[DOOR MICHELLE] ‘Als er nooit ruzie was, en iedereen altijd vrienden zou zijn. Als er taart aan bomen kon groeien, en dat die nooit opraakte. Als geluk tot aan de hemel reikte, en ongeluk niet zou bestaan.’
– De droom van Schildpad –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het verhaal
In de droom van Schildpad staan 8 verhalen met een boodschap die herkenbaar is voor jonge kinderen en volwassenen. De hoofdpersoon is Schildpad en zijn vrienden: das, eekhoorn en verschillende vogels spelen ook een rol in het boek. Samen onderzoeken ze wat je kunt doen als je donkere gedachten hebt, sorry wilt zeggen, ruzie hebt, ongedurig of serieus bent of jezelf kwijt bent.
Bekijk hier een filmpje van de droom van Schildpad.
Recensie
Net als in Het geluk van Schildpad worden de gevoelens van de dieren weer prachtig verwoord door Tiny Fisscher en zie je deze emoties in de illustraties van Barbara de Wolf terug. Het mooiste stuk van de droom van Schildpad vind ik:
‘Maar als je je staart nou wél kwijtraakt? vraagt Das. Of niet alleen je staart, maar je hele zelf? Hij slikt. Het was eruit voordat hij er erg in had. Schildpad slikte ook. Hij weet precies hoe dat voelt. Het voelt alsof je niet bestaat, alsof je bijna bent uitgegumd en alleen nog maar een lijntje bent.‘
De vraag is of jonge kinderen de diepere betekenis achter dit stukje van het verhaal snappen, maar dit maakt het boek voor volwassenen extra mooi om voor te lezen. De verhalen zijn een mooi startpunt om in gesprek te gaan over gevoelens.
Met dank aan Uitgeverij Samsara voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De droom van Schildpad
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je de droom van Schildpad kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Voor het voorlezen:
Bekijk met de leerlingen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen.
- Kijk naar de illustratie en vraag de kinderen wat ze zien.
- Wat doet de schildpad op de kaft?
- Hoe voelt de schildpad zich?
- Waar zou hij aan denken?
- Waar denk jij dat dit verhaal over gaat?
- Lees de woorden van de titel voor en vraag of de kinderen nog andere ideeën hebben
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek is het belangrijk dat je eerst beslist welk verhaal je gaat voorlezen. Dan kun je het verband tussen het verhaal en de titel uitleggen.
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden. Bij elk verhaal staat een open denkvraag en welke woorden goed behandeld kunnen worden om de woordenschat te vergroten.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Verhaal | Inleiding & open denkvraag | Woordenschat |
Vanzelf: | Schildpad heeft donkere gedachten. Volgens pad wordt het ooit weer licht. Wat doe jij als je je somber voelt? | schurkt, licht, donker |
Twisten | Meeuw en Albatros hebben ruzie en Das en Schildpad nooit. Schildpad vraagt zich af hoe dat kan. Met wie heb jij weleens ruzie? | ruzie, kibbelen, hakketakken, bekvechten, steggelen, bakkeleien, kiften, vechten, twisten |
Ik wil iets zeggen | Schildpad en Eekhoorn zeggen sorry tegen elkaar. Tegen wie heb jij weleens sorry gezegd, wat was er gebeurd? | per ongeluk, expres |
Gedurig | Schildpad voelt zich niet fijn en niks helpt om zich beter te voelen. Kun je schildpad een tip geven? | boenen, soppen, dweilen, vegen, ongedurig, onrustig, ongeduldig |
Dan gebeurt het | Schildpad vraagt aan een lachvogel hulp om te lachen. Wie kan jou het beste aan het lachen maken? | binnenpretjes, plezier, glimlachen, gieren, brullen, giechelen, grinniken, ginnegappen, grijnzen, gniffelen, gnuiven. bulderen, bulken, proesten, schateren, stuurs, nurks, narrig, elastiekjes |
Net alsof | Das heeft heel veel zin in taart, maar ze hebben geen taart en er is niemand jarig. Dus doen ze alsof! Wanneer doe jij net alsof? Wie trapt erin? | net alsof, in een mum van tijd, tevoorschijn springen, ogen die oplichten |
Kwijt | Schildpad vraagt zich af wat het verschil is tussen iets kwijt zijn of vergeten zijn dat je het had. Wat ben jij eens kwijtgeraakt? Heb je het weer gevonden? | miezeren, bemoeien, overhoop halen, |
De droom van Schildpad | Schildpad houdt van fantaseren. Hij beseft dat je het ene nodig hebt om het andere te waarderen. Waar droom jij van? | fronsen, verzinnen, fantaseren |
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terugkomen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Essentieel thema
Bij dit boek past het essentieel thema: Waar droom jij van?
De zin die centraal kan staan is: ‘Ik droom over….’
Als centrale woord zou ik ‘droom’ kiezen.
Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.
- Geluk
- Samen
Overige ideeën
- Filosofische gespreksvragen bij de droom van Schildpad
- Lees Moppereend voor nadat je het verhaal Vanzelf hebt voorgelezen.