Een toren van koe

[DOOR MARIE-JOSE]‘En in de vroege ochtend staat het vee weer zij aan zij.
Hoewel…!
-Een toren van koe-

Het boek is geschikt om voor te lezen vanaf 3 jaar.

Het verhaal

Cover Een toren van koe

De koeien bouwen een toren van koeien. Het valt niet mee om zo’n hoge toren te maken, maar ze hebben allerlei oplossingen om tot heel hoog in de ruimte op elkaar te klimmen. 

Ze zetten van alles in, ballonnen, stelten, raketten, takelwagens en nog veel meer. Maar dan vindt de boer het wel genoeg en klimmen ze weer naar beneden…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Een absurd boek met prachtige gedetailleerde prenten en een tekst op rijm. De tekst is summier, maar veelzeggend en verrassend. Pieter van den Heuvel stopt zelfs woordgrapjes in de tekst. Dit boek nodigt vooral uit om erin te kijken en je steeds meer te verbazen over wat je ziet. Er valt heel wat te tellen, te meten, en na te denken over wat er allemaal gebeurt. De stippellijntjes helpen je als je wil weten om welke koe het gaat. Het is niet alleen het verhaal over het bouwen van een toren van koe, maar als je goed oplet zie je nog veel meer kleine verhaaltjes verstopt in het boek. Zo kun je bijvoorbeeld bedenken wat er met het ooievaarsnest gebeurt en wat er met het spinnenweb aan de hand is. 

Als je nog verder wil tellen met prentenboeken dan zijn Hoeveel bomen?, Het cijferwinkeltje, Eén voor jou, twee voor mij en De Gorgeltjes trakteren de dieren ook aan te raden.

Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Sommige rekenprentenboeken hebben heel weinig tekst waardoor het voorlezen niet gedaan wordt zoals bij verhalende prentenboeken, vandaar dat dit prentenboek op een andere manier is uitgewerkt.

Introductie:

Laat een stukje van de dansende koeien zien die voor het eerst weer in de wei mogen na een lange winter. Via you tube kun je nog veel meer filmpjes hierover vinden.

Koeien vinden het fijn om weer in de wei te mogen.

De koeien in dit boek bedenken nog een plan. Ze willen een toren gaan bouwen….

Normaal onderbreek je het verhaal de eerste keer niet tijdens het voorlezen, maar dit is een ander boek! Juist door de vele details is elke bladzijde op zich een verhaal en is het de moeite waard om bij elke bladzijde stil te staan. De vele vragen die je kunt stellen en opdrachten die je kunt geven zijn eindeloos. Hieronder heb ik geprobeerd om een aanzet te geven per pagina.

Pagina 1 en 2

  • Hoeveel koeien kijken omhoog, hoeveel kijken omlaag?
  • Welk dier staat het hoogst
  • Hoeveel wormen steken hun kopje uit het gras?

Pagina 3 en 4

  • Wat is er anders op de linker bladzijde (spinnenweb…, ooievaar weg)
  • Wat is het eekhoorntje van plan denk je?
  • Hoeveel eieren liggen er in het ooievaarsnest?
  • Hoeveel kippen kijken toe?

Pagina 5 en 6

  • Wat zou het eekhoorntje gaan doen?
  • Wie zou de sokjes van de waslijn hebben gehaald?
  • Is het spinnenweb al af?
  • De vos loert en likt zijn lippen af, waarom doet hij dat?

Pagina 7 en 8

  • Wat gebeurt er in het ooievaarsnest? Hoe komt dat denk je?
  • Waar is de spin?
  • Wat heeft de koe helemaal links om zijn nek?
  • Hoeveel koeien staan er op elkaar?

Pagina 9 en 10

  • Wat gebeurt er in het spinnenweb en wat in het ooievaarsnest?
  • Wie vliegen er in de lucht?
  • Wat komt de heftruck doen?

Pagina 10 en 11

  • Wat is er met de waslijn, het ooievaarsnest en het spinnenweb gebeurt? Hoe komt dat denk je?
  • Wat steekt er uit het water?
  • Het schaap helpt de koeien een beetje, hoe doet hij dat? En het varken, hoe helpt het varken de koeien?
  • Hoeveel ooievaars zie je in de lucht? 
  • Hoeveel ballonnen?
  • Lars voelt zich vogelvrij, hoe komt dat?

