Het meisje dat nooit fouten maakte

[DOOR MICHELLE] ‘Isabella liep naar de koelkast en voorzichtig koos ze de grootste, prachtigste eieren uit die ze kon vinden. Op de terugweg gleed Isabelle ineens uit. De eieren vlogen door de lucht. Isabella stond op het punt om haar eerste fout te maken…’
– Het meisje dat nooit fouten maakte-

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.

Het verhaal

Cover Het meisje dat nooit fouten maakte

Bij Isabella gaat er nooit iets mis. Ze strikt haar veters keurig, smeert precies voldoende beleg op haar boterham en vergeet haar huiswerk niet. Totdat ze op een dag bijna een foutje maakt. Dit zorgt dat ze beseft dat een ongelukje in een klein hoekje zit. Ze pakt daarom al haar acties nog voorzichtiger aan. Totdat het toch wel een keer mis gaat en ze haar eerste fout maakt. Hoe zou ze hier op reageren?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Het meisje dat nooit fouten maakte is een boek met een herkenbaar verhaal voor jong en oud. Nog steeds vinden de meeste mensen fouten maken vervelend, terwijl je hier natuurlijk juist van kan leren. Fouten maken gaat meestal gepaard met verdriet en frustratie. Isabella laat echter zien dat fouten maken soms even schrikken is, maar dat je fouten accepteren zorgt voor een prettige ervaring en ervoor zorgt dat je nieuwe dingen gaat proberen.

Door de duidelijk, kleurrijke illustraties en het begrijpelijk taalgebruik is het meisje dat nooit fouten maakte zeer geschikt om te gebruiken om met jongere kinderen in gesprek te gaan over hun fouten.

Andere boeken die je in de klas goed kunt gebruiken om onderwerpen bespreekbaar te maken zijn: Het jongetje dat niet stil kon zitten, feedback is fantastisch, Pesten in Perspectief en Het meisje dat doet wat ze niet durft.

Met dank aan Uitgeverij Bazalt voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Het meisje dat nooit fouten maakte

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Het meisje dat nooit fouten maakte kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Introductie en voorlezen

Als introductie:

Kijk samen een filmpje van Buurman en Buurman of maak zelf een grote fout.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent.

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • Isabelle is een meisje dat nooit fouten maakte. Alles wat ze doet gaat in één keer goed. Zou dat altijd zo kunnen blijven?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen: 

Kijk en vergelijk Bekijk het gezicht van Isabella op de bladzijde met de schommel en vergelijk dit met haar gezicht op bladzijde waar het publiek te zien is. Waarom zou haar gezichtsuitdrukking zijn veranderd?
Betwijfelen Kom je ook schaatsen? vraagt Mouna aan het meisje dat nooit fouten maakte. Waarom antwoordt Isabella: Nee, dank je? Zou ze dat ook gezegd hebben voor het incident met de eieren?
VoorspellenOp de terugweg gleed Isabelle ineens uit. De eieren vlogen door de lucht. Isabella stond op het punt om haar eerste fout te maken… Wat zou er nu gebeuren denk jij?
Maar Isabella merkte dat er iets geks aan de hand was met het zoutpotje… Wat zou er aan de hand zijn?
Grote ideeënIsabella wist niet wat ze moest doen. Wat zou jij doen?
Verbinden Wat is het verschil tussen Isabella en Coen? Op wie lijk jij?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: rabarbermuffins, broccoli, talentenshow, podium, publiek.
  • Uitleggen met andere woorden: begroeten, verpest, hart klopt in haar keel, fans, smeerboel.
  • Door de woorden voor te doen: glibberen, jongleermuziek, giechelen en grinniken.
  • Door in het echt te laten zien: sperziebonen, rabarber, broccoli, zoutpotje, waterballon.

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met een essentieel thema.

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: 
Kijk eens wat ik kan.

De zin die centraal kan staan is: ‘Maakt het meisje een fout?’
Als centrale woord zou ik ‘fout‘ kiezen.

Mogelijke activiteiten:

Creatief schrijven:

  • Maak een tekening van een gebeurtenis waarin jij een fout maakte. Schrijf er een zin bij: Michelle maakte een fout. En schrijf er eventueel ook bij wat er fout ging.

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

  • Ga in gesprek met de kinderen. Wat doe jij als je fout maakt? En hoe voel jij je dan?

Creatief:

  • Soms hebben andere mensen last van een fout die jij hebt gemaakt. Maak iets moois om het goed te maken.

Drama:

  • Speel samen een toneelstukje. Een persoon maakt een fout. Hoe kunnen anderen daarop reageren? Speel verschillende situaties uit met helpen, uitlachen, negeren, enzovoorts.

Andere titels bij het thema:

Voor meer boeken over groeimindset kijk in de Mindset boekenkast.

Overige ideeën

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen