[DOOR MAAIKE] ‘De tijd kun je niet vastpakken, niet ruiken, horen, proeven of zien.
En toch merk je je hele leven dat er iets is wat je tijd noemt, alleen al doordat je almaar ouder wordt’
– Nu is later vroeger – een boek over de tijd –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.
Het verhaal
‘Wacht nog één moment.’ Eén moment? Hoelang duurt één moment? En wat is dan één moment. In dit boek neemt schrijfster en illustrator Joke van Leeuwen je mee in het abstracte onderwerp ’tijd’.
Zo kom je erachter waarom de maand juli juli heet, hoe zonnewijzers werken, hoe onze kalender is ontstaan en vertelt Joke waar je op de wereld wel twee dagen achter elkaar jarig kunt zijn.
Recensie
Het woord ’tijd’ is voor veel kinderen een abstract onderwerp. In dit leesboek neemt Joke van Leeuwen de lezer letterlijk mee op een reis door de tijd. In achttien hoofdstukken tipt ze veel verschillende onderwerpen aan die allemaal met ’tijd’ te maken hebben.
Joke neemt je onder andere mee in de tijd van de Oude Grieken, het geheugen, je biologische klok en de snelheid van het licht. Ook laat ze beroemde wetenschappers zoals Aristoteles, Isaac Newton en Albert Einstein de revue passeren. De teksten worden aangevuld met humoristische stripverhalen, verduidelijkende foto’s, tekeningen en persoonlijke verhalen. Ook bevat het boek een heleboel feitjes, die zelfs voor volwassenen interessant kunnen zijn. Het boek is minder geschikt om in één keer helemaal voor te lezen, maar door alleen het eerste hoofdstuk voor te lezen kun je veel kinderen al heel nieuwsgierig maken.
Ben je dol op informatieboeken die je met behulp van feitjes en verhalen je in een onderwerp meezuigen? Lees dan ook Het ruimteboek.
Het boek Nu is later vroeger is tevens een van de thematitels groep 7/8 van de Kinderboekenweek 2020.
Met dank aan Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Nu is later vroeger
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Nu is later vroeger – een boek over de tijd zijn:
- Laat de inhoudsopgave zien aan de kinderen. Welk hoofdstuk in dit boek maakt je nieuwsgierig of lijkt je interessant? Kun je uitleggen waarom dit komt?
Leesvraag: Heeft jouw boek ook een inhoudsopgave en welk hoofdstuk maakt jou nieuwsgierig? - Er zijn op de wereld ongeveer vijfentwintig mensen met een absoluut geheugen. Zij kunnen niets vergeten. Lees bladzijde 90 ‘Er lopen ongeveer…‘ t/m bladzijde 91 ‘…niets kunt vergeten.‘ voor.
Leesvraag: Welke gebeurtenis zou jouw hoofdpersoon juist wel/niet willen vergeten? - Bij veel beroepen is de tijd erg belangrijk. Lees bladzijde 114 ‘Lang geleden leefden…‘ t/m bladzijde 115 ‘…hun bestemming rijden‘ voor.
Leesvraag: Kom er in jouw boek een beroep voor waar de tijd belangrijk voor is? - Als je even niets te doet hebt kun je je soms vervelend. Lees bladzijde 116 ‘Het lijkt voor…‘ t/m bladzijde 117 ‘…op wachten lijkt.‘ voor.
Leesvraag: Is er iemand in jouw boek die zich verveelde? Hoe kwam dat? - Lees bladzijde 99 ‘In de jaren…‘ t/m ‘…zo zal zijn.‘ voor. In dit stukje wordt aangegeven dat je met de tijd kunt spelen in films door deze voor- of achteruit te spoelen.
Leesvraag: Hoelang duurt het verhaal in jouw boek? Is het verhaal geschreven in een tijdspad van bijvoorbeeld één dag, meerdere dagen, een week of misschien nog wel langer?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Nu is vroeger later – een boek over tijd.
Overige ideeën
- Discussie: Lees bladzijde 116 ‘Vroeger was de…‘ t/m bladzijde 116 ‘…haast niets doen.‘ voor.
Eén dag per week een rustdag houden is een goed idee.
Verdeel de klas in twee groepen: de voor-en tegenstanders en laat hen standpunten bedenken en voer een discussie. - Tekenen: Lees bladzijde 56 ‘Vanaf de veertiende…‘ t/m bladzijde 59 ‘…naar de kerk.‘ voor en laat de bijbehorende afbeeldingen zien. Loop daarna een rondje door de school om alle klokken te bekijken. Vervolgens laat de kinderen hun eigen klok ontwerpen.