Een jurk met zakken (thematitel kbw24)

[DOOR MARIE-JOSE]‘Nou?’ zei tanta Augusta.
‘Ik weet het niet,’ zei Lucy.
‘Niet een van die jurken voelt echt…goed’

-Een jurk met zakken-

Het verhaal

Cover Een jurk met zakken

Lucy mag van tante Augusta voor haar verjaardag een nieuwe jurk uitkiezen. Ze komt in een winkel met allerlei jurken. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Maar de jurk die Lucy nodig heeft voor wat zij zelf graag wil doen, die hebben ze niet. Pas als de verkoper een stoffige oude doos tevoorschijn tovert vindt hij de perfecte jurk voor Lucy. Een jurk met zakken!

Recensie

Wat een ontzettend leuk boek en wat kun je hier veel mee doen, dacht ik toen ik het de eerste keer gelezen had. Niet alleen om de prachtige taal op rijm en de geweldige gedetailleerde illustraties vol met humor, maar ook het verhaal op zich geeft stof tot nadenken. De eigenwijze Lucy, die niet afgaat op schoonheid, lovertjes, strikjes of andere typisch vrouwelijke dingen denkt gewoon heel praktisch. De jurk die zij wil moet voldoen aan wat zij belangrijk vindt. En dat is ontdekken, kunnen bewegen, spullen verzamelen die ze tegen komt en wil bewaren. Daar heb je zakken voor nodig. Hoe de jurk er verder uitziet is voor haar niet belangrijk. Een heerlijk boek met een onderliggende boodschap!

Dit boek is een thematitel van de Kinderboekenweek 2024, met als thema Lekker eigenwijs.

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Een jurk met zakken.

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Een jurk met zakken kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Verder vind je in dit blog ook uitwerkingen hoe  je met dit prentenboek aan de slag kunt gaan met geletterdheid en hoe je allerlei activiteiten kunt koppelen aan dit specifieke boek.

Introductie en voorlezen

Als introductie: Lemniscaat heeft een prachtige lesbrief met suggesties voor dit boek op hun site geplaatst. De introductieactiviteit die zij beschrijven past mooi. Hier vindt je de lesbrief. De overige ideeen uit de lesbrief zijn ook geweldig en passen bij de verwerking van het boek.

Je kunt ook vragen wie er iets in zijn zak heeft zitten. Verzamel alle spullen die de kinderen en jij in de zakken hebben zitten. Laat dit filmpje van de bibliotheek Zaanstreek zien.

Voor het voorlezen:

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • Lucy, het meisje uit dit verhaal mag een nieuwe jurk kopen. Ze weet heel precies wat ze wil en waarom ze zo’n jurk wil. Maar hebben ze zo’n jurk ook in de winkel?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie. In dit boek komen vele opsommingen voor. Mijn voorkeur gaat uit naar het voorlezen en gelijktijdig stilstaan bij wat je ziet op de prenten voordat je verder gaat. Wijs de diverse jurken aan en sta af en toe stil bij een jurk die voor jou vragen oproept.

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment of een bepaald land uit het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

Kijk en vergelijkBekijk verschillende jurken. Wat is voor Lucy het verschil tussen een jurk met zakken en een jurk zonder zakken?
BetwijfelenLaatste bladzijde. Denk je dat tante Augusta de jurk met zakken mooi vond? Hoe weet je dat?
BedenkenLucy wil van alles in haar zakken stoppen. Wat voor een meisje is Lucy? Waar houdt ze van? Wat was het probleem van Lucy?
OplossenVoorin het boek staat: Voor mijn moeder die altijd schatten in haar zakken heeft. Wat zou de schrijfster daarmee bedoelen?
VoorspellenWat zou Lucy het eerst gaan doen met haar nieuwe jurk?
OntwerpenGa naar de bladzijde die begint met ‘…ontdek’ Voor alle dingen die ze in haar zak wil stoppen heb je speciale zakken nodig. Hoe moeten die zakken eruit zien volgens jou? Wat is het verschil van een zak voor kleine dieren en een zak voor kleine dingen?
Grote ideeënMensen dragen allerlei kleren bij bepaalde beroepen? We noemen dat een uniform. Waarom is het nodig om een uniform te dragen bijvoorbeeld voor een politie, brandweer, etc…
VerbindenWelke kleren draag jij het liefst? Draag je altijd dezelfde soort kleren of heb je speciale kleren om te spelen of voor een feestje? Waarom zouden mensen andere kleren dragen als ze trouwen, met kerst, carnaval etc…

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties:.wijs de jurken aan die de verkoper opnoemt (wikkel, strikken, kanten, prikkel etc… jurken).
  • Uitleggen met andere woorden: wereld beroemde boetiek, shoppen, leg uit wat wordt bedoeld met een ‘ik neem je te grazen jurk’, het voelt niet goed, twijgen, wat een schok, onzichtbare zomen, waar ik naar snak.
  • Uitbeelden: fluisteren, schuw kijken, kreunen, fronsen.

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiele thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: 
Eigenwijs zijn

De zin die centraal kan staan is: ‘Een jurk met zakken’.
Als centrale woord zou ik ‘zakken‘ kiezen.

Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:

  • Kleding
  • Ik wil
  • Het past ook bij het thema Gi-Ga-Groen vanwege de vele natuurillustraties.

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven:

  • Als je het boek openslaat zie je twee pagina’s met vele voorwerpen. Vertel dat dit allemaal dingen zijn die Lucy in haar zak wil stoppen. Geef de kinderen een verkleinde kopie van de pagina, plak die op een A4 en laat ze eronder schrijven wat ze allemaal ontdekken op de pagina.
  • De winkelier heeft vele namen bedacht voor de jurken. Kunnen de kinderen ook namen bedenken voor hun eigen kleding? Bijvoorbeeld stoeptekenbroeken, danstruine etc…Ze tekenen hun eigen kleding en bedenken er een leuke naam bij.
  • Lucy vertelt dat de jurken niet echt goed voelen. Wat voelt echt goed en wat voelt niet echt goed. Maak met de kinderen twee grote posters.

Rekenen:

  • Elke bladzijde nodigt uit tot het tellen van jurken of zaken die aan de jurken hangen bijvoorbeeld bij de neem- je -te-grazen- jurk kun je de armen tellen
  • Bij de bladzijde waar Lucy in de regen loopt, kunnen de kikkers en de stenen geteld worden.
  • Bij de bladzijde waar Lucy verteld dat ze schelpen of een schil wil verzamelen staan veel sieren en spullen afgebeeld. Bespreek wat groot is en wat klein is, grootste en kleinste afbeelding. Is dat in het echt ook zo?

Muziek/filmpjes:

Creatief:

  • Verzamel met de kinderen allerlei spullen die Lucy ook verzameld. Wat kun je ervan maken?
  • Maak een kijktafel met woordkaartjes van alle spullen die verzameld zijn.
  • Laat de kinderen jurken met zakken ontwerpen. Het maakt Lucy niet uit hoe ze eruit zien, dus alles mag!

Spel:

  • Speel ik zie ik zie wat jij niet ziet. Omschrijf een detail van de kleding van een van de kinderen. De anderen raden.
  • Verzamel allerlei jurken voor de verkleedkist. Welk spel hoort bij een specifieke jurk?
  • Kringactiviteiten met kleding van juf Sanne.
  • Allerlei leermiddelen over kleding

Vergelijkbare artikelen