[DOOR MARIE-JOSE] ‘Welkom!
Ik kan niet wachten om je de rest van het huis te laten zien.
Kom binnen en hang je jas maar op.
Vanuit de hal kunnen we overal naartoe.
Achter welke deur wil jij eerst kijken?
-Boeken op het dak-
Dit boek is geschikt om voor te lezen en te bekijken vanaf 4 jaar.
Het verhaal
Je gaat van kamer naar kamer en in elke kamer is van alles te zien. En wat leuk is… in elke kamer zie je dingen die je in een echt huis niet kunt zien. Ga maar eens op zoek naar wat wel en niet kan in die kamer. Misschien ontdek jij ook een bril met drie glazen!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Hoe zorg je voor leesplezier? Meld je nu aan voor het gratis webinar door op deze link te klikken.
Recensie
Dit boek past bij het thema van de Kinderboekenweek 2023 Bij mij thuis. Wil je alvast materialen om je klas te versieren? Download het pakket.
De kamers in het boek zijn wel te herkennen als slaapkamer, keuken en badkamer maar wat je allemaal kunt ontdekken in elke kamer is eindeloos, fantasierijk, grappig en nodigt uit tot vele gesprekken. Want kun je met een strijkijzer wel een ei bakken? Kan een bed zweven? Of zou een omgekeerde bank wel lekker zitten? Op de kaft staat: ‘Kan dat wel?’ Misschien wordt dit wel een nieuwe serie. De moeite waard om dat in de gaten te houden. Want de gesprekjes die je kunt hebben dragen zeker bij tot een grotere woordenschat op een plezierige manier. Het boek eindigt met een bladzijde waarop allerlei voorwerpen staan die in het boek verstopt zijn in de kamers en een bladzijde waarop twee keer de keuken is afgebeeld en waar je kunt zoeken naar tien verschillen.
Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën voorlezen Bij ons in de straat.
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Boeken op het dak kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Verder vind je in dit blog ook uitwerkingen hoe je met dit prentenboek aan de slag kunt gaan met geletterdheid en hoe je allerlei activiteiten kunt koppelen aan dit specifieke boek.
Introductie en voorlezen
Als introductie: Klap het boek open zodat de kinderen de voor en achterkaft in zijn geheel zien. Vraag of de kinderen iets bijzonders zien aan het huis. Ga vervolgens naar de eerste pagina waar het huis opnieuw staat afgebeeld. Zorg ervoor dat de kinderen deze pagina goed kunnen zien (inscannen op je digibord). Laat ze vrij reageren op wat er allemaal te zien is. Lees daarna de tekst voor
Voor het voorlezen:
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- Vertel dat in dit huis elke kamer er anders uitziet en dat we gaan ontdekken wat de schrijver en de tekenaar allemaal bedacht hebben.
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment of een bepaald land uit het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk | De laatste bladzijde met de twee keukens is hiervoor zeer geschikt. Kunnen we de tien verschillen samen ontdekken? |
Betwijfelen | Elke bladzijde heeft afbeeldingen waarbij je de vraag kunt stellen: Zou dit wel kunnen? |
Bedenken | Als je wil klussen moet je in de garage zijn! Wat kun je allemaal doen met de spullen in de garage? Wat kun je maken? |
Oplossen | Slaapkamer: Kun je in de slaapkamer speelgoed vinden dat je nergens anders kunt vinden? |
Voorspellen | Slaapkamer: Wat zou er gebeuren als je de ballonnen van het bovenste bed doorprikt? |
Ontwerpen | Als de schrijver een tekening zou maken van onze klas hoe zou die eruit zien? |
Grote ideeën | De schrijver en tekenaar van dit boek heeft fantasie. Hij bedenkt iets en tekent het dan. Is het gek om te fantaseren? |
Verbinden | Kun jij ook iets bedenken wat fantasie is? |
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: De hal, garage, gereedschap, zolder.
- Uitleggen met andere woorden: Er klopt iets niet, klussen, omstoten, op avontuur gaan, stiekem.
- Voordoen: Aanschuiven, spetteren, naar binnen glippen.
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Essentieel thema
Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Bij dit boek past het essentieel thema: Bij mij thuis.
De zin die centraal kan staan is: ‘Boeken op het dak’.
Als centrale woord zou ik ‘dak’ kiezen.
Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:
- Wonen
- Bouwen
Mogelijke activiteiten
Creatief schrijven:
- Maak naamplaatjes voor de juiste kamer. (wc, keuken, slaapkamer etc..)
- Maak etiketten voor verschillende belangrijke plekken in huis bijvoorbeeld: kapstok, trap, koelkast, spiegel etc…
- Kopieer een bladzijde en laat etiketjes op de plaat plakken en erbij schrijven wat het is.
- Kopieer de laatste twee bladzijdes en laat erbij schrijven wat het is. Je kunt ook de afzonderlijke plaatjes uitknippen en ze op de juiste plek in het boek laten leggen.
Rekenen:
- Elke bladzijde nodigt uit tot tellen en zoeken. Hele leuke rekenraadsels kunnen uitdagen om te zoeken op de platen bijvoorbeeld:
- In de huiskamer zie je een zandloper. Hoe lang zou het duren voordat hij leeg is? ( laat ook met een echte zandloper tellen). In de keuken staan vijf stoelen. Hoeveel wieltjes onder de stoelen zie je? Hoeveel wieltjes zie je niet? In de garage: Welke wielen zijn het grootst en welke het kleinst?
- In de badkamer: Welke spullen blijven drijven in het bad en welke kunnen zinken?
Muziek:
- Mijn huis
- Wij bouwen een huis
- In Holland staat een huis
Creatief:
- Verkeersborden maken
- Zie de ingepakte appels in de hal. Zelf ook iets inpakken als een snoepje
- Een zandkasteel maken net als in de kamer
- Een paddenstoel knutselen voor in de tuin
- Schilder een mooie P of andere letter op een deur of muur, net als in de garage
- Maak een gouden, zilveren en bronzen beker kijk maar eens in de werkkamer.
Spel/Drama:
- Laat een kamer zien en beeld iets uit wat je op de plaat ziet. Bijvoorbeeld je doet net alsof je dart als je de garage laat zien. De kinderen raden.
- Raadsels opgeven als: ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is blauw, het tikt, je kunt het eten, het geeft licht etc…
Overige ideeën
Boeken op het dak past bij het thema voor de onderbouw van de Kinderboekenweek 2023. Dit boek sluit goed aan bij het thema Bij mij thuis. Meer activiteiten die passen bij dit boek kun je vinden in het themaboek Bij mij thuis.