?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Notenkraker.
Overige ideeën
- Bekijk de film de notenkraker op Youtube.
Zoek de verschillen en de overeenkomsten tussen het boek en de film.
- Luister en kijk naar Tshaikovsky’s The Nutcracker.
Wat doet de muziek met je? Voegt het iets toe aan het verhaal? - Teken je eigen Muizenkoning met Zeven muizenkoppen. Lees bladzijde 31 ‘Wat zag ze toen?…’ t/m bladzijde 32 ‘…wankelde ze naar achteren.’ voor ter inspiratie.
- Bedenk welke mooie dingen de Notenkraker aan Marie wil laten zien en vertel dat in groepjes aan elkaar of schrijf het op. Lees bladzijde 105 ‘Notenkraker haalde…’ t/m blz 105 ‘… kom met met mee, liefste dame!’