Pagina 12 en 13.

  • Hoeveel ballonnen tel je, welke is de grootste en welke de kleinste?
  • Welke ballon is dichtbij en welke ver weg?
  • Wat doen de varkens?
  • Hoe komt het dat een koe ingepakt is met een verband?
  • Kun je de toren van koe nog tellen?
  • Wat gebeurt er met de boot?
  • Toos vindt het te hoog en besluit om de klim te staken. Hoe doet ze dat?

Pagina 14 en 15.

  • Kan Fien de wolk aanraken? Wat zou er moeten gebeuren?
  • Hoe helpt de octopus de koeien?
  • Wat zou de koe gaan doen die op stelten loopt?

Pagina 15 en 16.

  • Kun je tellen op welke manieren de koeien omhooggaan?
  • Hoeveel gele ballonnen zie je?
  • Wat zou er uit de wolk steken?
  • Hoeveel armen van de octopus steken uit het water?
  • Zou de koe in de camper ook naar boven willen?
  • Wat heeft de camper op zijn dak?

Pagina 17 en 18.

  • Wat gebeurt er met Fien?
  • Kunnen de koeien echt op een regenboog lopen denk je?
  • Hoeveel koeien zie je lopen op de regenboog?
  • Hoeveel kleuren heeft deze regenboog?
  • Hoe zou het komen dat er een regenboog is?

Pagina 19 en 20.

  • Gert krijgt een lift omhoog, wat voor een lift is dit?

Pagina 21 en 22.

  • Op hoeveel verschillende manieren zie je dat de koeien naar boven komen?
  • Kun je de koeien nog tellen? Hoe komt dat?
  • Hoe komt het dat er een ballon kapot is gegaan?
  • Hoeveel hijskranen zie je?
  • Hoe komt het dat de toren van koe niet omvalt?

Pagina 23 en 24.

  • Hoe is de stal naar boven gekomen?
  • Wat zie je allemaal in de lucht vliegen?
  • Waarom is de grond niet meer recht denk je?

Pagina 25 en 26.

  • Waar komt de zeekoe vandaan?
  • Hoe helpt de zeekoe de toren van koe?

Pagina 27 en 28.

  • Hoe gaan de koeien nu naar boven? Is dat gevaarlijk? Waarom?

Pagina 29 en 30.

  • Ineens begint Fleur te zweven, hoe zou dat komen?
  • De aarde lijkt wel rond, hoe komt dat?
  • Hoeveel vliegtuigen vliegen er in de lucht?
  • Zie je ook nog andere zwevende dingen?
  • Wat zou de octopus denken?

Pagina 31 en 32.

  • Het is nacht, waar zweeft Fleur?
  • De boer roept: ‘zo is het wel weer mooi geweest!’, wat zou de boer bedoelen?

Pagina 33 en 34.

  • Iedereen is weer naar beneden gekomen. Is dat zo?
  • Waar kijken de koeien, de boer en de ooievaar naar, denk je?
  • Wat heeft de octopus vast?
  • Wat zou er gebeurd zijn?
  • Wie is de koe met de groene deken en het rode mutsje op?
  • Hoe heet de koe met de geel en blauw gestreepte trui aan?

Pagina 35 en 36.

  • Vertel eens wat je denkt?

Mogelijke activiteiten: 

Creatief schrijven:

  • Maak lijstjes:
    • Wat de koeien allemaal meenemen
    • Met dieren die voorkomen in het verhaal
    • Welke vervoersmiddelen voor komen in het verhaal
    • Welke koeiennamen heb je gehoord?
    • Wat voor boerderijdieren heb je gezien in het boek?
  • Verzin zelf namen voor koeien

Tekenen:

  • Hoe jij zelf het liefst naar boven zou gaan? Teken dat
  • Teken een regenboog en kleur hem mooi in
  • Maak ook een toren van iets wat jij leuk vindt.

Muziek

Bouwen

Speellokaal:

  • Speel het verhaal na en laat de kinderen:
    • Klimmen
    • Springen
    • Duwen en trekken
    • Traplopen
    • Vanuit de hoogte iets ergens ingooien (zoals het schaap)

Overige ideeën:

Vergelijkbare artikelen