Home / Dieren / Coco kan het!

Coco kan het!

[DOOR MICHELLE] ‘Kijk! Alle kleine vogels gaan voor het eerst vliegen. Ga jij ook maar, Coco. Je kunt het!’
– Coco kan het! –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.

Het verhaal

Coco kan het!Coco is een kleine vogel. Vandaag gaat ze voor het eerst vliegen. Coco vindt het erg spannend. Ze denkt na over wat er fijn is aan vliegen, maar bedenkt ook wat er mis kan gaan.

De boom is erg hoog en als het niet lukt om te vliegen valt ze heel hard op de grond. Vormen vliegen met haar vrienden en zelf haar eten kiezen lijkt haar echter geweldig. Haar moeder zegt: ‘Coco, je kan het!’ Durft Coco het aan?

Ben jij benieuwd of Coco zal gaan vliegen? Bekijk het inkijkexemplaar of bekijk de boektrailer:

Recensie

Coco kan het! is een boek wat aanspreekt door zijn herkenbaarheid. Iedereen heeft immers wel eens gedacht ‘Ik kan het niet!’, toch geprobeerd en succes ervaren. Het verhaal wordt beschreven in korte zinnen en uitroepen zoals ‘HUPSAKEE!‘. Hierdoor is het verhaal makkelijk te begrijpen voor kinderen vanaf 3 jaar.

De sprekende en kleurrijke illustraties zorgen voor verduidelijking en spanning in het verhaal. De diepte in de tekeningen is prachtig weergegeven, waardoor je als je leest bijna hoogtevrees krijgt. De variatie in close-up en een beeld van Coco’s hele leefwereld zorgen er voor dat je dit boek meerdere keren met plezier blijft lezen en steeds nieuwe dingen ontdekt. Met recht gekozen tot Prentenboek van het Jaar 2021!

Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Coco kan het!

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Coco kan het! interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.

  • Welk dier zie je op de kaft?
  • Hoe voelt de vogel zich denk je?
  • Wat zou zij willen gaan doen?
  • Lees de titel voor Coco kan het! Wie is Coco? Wat denk je dat Coco kan?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Dit boek heet Coco kan het! Coco is de vogel die je op de tak van de boom ziet staan. Ze kijkt naar beneden en zo te zien aan haar kopje vindt ze het nog een beetje spannend. Als je zegt ‘Je kan het!’ dan moedig je iemand aan om iets nieuws te proberen wat hij of zij spannend vindt. De titel moedigt Coco aan om te gaan vliegen. In het boek gaan we ontdekken of het lukt.

Tijdens het lezen:

  • Denk jij dat Coco kan vliegen?
  • Denk jij dat Coco durft te gaan vliegen?
  • Wat denk je dat de moeder van Coco gaat doen om haar te helpen?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen (maak een keuze uit onderstaande vragen):

  • ‘Kijk eens wat ik al kan!‘, Coco heeft leren vliegen. Wat is het laatste wat jij hebt geleerd? Hoe heb je dat geleerd?
  • ‘Ik kan het echt niet!’, Coco durft niet te vliegen. Wat durf jij niet? Zijn er dingen die je eerst niet durfde en nu wel? Hoe is je dat gelukt?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: vormen.
  • Door de woorden voor te doen met het boek: gluren, trippelen, juichen, durven, fladderen.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij Coco kan het! past het essentieel thema: Ik wil vliegen als een vogel!

De zin die centraal kan staan is: ‘Coco vliegt naar de top van de boom’.  Deze zin kan je makkelijk korter en langer maken.

  • Coco vliegt.
  • Dappere Coco vliegt.
  • Coco vliegt naar de top.
  • Coco vliegt naar de boom.
  • Vliegt Coco naar de top van de boom?
  • Coco vliegt naar de top van de grote, groene boom.
  • Coco vliegt van de boom naar de top van een andere boom.

Als je de woorden van de zin op losse blaadjes schrijft, kunnen kinderen ervaren dat je met dezelfde woorden verschillende zinnen kan maken. Door tevens te variëren in personages en werkwoord kunnen kinderen creatief zijn met taal.

Als centrale woord zou ik ‘vliegt‘ kiezen, omdat dit woord veel in het boek voorkomt.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.

Introductie:

Speel een toneelstukje waarin je zelf iets niet durft, bijvoorbeeld het klimrek opklimmen of afspringen, een handstand maken, een spin vangen of met je hoofd onder water. Laat de kinderen net als bij meeleeftheater actief deelnemen in jouw verhaal. Kunnen ze jou helpen om je angst te overwinnen?

Mogelijke activiteiten

Hoeken:

Bij het thema ‘Ik wil vliegen als een vogel’ zijn er veel verschillende mogelijkheden.

Ga je uit van de mens die wil vliegen dan is een vliegveld of raketbasis een leuk idee voor een hoek. Meer ideeën zijn te vinden bij het blog van André het Astronautje gaat naar Mars.

Wil je meer vanuit het dier dan zijn een volière, een vogeldierenpark, boerderij of een bos passende hoeken. Om de kinderen duidelijk te maken wat een volière is, kan het boek Johannes de Parkiet (kerntitel KBW18) voorgelezen worden en voor een boerderij Zo trots als een pauw.

Creatief schrijven:

  • Coco kan hele mooie vormen vliegen. Deze vormen lijken op allerlei schrijfpatronen. Laat de leerlingen met Coco (of een andere vogelknuffel) mooie vormen vliegen door de lucht. Daarna kunnen de kinderen op papier alle mooie vormen tekenen/schrijven. De kinderen kunnen er ook bij schrijven waar Coco is heen gevlogen, bijvoorbeeld naar een boom, huis, nest of top.

Schrijfdans Coco kan het

  • Schrijf een brief aan Coco om haar te helpen, zodat ze wel durft te gaan vliegen. De kinderen hebben dan natuurlijk nog niet heel het boek gelezen, maar zijn gestopt bij ‘Ik kan het echt niet!‘ Je kan dit ook samen met de kinderen doen, waarbij kinderen woorden schrijven die ze weten en jij de andere woorden schrijft.
  • Schrijf een brief aan een vriend die iets niet durft om hem of haar aan te moedigen.
  • Teken de leefomgeving van Coco en schrijf er woorden bij.

Schrijfdans Coco kan het!

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Na het lezen van het verhaal Coco kan het!  ga je op kleuterniveau in gesprek over thema’s als faalangst, fixed en growth mindset, vertrouwen in jezelf, anderen helpen en je eigen talenten.

Creatief:

  • Knutsel je eigen lieveheersbeestje, een idee van Loes Riphagen. Bekijk het filmpje:
  • Knutselplaat en kleurplaat van Loes Riphagen. Je vindt hier ook de filmpjes om een poes en vogel te knutselen. Deze geknutselde dieren kan je gebruiken om het verhaal na te spelen. Je kan zelf de handpop van Coco haken. Het patroon vind je op haked.

Drama:

Beeld één van de volgende woorden uit en laat de kinderen raden wat je doet: gluren, trippelen, juichen, durven, vallen, slapen en fladderen. Welke kinderen durven ook een woord uit te beelden?

Lezen:

Loes Riphagen leest zelf een stukje voor uit Coco kan het!

Andere titels bij het thema:

Overige ideeën