Geluk voor kinderen 2 – Vriendschap

[DOOR MARIE-JOSE] ‘‘Dit boek toont hoe je ‘vriend kunt zijn en blijven’
Want nog belangrijker dan ‘vrienden
hebben’ is ‘vrienden zijn’.
– Geluk voor kinderen 2 – Vriendschap –

Dit boek is geschikt voor kleuters tot en met volwassenen.

Het verhaal

Cover Geluk voor kinderen 2 - Vriendschap

In dit boek vind je 10 verschillende vogelverhalen over vriendschap. Elk verhaal gaat over een specifieke eigenschap van vriendschap. De eigenschappen van de vogels bestaan echt, daar krijg je ook informatie over.

Na elk verhaal vind je nadenkvragen, informatie over de typische eigenschap van de vogels en doe activiteiten om nog betere vrienden met elkaar te worden.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Leo Bormans is met dit boek voor 100 procent geslaagd als je aandacht wil besteden aan het fijne geluksgevoel dat je hebt als je goede vrienden hebt. Vanuit de verhalen over vogels belicht hij de tien belangrijkste eigenschappen van vriendschap. Sebastiaan van Doninck heeft elk verhaal groots geïllustreerd.

De verhalen zijn begrijpelijk geschreven en kunnen ook aan jonge kinderen al voorgelezen worden. Na elk verhaal vind je twee soorten vragen. De ‘alles gehoord’ vragen vind ik minder geschikt om met kinderen in gesprek te gaan. Hiermee overhoor je of ze wel goed geluisterd hebben en als voorlezer wil ik liever in gesprek gaan. Het geeft kinderen geen fijn gevoel als ze een verkeerd antwoord geven of als ze het niet weten. De ‘nu jij!’ vragen daarentegen zijn mooie redeneervragen waar het niet gaat om het goede antwoord maar lokken goede gesprekken met kinderen uit. Met deze vragen stimuleer je de hogere denkvaardigheden en kom je tot de boodschap van elk verhaal. Mooi is dat in de uitleg van de eigenschap de voorlezer ook een vraag krijgt die hij/zij kan beantwoorden. Dit is een fijne start om daarna de ‘nu jij!’ vragen met de kinderen te bespreken.

Na elk verhaal krijg je goede informatie over de betreffende vogel en tot slot hoort bij elk verhaal een doe activiteit. Ik heb dit boek uitgekozen omdat ik op zoek was naar een boek dat in te zetten is voor de leerlijn drama in de onderbouw. Elk verhaal op zich is in te zetten voor doelen uit deze leerlijn. Niet alleen voor drama maar ook voor andere leerlijnen is dit boek een inspiratiebron!

Met dank aan uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën inzet Geluk voor kinderen 2 vriendschap.

Voor een paar verhalen geef ik aanvullende activiteiten geschikt voor de onderbouw:

Vrienden moedigen elkaar aan 

Dit verhaal is geschikt als je onzekere kinderen in de klas hebt. Saxi denkt dat hij niets kan, hij weet wel wat anderen goed kunnen maar heeft niet in de gaten waar hij zelf goed in is. Turdi helpt hem te ontdekken waar hij goed in is.

Vragen: Als Saxi gaat zingen wordt het helemaal stil. Hoe komt het volgens jullie dat iedereen stil wordt? Waarom was dat bij Turdi niet denk je?

Als Saxi weet wat hij goed kan bedenkt hij een nieuw liedje. Zou hij zich nog ziek voelen? Waarom wel of waarom niet volgens jullie?

Activiteit: Iedereen is ergens goed in. Welke kinderen weten al waar ze goed in zijn? Wie weten het nog niet en kunnen we helpen te bedenken waar ze goed in zijn? Op de website van psychogoed vind je 10 oefeningen om het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten. Eerst krijg je uitleg daarna de oefeningen inclusief downloads en linkjes naar andere websites met spelletjes .

Vrienden helpen elkaar 

Dit verhaal is geschikt om het elkaar helpen te stimuleren. In dit verhaal helpt de vogel Pluvia de krokodil door restjes eten tussen zijn tanden weg te pikken en de krokodil helpt op zijn beurt de kleine vogel door op de eieren van Pluvia te letten.

Vragen: Wat vind je van de oplossing van Pluvia om de eieren koel te houden door haar buikje steeds nat te maken? Zijn er nog andere oplossingen? Pluvia en Dilia zijn vrienden, ze helpen elkaar. Hoe heb jij wel eens jouw vriend of vriendin geholpen? 

Activiteit: De geheime helper! Laat iedereen in de klas een ander kind een keer helpen vandaag. (Je kunt briefjes met namen laten trekken of briefjes met een fotootje van het kind erop dat ze die dag in het geheim mogen helpen).

Vrienden maken nieuwe vrienden 

Dit verhaal is geschikt als in de groep een aantal kinderen geen vrienden heeft of als er een nieuwe leerling in de klas komt.

Vragen: Dudeljo mist zijn papa, hebben jullie een idee waar papa gebleven is? Oriolus is een vreemde vogel maar hij mag ook meehelpen de kleintjes eten te geven. Heb jij wel eens gespeeld met iemand die je nog nooit eerder gezien hebt?

Activiteit: Bij de wielewalen zorgen de oudere broertjes en zusjes voor de jongere vogels. Vandaag speelt of werkt een oudere leerling samen met een jongere leerling. Bespreek vooraf hoe ze dat aan kunnen pakken en bespreek achteraf hoe ze het vonden om met elkaar te werken/spelen.

Vrienden voelen zich veilig bij elkaar 

Dit verhaal is geschikt om het fantasiespel van kinderen aan te moedigen. Ture Luur en Kie vit zijn twee weidevogels die hun eieren in het gras leggen. Ze letten op elkaars eieren en Kie vit kent allerlei trucjes om  aanvallers weg te houden. 

Vragen: Kie vit doet net alsof hij zijn vleugel gebroken heeft. Daarmee houdt hij vos voor de gek. Doe jij ook wel eens alsof je bijvoorbeeld schrikt om iemand voor de gek te houden?

Activiteit: Speel ‘doe alsof spelletjes’ Je kunt hiervoor attributen gebruiken die kunnen helpen bijvoorbeeld een politiepet of een dokterskoffertje. Ook materialen uit de keuken zijn geschikt. Doe net alsof je een ei bakt, Doe net alsof je melk inschenkt etc. Ook kun je allerlei soorten eten gebruiken om net te doen alsof. Doe net alsof je een appel eet, doe net alsof je melk drinkt, doe net alsof je spaghetti eet etc.

Overige ideeën

Dit boek maakt deel uit van een uitwerking van de doelen uit de leerlijn kunstzinnige oriëntatie in het themaboek Wauw, bijzonder kunstig! Voor de leerlijn drama ervaren de kinderen met dit boek het samenwerken en het uiten van gevoelens. In het themaboek zijn de  twee verhalen’ Vrienden werken samen’ en ‘Vrienden vullen elkaar aan’ verder uitgewerkt. In die uitwerking is een koppeling gemaakt met de leerlijnen beeldend, dans, muziek, drama en cultureel erfgoed. Andere titels bij dit onderwerp zijn:

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen